دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 59366
سلامت نیوز : مردم اغلب فکر می کنند علت حساسیتشان در یک خانه شاید به دلیل چیزهایی مثل بوی رنگ، چوب یا پلاستیکها یا چیزهای دیگر داخل خانه باشد اما در واقع اینطور نیست.  می توان گفت علت اصلی ایجاد آلرژ یها ذرات ریز یا میکروسکوپی هستند که در تمام جاهای خانه می توانند جمع شوند یا رشد کنند. این مهمانهای ناخوانده به صور تهای مختلفی در خانه حاضر می شوند اما شایعترین و بیشترین شکل آنها گرد و غبار و مایت ها است. بیشترین

میزان واکنش هم به خاطر ذراتی به وجود می آید که این گرد و غبارها را می سازند. ذرات ریز و شکسته شده بدن حشرات و سوسکها و حتی فضولات این حیوانات جزو این ذرات هستند.  به غیر از اینها، قار چها، کپکها و گرده گیاهان هم از مواد آلرژ ی زای داخل خانه به حساب می آیند.

اجرای نکات زیر به شما کمک می کنند تا اتاق به اتاق خانه تان، از این مواد آلرژی زا پاک کنید.

ورودی خانه

ازپادری هایی استفاده کنید که ا ز مواد مصنوعی ساخته شد ه اند. پادر یهایی که بافتی طبیعی دارند مثل انواع حصیری، با گذشت زمان و شکستن الیا فشان تبدیل به محل مناسبی برای زندگی مایت ها، کپکها و قار چها می شوند که می توانند به راحتی با یک جریان هوای ساده وارد خانه شوند. همیشه چراغهای مهتابی تراس یا ورودی خانه را تمیز کنید. تکه های بدن حشرات مرده ای که جذب این چراغ می شوند یک منبع مهم آلرژی هستند. عاج کف کفشها همیشه مقدار زیادی گرد وغبار و آلودگی را با خود به داخل خانه می آورد.

اتاق خواب

اولین کار پاک کردن گرد و غبارهاست. پشت تختها و لبه پنجرهها، حاشیه بالای پرده ها، زیر تخت و روی پره های پنکه سقفی بیشترین گرد و غبارها را دارند که اغلب هم پا ک کردنشان فراموش می شود. پنکه های سقفی به علت اینکه در دسترس نیستند راحت پاک نمی شوند و بعد با شروع چرخش گردوغبار را پخش می کنند. راحتی های نمدی و هر چیزی که از پر یا پوست حیوانات درست شده باشد را بردارید. روتختی ها و ملحفه ها را در دمای نزدیک به 80 درجه بشویید و پرد هها را هم هرازچندگاه با یک پارچه خیس تمیز کنید.

کمد و گنجه

لبا سها را داخل کاورهای زیپدار لباس نگهداری کنید و کفش های مهمانی تان را بعد از پوشیدن تمیز کنید و داخل جعبه ای دربسته داخل کمد نگهدارید. سعی کنید تا آنجا که می توانید از گلوله های نفتالین استفاده نکنید و لبا سهای پشمی را در کیسه های دربسته پلاستیکی یا چمدانهای محکم و بدون درز نگهداری کنید. گوشه کمد و دیواره آن را از نظر وجود کپک بررسی کنید. معمولا از رطوبت و نم دیوارهای داخل کمد به خاطر شلوغی و تاریکی آن غفلت می شود.

حمام و توالت

پشت و زیر توالتهای فرنگی به خاطر تاریکی و رطوبت مکان مناسبی برای به وجود آمدن کپکها هستند و باید همیشه آنجا را تمیز کرد. از نصب دقیق توالت فرنگی و شیر آلات مختلف حمام و توالت اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که از این وسایل، آب اضافی، کف حمام و توالت جاری نمی شود وباعث رطوبت بیشتر نمی گردد. پرده های دور دوش حمام را ماهی یک بار در آب داغ بشویید. یا از پرده هایی استفاده کنید که بتوانید هرچند ماه آن را تعویض کنید. پادر یهای حمام را به دلیل اینکه به خاطر رطوبت می تواند محل رشد کپکها و قارچها باشد هر هفته یک بار در آب داغ بشویید موقع حمام کردن یا بعد از آن در حمام را باز بگذارید یا هواکش را روشن بگذارید تا بخار آب تخلیه شود.

اتاق پذیرایی

مبلها و کاناپه های قدیمی را عوض کنید و سعی کنید از مبل های چرمی استفاده کنید چون خاصیت ضدمایت و گردوغبار دارند. سعی کنید هرچند وقت فرش ها را عوض کنید و یا حداقل آنها را مرتب و سالانه بشویید. پرده های پارچه ای نظافت شان مشکلتر است و پر از آلرژن هستند. آنها را با پرده های بافت مصنوعی تعویض کنید. مراقب گلدان گیاهان آپارتمانی باشید. روی خاک آن را با فویل آلومینیوم بپوشانید تا گرد و غبار و کپک در فضای خانه پخش نشود.

آشپزخانه

تمام مواد غذایی وبسته های آن را در کشوهای دربسته و دور از حشرات نگهدارید. باید هر هفته زیر یخچال و گاز را تمیز کنید. یخچالهای با پایه های چرخدار انجام این کار را راحت تر می کنند. داخل راه آب ظرف شویی کمی نمک بریزید تا امکان رشد باکتری ها و کپک در آن کمتر شود. زیر سینک ظرف شویی را از نظر نشت آب بررسی کنید.لوله های آب و فاضلاب در محل اتصال به سینک اغلب نشتی دارند و باعث رطوبت کابینت تاریک زیر سینک می شوند و آن را به محل رشد باکتر یها و قارچ و کپک ها تبدیل می کنند.

زیر زمین

زیرزمین خانه جایی است که باید وجب به وجب آن را به دنبال رطوبت و کپک و قارچ بررسی کنید. انبار کردن وسایل اضافی بدون بسته بندی درست، ریختن کتاب و مجلات اضافی که بعد از مدتی کاغذهایشان می پوسد و پودر می شود، کارتن های یخچال و تلویزیون و هر چیز دیگری می توانند باعث تولید انواع آلرژنها شوند که در هوای زیر زمین پخش می شوند و با چسبیدن به لباس شما به بالا منتقل می شوند. پایین کارتن ها و بسته هایی که روی زمین قرار دارند محل مناسبی برای رشد قارچ و کپک هستند

منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha