دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 59357

مصرف شیر کم‌چرب، دوغ و ماست‌های «پروبیوتیک» بهترین مواد مغذی برای مقابله با آلاینده‌ها هستند و بهتر است هنگام مواجهه با آلودگی هوا، بهمیزان بیشتری در رژیم غذایی گنجانده شوند.

بهترین راه مبارزه با آلودگی هوا
سلامت نیوز : مصرف روزانه و منظم شیر و سایر فراورده‌های لبنی با تاثیری که بر بافت‌های مخاط تنفسی فوقانی دارد، سبب کاهش التهاب و تاثیرات مخرب آلاینده‌ها بر بدن می‌شود. مصرف شیر کم‌چرب، دوغ و ماست‌های «پروبیوتیک» بهترین مواد مغذی برای مقابله با آلاینده‌ها هستند و بهتر است هنگام مواجهه با آلودگی هوا، بهمیزان بیشتری در رژیم غذایی گنجانده شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ افشون در رابطه با تاثیر کمبود ویتامین D هنگام آلودگی هوا بیان كرد: «در روزهایی که میزان آلودگی هوا افزایش می‌یابد، پوست بدن توانایی کمتری برای جذب ویتامین D دارد و افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می گیرند.

شیر و لبنیات به دلیل داشتن فسفر، منیزیم و کلسیم، هنگام آلودگی سبب خنثی شدن تاثیر منفی سموم می‌شود،  بنابراین مصرف روزانه 2 تا 3 واحد کم‌چرب از این مواد توصیه می‌شود. همچنین سیب به دلیل داشتن «پکتین»، می‌تواند سبب خروج کامل سرب از بدن شود و مانند یک سد دفاعی در مقابل این آلاینده عمل کند.  علاوه بر سیب ،پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت، توت‌فرنگی، هویج و غلات سبوس دار نیز حاوی این ماده غذایی هستند که توصیه می‌شود در هفته،  پنج بار استفاده شود.»

یک هشدار برای مادران

مادرانی كه در شهرهای آلوده زندگی می‌كنند باید بیشتر مراقب كودكان‌شان باشند، زیرا فرزندان آنها در خطر عفونت گوش قرار دارند. البته عفونت گوش در میان كودكان زیر 2 سال امری شایع است و مهم‌ترین عامل آن نیز باكتری‌ها و ویروس‌ها هستند. معمولا كودكان بعد از سرماخوردگی و گلودرد دچار عفونت گوش هم می‌شوند.

 اما به جز این موارد، آلودگی هوا هم می‌تواند نقش مهمی در ابتلای كودكان به عفونت گوش داشته باشد، به همین دلیل كودكانی كه در شهرهای بزرگ زندگی می‌كنند بیشتر به‌دلیل گوش درد به پزشك مراجعه می‌كنند. پزشكان به مادران توصیه می‌كنند تا حد امكان كودكان زیر 2 سال خود را در روزهای آلوده از خانه خارج نكنند و حتی اگر برای آنها امكان دارد محل زندگی خود را تغییر دهند و به شهرهایی با هوای پاك‌تر بروند. البته نباید تصور كنید اگر در روزهای آلوده از خانه خارج نشوید همه مشكلات حل می‌شود، چرا كه آلودگی‌های ناشی از دود سیگار یا وسایل گرم‌كننده خانه هم می‌تواند برای كودكان زیر 2 سال خطرناك باشد.

غذاهایی که سرب هوا را از بدنتان خارج می‌كند

محمد هاشمی، متخصص تغذیه هم می‌گوید مصرف لبنیات باعث نرم شدن مخاط تنفسی و مخاط گوارشی می‌شود، به همین دلیل می‌تواند در جذب آلاینده‌ها رقابت کرده و در پاکسازی این مخاط‌ها نیز تاثیر بگذارد. از طرف دیگر، در دستگاه گوارش گیرنده های به خصوصی وجود دارند که فلزات دو ظرفیتی مانند سرب را به خود جذب می کنند. کلسیم و منیزیمی که در لبنیات وجود دارد این گیرنده‌ها را پر کرده و با جذب سرب رقابت می‌کند، در نتیجه سرب کمتری وارد بدن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha