دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 59354
سلامت نیوز :  قدیم‌ترها اغلب دخترها و پسرهای جوان خیلی زود به فكر ازدواج می‌افتادند و براساس همین دیدگاه، زندگی مشتركشان را در همان اوایل دوران جوانی آغاز می‌كردند؛ اما این روزها كمتر پیش می‌آید دختر یا پسری این‌قدر زود تن به ازدواج بدهد و زندگی جدید را شروع كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ آنها به دلایل مختلفی كه از نظر خودشان موجه است، ازدواج را اولویت اول برنامه‌هایشان نمی‌دانند و آن را به تاخیر می‌اندازند؛ غافل از این‌كه، هر تاخیری آینده بهتری را برای ما رقم نمی‌زند و گاه می‌تواند مشكلاتی را نیز سبب شود.به همین دلیل متخصصان می‌گویند اگر روزی می‌خواهید ازدواج كنید، باید بدانید ازدواج هم سن و سالی دارد و برای داشتن زندگی مشترك موفق باید این مرحله هم بموقع آغاز شود.

در همین زمینه با دكتر بهروز بیرشك، روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم و از وی درباره مشكلات و عوارض ناشی از تاخیر در ازدواج سوالاتی پرسیده‌ایم كه در پی می‌آید.

آیا می‌توان سن ازدواج را به عنوان یكی از عوامل در ارزیابی سلامت و بهداشت روان محسوب كرد؟

اجازه دهید پاسخ به این پرسش را این‌گونه مطرح كنم كه تاخیر در ازدواج تا حدی می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد؛ بخصوص در مورد افرادی كه براساس باورهای فرهنگی‌شان تصور می‌كنند تا سن خاصی باید ازدواج كرده و بچه‌دار شوند؛ پس اگر این اتفاق بموقع روی ندهد، برای این گروه از افراد ممكن است با مشكلات متعددی همراه شود.

منظورتان این است كه اگر جوانان نتوانند در سن مورد نظرشان ازدواج كنند، مسائلی برایشان ایجاد خواهد شد؟

سن ازدواج در كشور ما به علل مختلفی افزایش یافته است كه البته این افزایش سن را در هر دو جنس می‌توان دید. از نظر مشكلات روحی هم گروهی كه آمادگی ازدواج در سن خاصی را داشته، ولی به خواسته‌شان نرسیده‌اند، فشار بیشتری را تجربه خواهند كرد. در ضمن، باید این نكته را هم در نظر داشته باشیم كه این مساله در دخترها بیشتر به چشم می‌خورد؛ چراكه بیشتر احتمال دارد خانواده و جامعه آنها را تحت فشار بگذارد و به ازدواج تشویق كند كه در این شرایط حتی ممكن است آنها به انتخاب‌های اشتباه نیز روی بیاورند.

از نظر روحی چه مشكلاتی در انتظار این گروه خواهد بود؟

به‌طور خلاصه می‌توان گفت بعضی از این افراد فكر می‌كنند جذابیت لازم را نداشته‌اند كه موفق به ازدواج نشده‌اند؛ عده‌ای هم به مقایسه خود با دیگران روی می‌آورند كه این موارد می‌تواند موجب ایجاد استرس و فشارهای روحی برای آنها شود. گروهی هم افسردگی‌ را تجربه می‌كنند یا اعتماد به نفسشان كاهش می‌یابد. درصدی از این افراد هم با انواعی از اضطراب دست به گریبان خواهند شد.

ایجاد چنین احساساتی به دلیل تاخیر در ازدواج به چه عواملی بستگی دارد؟

این موضوع هم به شخصیت خود فرد ارتباط دارد و هم به محیطی كه وی در آن رشد كرده و بزرگ شده است؛ به این معنا كه چون اغلب افراد قبل از ازدواج در خانه پدر و مادرشان زندگی می‌كنند، ممكن است از طرف آنها فشارهایی برای ازدواج وجود داشته و فرد را آزار دهد. به عنوان نمونه حتی ممكن است در خانواده‌هایی به دلیل تاخیر در ازدواج به جوان سركوفت بزنند و او را محكوم كنند؛ اگر چه بندرت شاهد چنین رفتارهایی هستیم، ولی بالاخره وجود دارد.

آیا از نظر شما می‌توان سن خاصی را برای ازدواج جوانان تعیین كرد كه با حداقل مشكلات روبه‌رو شوند؟

اكنون و با توجه به پیشرفت‌هایی كه در علم پزشكی حاصل شده است، واقعا نمی‌توان گفت پس از گذشت سن خاصی دیگر نمی‌توان ازدواج كرد؛ البته در گذشته در این زمینه و بخصوص برای بارداری خانم‌ها، محدودیت‌های سنی‌ بیان می‌شد كه در حال حاضر چنین موضوعاتی چندان مطرح نیست. ولی در هر صورت، مشخص است چنانچه خانمی در دهه سوم زندگی ازدواج كرده و بچه‌دار شود، وقت و حوصله بیشتری داشته و حساسیت‌هایش در مورد زندگی مشترك نیز كمتر است؛ در حالی كه ازدواج و بارداری در سنین بالاتر ممكن است موجب بروز حساسیت‌هایی برای خانم شده و همچنین اضطراب و نگرانی‌هایی را نیز برای مادران به‌همراه داشته باشد. ضمن این‌كه فرزندآوری در خانم‌ها به هر حال محدودیت سنی دارد.

جوانان چطور می‌توانند از بروز این مشكلات پیشگیری كنند؟

بدون شك می‌توان اقدامات موثری برای این افراد انجام داد تا فشارها و مشكلات روحی‌شان كمتر شود؛ برخی از این جوانان امكانات لازم برای ازدواج و تشكیل زندگی مشترك را دارند، ولی یا نمی‌توانند تصمیم بگیرند یا چنین تصور می‌كنند یا حدس می‌زنند هنوز فرد مناسب را پیدا نكرده‌اند و به‌دنبال یافتن زوجی با موقعیت بهتر هستند.

در حالی‌كه اگر ازدواج در موقع مناسب صورت نگیرد، این افراد بعدها افسوس می‌خورند و دائم از خودشان انتقاد می‌كنند. احساس تنهایی معضل دیگری است كه این گروه با آن مواجه خواهند شد. البته بسته به شرایط، گاهی باید به این افراد اطمینان دهیم كه ارزش و اعتبارشان به موضوع ازدواج بستگی ندارد و هنوز می‌توانند انتخاب صحیحی داشته باشند. پس به جای این‌كه بنشینند و بیش از حد به این موضوع فكر كنند، می‌توانند برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع و جذابی برای خودشان تدارك ببینند تا احساس تنهایی و فشاری كه به آنها وارد می‌شود كاهش یابد.

به جوانانی كه در مورد ازدواج سختگیر هستند و خیلی سخت این مسوولیت را می‌پذیرند، چه توصیه‌ای می‌كنید؟

با این‌كه افزایش سن ازدواج و سختگیری‌ها در این مورد را از سوی هر دو جنس می‌توان مشاهده كرد، ولی با توجه به این‌كه در فرهنگ ما درخواست ازدواج از طرف خانواده پسر صورت می‌گیرد، اگر پسری دچار این احساس تعلل یا مشكل در تصمیم‌گیری باشد مسلما مشكلاتی را برای خودش ایجاد خواهد كرد و حتی اگر ازدواج هم انجام پذیرد، در زندگی مشتركش مشكلاتی را تجربه می‌كند. در نتیجه ما به همه آنها توصیه می‌كنیم ضمن ایجاد آمادگی ذهنی و شخصیتی قوی در خود،‌ با دختری كه آمادگی پذیرش ازدواج را دارد و به بلوغ فكری و ذهنی رسیده، ازدواج كنند.

دخترها هم ممكن است با تصور این‌كه هنوز فرد مورد نظر خود را پیدا نكرده‌اند و احتمال دارد شخصی با شرایط بهتر به آنها پیشنهاد ازدواج دهد، این تصمیم مهم را به تاخیر بیندازند؛ البته رسیدن به ایده‌آل‌های ذهنی بسیار مهم است، اما آنها هم باید بدانند ممكن است برخی ایده‌آل‌ها هیچ‌وقت به سراغ‌شان نیاید و به جایی برسند كه انتخاب‌ها محدود و محدودتر شود. دخترها باید توجه داشته باشند همیشه موقعیت مناسبی برای ازدواج ندارند و هرچه سن‌ آنها افزایش یابد، هم انتخاب مشكل‌تر می‌شود و هم امكان این انتخاب كمتر. در نتیجه اگر می‌خواهید ازدواج كنید، باید پیش از هرچیز به معیارهایتان فكر كرده و آنها را مشخص كنید تا براساس آن‌، انتخاب درست و بهنگامی داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha