سلامت نیوز : یک جامعه شناس با اشاره به اینکه سیاستهای تشویقی جمعیتی از عمق علمی کافی برخوردار نیست گفت: اجرای این سیاستها باعث افزایش تعداد فرزندان در خانواده ها نمی شود.

امان الله قرایی مقدم در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: سیاستهای افزایش جمعیت که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است برای افزایش تعداد فرزندان خانواده ها موثر نخواهد بود.وی با اشاره به اینکه بسته تشویقی افزایش جمعیت بی خاصیت است، تاکید کرد: با این بسته تشویقی و اجرای سیاستهای جدید نمیتوان افکار زنان و مردان را تغییر داد و حتی درمیان روستاییان نیز کارساز نخواهد بود چه برسد به مردم شهرنشین.

این جامعه شناس گفت: در گذشته سیاستهای تنظیم باروری و خانواده تدوین شده و اجرایی می شد اما ناگهان مسئولان کشور تغییر جهت داده و برخلاف حرفهای قبلی سخن می  گویند. وی با اشاره به اینکه سیاست های تشویقی جدید جنبه علمی ندارد، افزود: با توجه به سطحی بودن این سیاستهای جمعیتی به همین دلیل اجرای این سیاستها اثر گذار نیز نخواهد بود.

به گفته قرایی مقدم، آگاهی و افزایش سطح تحصیلات از مهمترین دلایل زنان برای کاهش باروری است بنابراین نمی توان آنان را با این بسته های جدید تشویقی مانند سکه ، وام ، زمین ، مرخصی و ... این تفکر را تغییر داد.
  این استاد دانشگاه با تاکید بر این نکته که بسته های جدید برای افزایش جمعیت شاید در افراد با سطح سواد پایین و یا بی سواد تاثیر گذار باشد، اظهار داشت:  البته بررسی های انجام شده در روستاها نیز نشان می دهد که تعداد دانش اموزان کلاس اول حتی در این مناطق نیز کاهش پیدا کرده است.
 
وی گفت: در حال حاضر تعداد فرزندانی که ناخواسته متولد می شوند نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است و در شرایط فعلی خانواده ها برای بچه دار شدن فکر می کنند و موقعیت مالی خود را در نظر نمی گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha