سلامت نیوز : ماشاالله ترابی در نشست خبری سومین سمپوزیوم بین‌المللی بیمارستان الکترونیک و هوش بیمارستانی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد گفت:‌ برای آشنایی پزشکان با هوش بیمارستانی و مراقبت و نظارت هوشمند آخرین دستاوردهای این سیستم را در سمپوزیوم بیمارستان الکترونیک و هوش بیمارستانی ارائه می‌کنیم تا سیستم‌هایی که هوشمند می‌شوند بتوانند در ابعاد درمانی و بهداشتی که از جمله موضوعات جدی در دنیا هستند بهره‌مند شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه در سال گذشته نمونه‌ای از هوش بیمارستانی در یکی از کارگاه‌ها ارائه شده افزود: امسال نیز مقالاتی در قالب اولین مدل هوش اورژانس، هوش نظارت، هوش ICU  و ICU ارائه خواهد شد.مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: سعی کرده‌ایم تا سیستم‌های هوش را در قالب نرم‌افزارهای ساده و قابل فهم برای تصمیم‌گیری مدیران بیمارستانی ارائه کنیم تا مدیر بیمارستانی یا پزشک بتواند یک روندی از شاخص‌های بیمارستان‌ و یا بیمار داشته باشد.

وی گفت:‌ مدیران بیمارستان با استفاده از هوش بیمارستانی می‌توانند میزان آموزش،‌مهارت کارکنان و رضایتمندی را برآورد کنند. پزشکان نیز می‌توانند آزمایش‌های انجام شده،‌درمان‌های صورت گرفته و خدمات ارائه شده به بیمار را که در راستای مسیر درمان است رصد کنند.ترابی برگزاری همایش آزمایشگاه هوشمند را همزمان با سمپوزیوم بین‌المللی بیمارستان الکترونیک و هوش بیمارستانی خبر داد و گفت:‌ فناوری معمولاq در همه ابعاد خدمات پزشکی تحول ایجاد می‌کند که یک بخش از آن مربوط به اتفاقاتی است که در آزمایشگاه می‌افتد.

وی ادامه داد: امروزه با وجود بردهای دیجیتالی و هوشمند بسیاری از کارها در محیط آزمایشگاه هوشمند شده و روند کار را تسریع و بهبود می‌بخشد و ما سعی داریم آخرین دستاوردهای علمی در این حوزه را در زمینه آزمایشگاه هوشمند ارائه کنیم.دبیر ستاد نوآوری دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنان خود به تله‌مدسین (پزشکی از راه دور) اشاره کرد و گفت: طی یکی دو سال اخیر پروژه‌هایی در زمینه تله مدسین در کشور انجام شده که در این همایش برای الگوگیری دیگر مدیران و پزشکان ارائه خواهد شد.

وی گفت:‌ از آنجایی که اعزام پزشک به مناطق محروم همیشه میسر نیست، این روش امکان دسترسی به مناطق محروم را بهبود می‌بخشد، در این سیستم فناوری پیچیده مورد توجه نیست و سعی کرده‌ایم از فناوری‌هایی که قابل دسترس هستند مانند پست الکترونیک، پیامک یا نرم‌افزارهای روتین استفاده کنند.ترابی تصریح کرد: با توجه به اینکه نرم‌افزارهای موجود بیمارستانی در سطوح عملیاتی هستند و برای گزارش‌گیری پیشرفته کارایی چندانی ندارند در سیستم طراحی هوشمند امکان برقراری ارتباط با سایر نرم‌افزارها وجود دارد که در عین حال پزشک می‌تواند روند پیشرفت یا بهبود بیماری و اینکه بیمار در چه وضعیتی خواهد بود را تا حدی پیش‌بینی کند.

اکثر نقاط کشور قابلیت اجرای برنامه پزشکی از راه دور را دارند

وی گفت: زمانی برای پیاده کردن طرح بیمارستان الکترونیک و تله‌مدسین با چالش جدی مواجه بودیم ولی اکنون صرفنظر از برخی مناطق محروم اکثر نقاط کشور قابلیت اجرای این سیستم را دارند.

ارائه طرح اتصال منازل و مراکز درمانی به شبکه‌های پر سرعت

ترابی از ارائه طرحی از سوی وزارت بهداشت به وزارت فناوری و اطلاعات خبر داد و گفت: طی این طرح قرار است همه منازل و مراکز درمانی به یک شبکه پرسرعت و قابل اعتماد متصل شوند که در صورت تحقق طی سال اول 60 درصد مناطق تحت پوشش می‌روند.

وی گفت: علاوه بر علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، صنعت نفت و نیروی دریایی ارتش توسعه تله‌مدسین را در سیستم خود داشته‌ است و اگر در کشور ما یک مرکز کاری را انجام می‌دهد پس بقیه هم امکان اجرای آن را دارند و اگر این امر اتفاق نمی‌افتد یعنی از آن فرار کرده‌اند.

استفاده از هوش بیمارستانی ضریب خطا را کاهش می‌دهد

وی استفاده از هوش در بخش‌های مختلف بیمارستانی را عاملی برای کاهش ضریب خطا عنوان کرد و گفت: سیستم هوش بیمارستانی طوری طراحی شده که اگر در برخی شاخص‌ها وضعیت قرمز باشد پزشک می‌تواند روند را از ابتدا بررسی کند تا مشخص شود که چه چیزی سبب ایجاد این وضعیت شده است.

به گفته ترابی در حال حاضر اجرای طرح هوش اورژانس به صورت پایلوت در بیمارستان حضرت رسول(ص)، هوش ICU در مرکز قلب تهران، هوش نظارت بر بیمارستان در بیمارستان شهید مطهری، هوش بخش نوزادان در بیمارستان شهید اکبرآبادی و هوش نظارت بر مراکز درمانی در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت پایلوت اجرا شده یا در حال اجراست.

سومین سمپوزیوم بین المللی بیمارستان الکترونیک و تله مدیسین از 23 تا 25 آبان در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس www.ehconf.com  مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha