سلامت نیوز: مسئلة سقط جنین و ختم بارداری از مسائل مبتلابه كشور ماست.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ابن سینا، مسئلة سقط جنین و ختم بارداری از مسائل مبتلابه كشور ماست. درج آمار ارائه شده از سوی مدیر کل دفتر سلامت وزارت بهداشت مبنی بر انجام روزانه 80 هزار سقط قانونی و غیر قانونی، که البته مربوط به بیش از یک دهه پیش است نیز گواهی بر این موضوع است.
حال با درج خبر ابلاغ دستور العمل جدید پزشک قانونی مورخ 1391/7/1مبنی بر عدم نیاز به حضور پدر برای صدور مجوز سقط درمانی جنین، بر آن شدیم فرصت را مغتنم شمرده تا: اولاً، از تصمیم مسئولین محترم پزشکی قانونی برای توجه به متن قانون سقط درمانی جنین مصوب 1384 و تلاش در جهت اجرای صحیح آن تشکر ویژه به عمل آید، چرا که مطابق نص این قانون، تنها رضایت زن برای صدور مجوز سقط درمانی ضروری است اما متأسفانه اجرای صحیح قانون تا کنون در دستورالعمل های مدون آن سازمان مغفول مانده بود.

ثانیاً: بار دیگر بر ایجاد کلینیک های سقط درمانی جنین در تهران و شهرستان‌ها با نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تسهیل فرایند تشخیص زودهنگام اندیکاسیون های مجاز برای سقط در مهلت مقرر در قانون(4 ماهگی) تأکید نمائیم.
لازم به توضیح است پژوهشگاه ابن سینا همواره تلاش کرده است با ایجاد پل ارتباطی میان جامعه، مسئولان و متخصصان، مشکلات موجود در زمینة باروری را بیان و در صدد حل آنها باشد. مؤید این ادعا نیز برگزاری سمینار «بررسی جامع ابعاد سقط جنین در ایران» به صورت مشترك با دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی كرمانشاه در اسفند ماه سال 1381 با حضور متخصصان حوزه‌های پزشكی، فقه، حقوق، اخلاق، روان‌شناسی وجامعه شناسی و همچنین تهیة فیلم مستندی با عنوان «بررسی جامع ابعاد سقط جنین در ایران» با همكاری مركز گسترش سینمای مستند تجربی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  است. فیلم مذکور كه در آن از نظرات متخصصان در حوزه‌های مختلف نیز استفاده شده، در جشنواره های داخلی مورد تقدیر قرار گرفت.
به علاوه در سال 84 پژوهشگاه تلاش ها و پیگیری های فراوانی را برای تدوین قانون سقط درمانی جنین و متعاقب آن سازمان پزشكی قانونی در تدوین اندیکاسیون های سقط درمانی انجام داد. بی شک تصویب ماده واحدة «قانون سقط درمانی» اقدامی رو به جلو و مؤثر در قانونمند كردن این معضل در چارچوب‌های پذیرفته شده بود. با این وجود، به مجرد تصویب قانون، خلاءهایی نیز در آن دیده شد که ما را بی نیاز از تدوین دستورالعمل ها و آیین نامه‌های اجرایی مربوط جهت تدقیق مسئله نمی‌كرد. به همین منظور، به پیشنهاد پژوهشگاه ابن سینا و بنا به درخواست معاونت محترم وقت درمان وزارت بهداشت، پژوهشگاه تهیة پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی را بر عهده گرفت كه با برگزاری جلسات مشترك با حضور متخصصان پژوهشگاه، همكاران و دست اندركاران محترم وزارت بهداشت و معاونان و مسئولان سازمان پزشكی قانونی كشور، طی جلسات متعددی كه در سازمان پزشكی قانونی برگزار شد، این دستورالعمل تدوین و به منظور تصویب در تاریخ 27/6/85 به وزارت بهداشت و سازمان پزشكی قانونی ایفاد گردید. اما متأسفانه به رغم تمام پیگیری¬های انجام شده، تصویب و اجرای این دستورالعمل تا امروز بر زمین مانده است.

علاوه بر این در آذر ماه سال 86  نیز کارگاه دو روزة سقط درمانی توسط پژوهشگاه ابن سینا با همكاری انجمن تنظیم خانواده و با حضور متخصصان در حوزه‌های پزشكی، حقوقی، فقهی، روان شناختی و جامعه شناسی برای كاركنان سیستم‌های بهداشتی و درمانی برگزار شد و پس از استماع نظرات گوناگون، در دی ماه همان سال نشستی با حضور سیاست گذاران بهداشتی و درمانی در خصوص موضوع فوق ترتیب داده و مقرر شد به منظور حل مشکلات موجود تعداد محدودی كلینیك سقط درمانی در تهران و شهرستان‌ها با نظارت مستقیم وزارت بهداشت تأسیس شود. از آنجا که بخش عمده ای از بیماری های مقرر شده در اندیکاسیون ها در دو هفتة پایانی 4 ماهگی (حداکثر زمان قانونی مقرر برای سقط درمانی) قابل تشخیص بوده و نیازمند تشخیص قطعی 3 پزشک متخصص و تأیید پزشک قانونی است، وجود چنین کلینیک هایی می تواند موجب تسهیل و تسریع اجرای شرایط مقرر در قانون شده و از هرگونه اقدام غیرتخصصی و غیرقانونی جلوگیری کند. به علاوه بازنگری در اندیکاسیون های اعلام شده و تلاش برای تصویب دستورالعمل اجرایی سقط جنین نیز در دستور کار قرار گرفت. نتیجة جلسه در همان زمان طی نامه ای از سوی این پژوهشگاه به اطلاع وزیر محترم وقت وزارت بهداشت رسانده شد.

در آخر پژوهشگاه ابن سینا آمادگی كامل خود را برای هر گونه همكاری در تدوین و تكمیل اندیكاسیون‌های سقط درمانی، تأسیس كلینیك سقط درمانی زیر نظر مستقیم وزات بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و نیز تكمیل و پیگیری تصویب دستورالعمل اجرایی اعلام می‌دارد. امید است با ایجاد راهکارهای مناسب و زودهنگام، شرایط مادران متقاضی این عمل آسان شده و از رنج و درد آنها  کاسته شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha