دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 59387

سلامت نیوز : مدیر گروه پژوهشی سرطان پستان جهاد دانشگاهی گفت: 10 تا 15 درصد افراد مبتلا به سرطان پستان، سابقه ارثی دارند اما افرادی که سابقه فامیلی مثبت نیز ندارند باید هوشیار باشند، چرا که ممکن است اولین فرد مبتلا به این بیماری خودشان باشند.

دکتر آسیه الفت بخش در گفت‌وگو با ایسنا ؛ در خصوص گروه های در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان اظهار داشت: دخترانی که در سنین خیلی پایین نخستین بار قاعده می شوند، خانم هایی که سینه های متراکم دارند، افرادی که در سن بالای 35 سال برای نخستین بار حامله می شوند، زنانی که دیر یائسه می شوند و خانم هایی که بعد از یائسگی برای جلوگیری از عوارضی مثل پیری زودرس قرص های هورمونی مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

مدیر گروه پژوهشی سرطان پستان جهاد دانشگاهی پیرامون عوامل موثر در ابتلا به سرطان پستان گفت: افراد باید توجه داشته باشند که سبک زندگی و تغذیه نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به این نوع سرطان دارد، لذا توصیه می شود افراد به وفور از میوه ها و سبزی های تازه استفاده کنند و حتی المقدور از خوردن فست فودها، غذاهای کنسرو شده و پرچرب و دارای مواد نگهدارنده اجتناب کنند. همچنین از مصرف سیگار دوری گزینند.

وی با اشاره به نقش محافظتی برخی فاکتورها در مقابله با سرطان پستان خاطر نشان کرد: عدم استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری و علاوه بر آن، شیردهی خصوصا بیشتر از یک سال اثری محافظتی در ابتلا به این بیماری دارد. همچنین ورزش و فعالیت های فیزیکی نیز نقشی کلیدی در پیشگیری از این نوع سرطان دارد، به طوری که انجام حداقل نیم ساعت پیاده روی در روز و نیز یک ساعت فعالیت در هفته می تواند به طور چشمگیری در سلامت این افراد موثر باشد.

دکتر الفت بخش با بیان این مطلب که عوامل ژنتیکی و وراثتی در ابتلا به این بیماری دخیل هستند، تصریح کرد: آمار به دست آمده حاکی از آن است که 10 تا 15 درصد افراد مبتلا به این نوع سرطان، سابقه ارثی دارند؛ بنابرین افراد دارای سابقه ی فامیلی مثبت به این بیماری باید در فواصل نزدیکتر برای معاینه به پزشک مراجعه کنند، به طور مثال اگر اقوام درجه اول فرد از جمله مادر، خواهر و یا فرزند وی مبتلا به این بیماری شده باشند، باید نسبت به معاینات تشخیصی توجه بیشتری داشته باشند، البته نمی توان گفت افرادی که در فامیل و خانواده سابقه این بیماری را نداشته اند از این قاعده مستثنی هستند؛ چرا که ممکن است اولین فرد مبتلا به این بیماری خودشان باشند که سرطان پستان در ژن آنها نشان داده شده است.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه هنوز واکسن و دارویی برای پیشگیری از سرطان پستان کشف نشده است، توصیه می شود افراد به رعایت سبک صحیح زندگی و انجام خودآزمایی، معاینه های منظم و ماموگرافی سالانه دقت کافی داشته باشند تا با تشخیص به موقع بتوان این سرطان را در مبتلایان با موفقیت درمان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha