بسیاری از زوجین به دلیل نبود اطلاعات کافی مبنی بر اینکه اگر جزء ۵۲ مورد بیماری مورد نظر باشند می‌توانند سقط را به طور قانونی انجام دهند دچار مشکلات بسیاری می‌شوند.

ناآگاهی خانواده‌ها؛ دلیل سقط‌های غیر قانونی در کشور
سلامت نیوز : دکتر کیانوش خلیلی، رئیس انجمن سلامت خانواده ایران در گفتگو با سینانیوز با اشاره به اهداف مهم این انجمن در سلامت خانواده‌ها بیان کرد: «سال ۱۳۷۴ این انجمن توسط جمعی از متخصصین و افراد مجرب حوزه سلامت و وزارت بهداشت تاسیس شد که امسال در سال ۹۱ در پاسخ به شرایط کشور نام این انجمن به انجمن سلامت خانواده ایران تغییر یافته است.»

وی با اشاره به اینکه این انجمن در ۵ حوزه استراتژیک فعالیت می‌کند، افزود: «حوزه اول، حمایت‌ کردن و جلب حمایت سیاستگذاران و دست‌اندرکاران حوزه سلامت برای ارتقاء سطح سلامت است. در این راستا تاکنون ۳ قانون مهم در کشور از جمله بحث اهداء جنین، قانون سقط درمانی و قانون تنظیم خانواده با موافقت وزیر وقت و حمایت مسئولین به ثبت رسیده است.» دکتر خلیلی در بخش دیگری از سخنان خود، سلامت نوجوانان و جوانان را به عنوان جزء استراتژیک جمعیتی کشور دانست و گفت: «این گروه در آینده نقش مهمی را در جامعه ایفا می‌کنند که در واقع سلامتی آن‌ها تضمین کننده سلامت کشور است. به همین دلیل برنامه‌هایی را در سال جاری برای این گروه از جمله ایجاد مرکزی برای خدمات رسانی به جوانان آسیب پذیر در این گروه در نظر گرفته‌ایم.»

وی در ادامه تصریح کرد: «بحث پیشگیری از سقط غیر ایمن حوزه دیگری است که در این انجمن به آن توجه شده است. متاسفانه در کشور ما سقط‌های غیر ایمن و غیر قانونی زیادی به وقوع می‌پیوندد. به همین دلیل انجمن، فیلم‌های اطلاع رسانی را برای زوجین به منظور پیشگیری در نظر گرفته است.» اگر زوجین در گروه ۵۲ بیماری باشند که قانون آن‌ها را مجاز به اقدام برای سقط جنین کرده، به راحتی می‌توانند این کار را بدون آسیب رساندن به خود انجام دهند؛ ولی متاسفانه بسیاری از زوجین از این موضوع بی‌اطلاع هستند و در نتیجه اقدام به سقط غیر قانونی جنین می‌کنند.

وی ادامه داد: «به دلیل بارداری‌های ناخواسته‌ای که در کشور به وقوع می‌پیوندد بسیاری از افراد رو به سقط جنین می‌آورند. به همین دلیل بحث آموزش را برای خانواده‌ها به منظور برنامه درست مد نظر قرار داده‌ایم تا در مواردی که می‌خواهند از حاملگی ناخواسته پیشگیری کنند، به جای سقط و به خطر انداختن جان خود از روش پیشگیری از حاملگی اورژانسی استفاده کنند.» دکتر خلیلی افزود: «ارائه خدمات بهداشت باروری حوزه دیگری است که در این انجمن به آن توجه شده است. در حال حاضر ۲ مرکز ارائه خدمات بهداشت باروری ویژه زنان آسیبب پذیر در تهران و مرکز دیگری نیز برای جوانان آسیب پذیر (مرکز میخک و قاصدک) راه اندازی شده است.»

رئیس انجمن سلامت خانواده ایران در پایان خاطرنشان کرد: «همچنین این انجمن در زمینه پیشگیری از ایدز کارهای مثبتی انجام داده است. سال ۱۳۸۵ برای اولین بار در کشور اولین یاران مثبت را با همکاری مرکز تحقیقات ایران راه اندازی کرده‌ایم و علاوه بر آن، این مرکز توانست جایزه روبان قرمز را در سال ۲۰۰۷ که از طرف سازمان ملل در قبال پیشگیری از ایدز اهدا می‌شود را کسب کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha