دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 59355

شاید با چربی‌های شكمی و چاقی‌های شكمی در مردان بشود شوخی كرد، این یك موضوع جدی و مهم در سلامت است. قطعا افراد زیادی هستند كه چاقی شكمی و تجمع چربی در ناحیه شكم دارند،اما در این میان باید بدانید كه این یك بار، مثل بقیه بودن خوب نیست.

رابطه سایز شلوار و سلامت!
سلامت نیوز : شاید با چربی‌های شكمی و چاقی‌های شكمی در مردان بشود شوخی كرد، اما مسئله این است كه این یك موضوع جدی و مهم در سلامت است. قطعا افراد زیادی هستند كه چاقی شكمی و تجمع چربی در ناحیه شكم دارند،اما در این میان باید بدانید كه این یك بار، مثل بقیه بودن خوب نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ داشتن اضافه‌وزن به خصوص در ناحیه شكم، یك زنگ خطر سلامت محسوب می‌شود. دكتر مایكل جنسن، فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و دكتر مایكل واندروردن، متخصص تغذیه در مایوكلینیك، به سؤالات رایج در این‌باره پاسخ می‌دهند.

همه خطرهایی كه شكم ایجاد می‌كند

چرا ما چاقی و تجمع چربی در ناحیه شكم در مردان را یك علامت خطر برای سلامت آنها می‌دانیم؟ افرادی كه چاقی شكمی دارند بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناك و حتی مرگ ناگهانی هستند. این خطر حتی در مقایسه با افرادی كه تجمع چربی در سایر اندام‌های خود و انواع دیگر چاقی را دارند، بیشتر است. در كل مردان بیشتر از زنان در معرض چاقی‌های شكمی هستند. حتی اگر وزن فرد و BMI او در محدوده طبیعی باشد اما تجمع چربی در ناحیه شكم داشته باشد، او بیشتر در معرض ابتلا به برخی بیماری‌های مهم از جمله موارد زیر قرار می‌گیرد.

1- بیماری‌های قلبی- عروقی و افزایش فشارخون

2- خطر سكته مغزی

3- احتمال ابتلا به برخی انواع سرطان

4- دیابت تیپ 2

5- افزایش تری‌گلیسرید خون و كاهش كلسترول خوب (HDL)

6- افزایش احتمال ابتلا به آپنه خواب

از فرمول همیشگی استفاده كنید

 چطور می‌توان از شر چربی‌های شكمی راحت شد؟

خب واقعیت این است كه آب كردن چربی‌های شكمی مثل تمام چربی‌های دیگر و مثل تلاش برای لاغر شدن است. اصول آن هم اینگونه است:

 1- كاهش كالری دریافتی: برای آنكه میزان كالری دریافتی روزانه‌تان را كاهش دهید، باید كمتر غذا بخورید. برای این كار باید حجم و میزان غذایی‌ای كه می‌خورید را كاهش دهید و از مواد غذایی كه كالری زیادی دارند ولی ارزش غذایی آنها پایین است استفاده نكنید. از مواد غذایی سالم و طبیعی كه كالری زیادی ندارند استفاده كنید. از مواد غذایی حاضری، فست‌فودها و هله‌هوله‌ها دور بمانید و سعی كنید نوشیدنی‌های طبیعی را جایگزین نوشیدنی‌های مصنوعی كه قند و كالری بالایی دارند بكنید.

 2- ورزش كنید یا به تحرك فیزیكی خود بیفزایید: بر اساس بولتن منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی و توصیه‌های انجمن ملی قلب آمریكای شمالی، یك فرد بالغ باید هفته‌ای 150 دقیقه ورزش ایروبیك با شدت متوسط را در برنامه خود داشته باشد (البته انجمن ملی قلب آمریكای شمالی اشاره كرده كه 3 برنامه، 30 دقیقه‌ای ورزش ایروبیك با شدت بالا و سنگین هم می‌تواند مشابه همین تاثیر را داشته باشد). البته توصیه شده است كه به جز این برنامه، یك برنامه ورزش قدرتی و مقاومتی هم وجود داشته باشد. حالا اگر می‌خواهید وزن كم كنید باید به میزان ورزش هفتگی‌تان بیفزایید. اگر احساس می‌كنید كه می‌توانید جلسات فشرده تمرینی را تحمل كنید، می‌توانید 3 جلسه یك ساعت و نیمه ورزش هفتگی را برنامه‌ریزی كنید، اما اگر این فشار برای شما سخت است می‌توانید روزانه 30دقیقه ورزش ایروبیك كنید و برای 3 جلسه در هفته هم دقایقی ورزش قدرتی انجام دهید. اگر اصلا ورزش نمی‌كنید سعی كنید تا جایی كه می‌توانید تحرك داشته باشید و برای مثال هر شب به پیاده‌روی بروید.

پدر چاق پسر چاق

 آیا چاقی شكمی ارثی است؟

قطعا ژن‌های هر انسان روی ساختار بدنی او تاثیر می‌گذارد. ژن‌های شما می‌تواند احتمال اضافه‌وزن یا چاقی را در شما افزایش دهد. اما در تقریبا بیشتر مردان شیوه زندگی و نحوه عملكرد آنها طی زندگی بسیار مهم‌تر از ژن‌هاست.

رابطه سن شناسنامه و ترازو؟

  سن نقشی در چاقی شكمی دارد؟

هرقدر كه سن‌تان بالاتر می‌رود عضلات بیشتری از دست می‌دهید ( به خصوص اگر ورزش نكنید و تحرك كافی نداشته باشید) با از دست دادن عضلات‌تان شما كالری كمتری می‌سوزانید. در نتیجه اگر میزان كالری دریافتی‌‌تان را محدود نكنید یا بر میزان تحرك خود نیفزایید دچار اضافه‌وزن خواهید شد و این اضافه‌وزن به صورت چربی شكمی درمی‌‌آید.

دراز و نشست، شكم‌تان را آب نمی‌كند

 آیا دراز و نشست برای كاهش چربی شكمی و چاقی شكمی موثر است؟

شما با ورزش دراز و نشست می‌توانید بر قدرت و استحكام عضلات جدار شكم‌تان بیفزایید اما باید این را بدانید با چنین ورزش‌های موضعی به تنهایی نمی‌توانید چربی‌های شكمی‌تان را آب كنید. اگر شما بتوانید با یك برنامه‌ریزی مناسب شامل كاهش حجم كالری دریافتی خودتان و داشتن یك برنامه ورزشی منظم، وزن كلی بدن‌تان را كاهش دهید، می‌توانید چربی‌های شكمی‌تان را بسوزانید و چاقی شكمی‌تان را از بین ببرید.

یادتان باشد با اراده، صبر، حوصله و داشتن هدف می‌توانید چاقی شكمی‌تان را برطرف كنید. به این نكته توجه كنید كاستن از چاقی شكمی‌تان شما را سالم‌تر خواهد كرد و از بسیاری از بیماری‌های خطرناك دور خواهید شد، پس از همین امروز برنامه‌ریزی‌هایتان را برای كاهش سایز دور شكم‌تان شروع كنید.

102 سانتی‌متر مهم است

 چطور یك مرد می‌تواند پی ببرد كه چاقی شكمی دارد یا نه؟

اندازه دور كمر نشانه بسیار خوبی در مورد چاقی شكمی است. از لحاظ تخصصی می‌توان گفت مقایسه اندازه دور مچ به دور كمر در مردان نقش و اندازه BMI و مقایسه اندازه دور كمر به BMI معیارهای مناسب برای نشان دادن چربی‌های شكمی هستند اما خود افراد هم می‌توانند با اندازه‌گیری سایز دور كمر خود پی ببرند كه چاقی شكمی دارند یا نه. در كل می‌توان گفت برای اكثریت مردان، میزان چاقی‌ای كه احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناك مثل بیماری‌های قلبی و سكته مغزی را افزایش می‌دهد؛ میزان دور كمر بیشتر از 40اینچ (102 سانتی‌متر) است. اما چگونه باید دور كمر خود را اندازه‌‌گیری كنید:

1- یك متر خیاطی را روی شكم برهنه خودتان، درست بالای استخوان لگن بگذارید

2- متر را به گونه‌ای دور شكم خود بگیرید كه نه به شكم‌تان فشار بیاورد و نه شل باشد.

3- نوار متر باید كاملا در یك سطح باشد و بالا و پایین نباشد.

4- یادتان باشد باید تنفس معمول داشته باشید، نفس‌تان را حبس نكنید و آن وقت اندازه‌گیری كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha