سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور تاکید کرد: برای خدمت‌رسانی در زلزله احتمالی تهران تا سطح شش ریشتر مشکلی نخواهیم داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر غلامرضا معصومی دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت در بازدیدی از نمایشگاه پدافند غیرعامل که در ساختمان اصلی وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: پدافند غیرعامل شامل اقدامات غیرمسلحانه‌ای است که به وسیله این اقدامات می‌توان از تهدید دشمن جلوگیری کرد و یا هنگام اتفاق افتادن این تهدیدات با کمترین مشکل مواجه شد. بر این اساس اقدامات پدافند غیرعامل از جمله اقداماتی است که چندان قابل گفتن نیست و هیچ کشوری اقداماتش در این باره را اعلام نمی‌کند، اما ایجاد چنین نمایشگاهی فرصت است تا الگوسازی و فرهنگ‌سازی در این زمینه را داشته باشیم و روحیه‌های پدافندی برای پرسنل یادآوری شود.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت بهداشت برای مبارزه با تهدیدات، گفت: به این منظور تجهیزات خاصی در حوزه وزارت بهداشت فراهم شده است؛ از جمله آن لباس‌های بیولوژیک، آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و ...رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور همچنین از افتتاح یک دستگاه EOC سیار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: از آنجا که در بلایا معمولا‌ راه‌های ارتباطی قطع می‌شود، از تمام ظرفیت‌ها استفاده شد تا بتوانیم ارتباط خوبی را از طریق این مرکز هدایت عملیات بحران سیار برقرار کنیم.

معصومی با بیان اینکه این خودرو ساخت ایران بوده و هزینه‌ای بالغ بر 120 میلیون تومان به دنبال داشته، افزود: تجهیز کردن این خودرو نیز 200 میلیون تومان هزینه به دنبال داشته است. در حال حاضر یک خودروی هدایت عملیات بحران سیار در کشور داریم، اما پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است تا حداقل برای 9 قطب مدیریت بحران، از این خودرو آماده شود و مشابه این خودرو در منطقه وجود ندارد.

رییس اورژانس کشور در ادامه درباره خدمت‌رسانی در شهر تهران در صورت وقوع زلزله احتمالی در تهران، گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که با استان‌های مجاور داریم و همچنین تفاهم‌نامه‌هایی که با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف نظیر مترو برای جابجایی مصدومان منعقد کرده‌ایم، برای خدمت‌رسانی در شهر تهران تا سطح زلزله شش ریشتری، مشکلی پیدا نخواهیم کرد. 50 دستگاه اتوبوس آمبولانس در کشور داریم که می‌توانیم ظرف 12 سال تمام آنها را به تهران فرا خوانیم.

وی ادامه داد: در جلسات برگزار شده نیز عنوان شده که مقاومت شهر تهران تا سطح زلزله شش ریشتر مقاومت خوبی است و در اورژانس برای خدمت‌رسانی در این سطح از زلزله مشکلی نداریم.معصومی گفت: بیشترین مشکلی که ممکن است برای خدمت‌رسانی در زلزله احتمالی تهران داشته باشیم، مربوط به باز کردن معابر و حضور در بالین مصدومان است.رییس اورژانس کشور با اشاره به مشکلات مربوط به تامین نیروی انسانی و مشکلات اعتباری، افزود: چنین مشکلاتی سبب شده که نتوانیم توانمان را کامل کنیم.

وی ادامه داد: مباحثی نظیر بحث‌های سایبری، هسته‌ای و بیولوژیکی از جمله مهم‌ترین مباحثی هستند که در حوزه پدافند مطرح می‌شوند که متولی مباحث بیولوژیکی، وزارت بهداشت است. از آنجا که وزارت بهداشت در تک تک مرزهای کشور دیده‌بان سلامت دارد، این موضوع در حوزه پدافند یک حسن بزرگ تلقی می‌شود. تنها موردی که ممکن است مقداری در آن ضعف داشته باشیم، مربوط به تشخیص میکروارگانیسم‌های جدید است.

معصومی در ادامه درباره اورژانس هسته‌ای نیز گفت: اورژانس هسته‌ای به اورژانس‌هایی گفته می‌شود که متعاقب اتفاقات هسته‌ای فعال می‌شوند. در حوزه وزارت بهداشت، معتقدیم تمام اورژانس‌ها باید آمادگی مقابله با حوادث هسته‌ای را داشته باشند. بحث‌های آموزشی این مبحث از حدود دو سال گذشته آغاز شده است و خوشبختانه تاکنون اتفاقی خارج از محیط‌های خاص اتمی نداشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha