یك تیم تحقیقاتی ژاپنی و دانماركی اعلام كردند، قرار دادن یك زمان استراحت در بین یك جلسه ورزش به سوزاندن سریعتر چربیها كمك می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازرویترز، دكتر" كازوشیگه گوتو" و همكارانش از گروه تحقیقاتی دانشگاه توكیو می‌گویند هنگامی كه فرد بین دو زمان ‪۳۰‬ دقیقه‌ای ورزش، ‪ ۲۰‬دقیقه استراحت می‌كند، بیشتر از زمانی كه یك ساعت بدون وقفه ورزش و پس از آن استراحت می‌كند، چربی می‌سوزاند.

دكتر گوتو در نشریه "فیزیولوژی كاربردی" گفت، توصیه‌های كنونی به انجام ورزش به منظور جلوگیری یا درمان چاقی، بر جلسات طولانی‌تر ورزش تاكید دارد، اما شواهد موجود، نشان‌دهنده آن است كه قرار دادن زمان استراحت در بین یك جلسه طولانی ورزش احتمالا به سوخت و ساز بیشتر چربی منجر می‌شود.

محققان برای بررسی این امر از هفت مرد سالم خواستند ابتدا یك مدت طولانی و پس از آن دو مدت كوتاهتر به ورزش دوچرخه سواری بپردازند و در این زمینه چندین شاخص مختلف سوخت و ساز چربی را مورد مطالعه قرار دادند.

تمامی‌این افراد از ‪ ۶۰‬درصد توان خود برای ورزش كردن استفاده كردند.

زمانی كه این افراد در دو مدت كوتاهتر به ورزش پرداختند میزان اسیدهای چرب آزاد و دیگر مواد در خونشان در زمان استراحت افزایش یافت كه نشان‌دهنده سوخت و ساز بیشتر چربی است.

میزان این مواد در یك دوره یك ساعته استراحت، پس از دو جلسه ورزش بالاتر بود.

بیشترین سوخت و ساز چربی در طول هر دوره استراحت بین دو زمان ورزش به ثبت رسید كه این میزان بیش از سوخت و ساز چربی در زمان استراحت پس از یك جلسه ورزش طولانی بود.

در عین حال میزان انسولین و گلولز در خون این افراد در مرحله دوم ورزش و پس از استراحت كمتر بود.

اگر چه نسبت كل كالری سوزانده شده در این دو شیوه ورزش تفاوت چندانی نداشت، اما چربیها ‪ ۷۷‬درصد كالری مصرفی را در شیوه ورزش و استراحت در بین آن تشكیل می‌داد، درحالی كه چربیها ‪ ۵۶‬درصد كالری مصرفی پس از یك جلسه ورزش طولانی تشكیل می‌دادند.

به گفته محققان، اگرچه افراد برای عمل به توصیه پزشكان برای ورزش بیشتر معمولا یك دوره ورزش طولانی انجام می‌دهند، اما استراحت بین همان مدت زمان ورزش به ویژه برای افراد كم تحرك یا دارای اضافه وزن موثرتر است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha