سلامت نیوز: مسئول کلینیک مشاوره پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی گفت: بیماران در مواجهه با سرطان ابتدا دچار یک حالت گیجی و سردرگمی می‌شوند که ممکن است این حالت تا مدتها ادامه داشته باشد در این حالت باید با مشاور خانواده ارتباط داشته باشند.

اکرم السادات سجادیان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سرطان پستان از شایعترین بیماریهای زنان است، گفت: ابتلا به این بیماری بر فرد و خانواده وی تاثیرگذار است.

وی در ادامه افزود: با توجه به ماهیت این عضو، فرد مبتلا نه تنها از لحاظ جسمی، بلکه از نظر روحی روانی نیز ممکن است مشکلاتی داشته باشد، از طرف دیگر خانواده بیمار مخصوصا همسر وی ممکن است از این نظر در شرایط خاصی به سر برد که نیازمند یاری باشد.

این عضو هیات علمی گروه کیفیت زندگی سرطان پژوهشکده سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه مشاور خانواده در این راستا در تمامی مراحل با بیمار و خانواده وی همراه است، گفت: انجام روشهای مشاوره‌ای، بیمار را در پذیرش بیماری و بازگشت سریعتر به زندگی عادی و طبیعی کمک می‌کند.

سجادیان با بیان اینکه این بیماری پس از تشخیص، نیازمند اقدامات وسیع درمانی است، گفت: این درمان‌ها زمان بر و طولانی است که بعضا پیچیده‌ بوده و فرد بیمار و خانواده را درگیر می‌کند که نیازمند توجه جدی به مسایل روحی - روانی بیمار و خانواده وی است.

وی یادآور شد: زمانی که بیمار متوجه وجود این مشکل می شود ابتدا دچار یک حالت گیجی و سردرگمی شده، ممکن است این حالت تا مدتها ادامه داشته باشد که اگر در این حالت با مشاور خانواده ارتباط داشته باشد می‌تواند در راه خودشناسی، شناخت بیماری، تاثیرات بیماری بر فرد و خانواده، نحوه برخورد با فرزندان، همسر و اطرافیان، سازگاری با بیماری و در کل زندگی پس از بیماری با هدف توسعه ظرفیت‌ها و رشد خویشتن، قابلیت‌هایی کسب کند.

مسئول کلینیک مشاوره پژوهشکده سرطان پستان جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه اطرافیان بیمار ممکن است بیماری را بخوبی نشناسند و با تاثیرپذیری از جامعه نام سرطان برایشان تابو باشد، خاطرنشان کرد: اطرافیان مبتلایان به سرطان پستان خصوصا همسر بیماران در شرایط خاصی از نظر اضطراب و نگرانی بسر می‌برند و این بیماری را مرگبار می‌دانند، بنابراین ممکن است دائما نگران سلامتی و طول عمر همسر خویش بوده و درگیر افکاری مانند چه بر سرمن می‌آید، فرزندانم را چه کنم، زندگیم چه می‌شود، باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: در این شرایط همسر وی نیازمند کمک است تا از سردرگمی نجات یابد و درصدد حل مشکل برآید.

سجادیان با بیان اینکه انجام مشاوره در مبتلایان و همسر آنان که به تازگی ازدواج کرده‌اند و برای آینده هزاران برنامه و آرزوهای طولانی دارند ضروری است، گفت: همراهی با بیمار و خانواده او موجب می‌شود به سلامت از این مرحله گذر کرده تا دوباره اوج خوشبختی را با یکدیگر تجربه کنند، در غیر این صورت ممکن است خانواده‌ها به عنوان یک موضوع حل نشدنی با آن روبرو شوند که آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به فرزندان در خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: فرزندان با شنیدن خبر بیماری مادرشان ممکن است دچار مشکلاتی شوند که کمتر بروز می‌دهند ولی اکثرا علایم را مخفی می‌کنند که نحوه‌ی برخورد با آنان در سنین مختلف متفاوت است. والدین می‌توانند با مراجعه به مشاور این مشکل را حل کنند.

سجادیان در پایان گفت: برای مطالعه بیشتر در این زمینه کتاب 100 سوال و جواب شایع بیماران مبتلا به سرطان پستان (انتشارات جهاد دانشگاهی) در دست چاپ است که علاقه مندان می توانند از آن استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha