سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱
سلامت نیوز : در حالی كه كمتر از 10روز از مرگ دلخراش 26دانش آموزان بروجنی در سانحه رانندگی می گذرد،این بار حادثه واژگون شدن اتوبوس حامل مسافران بندرعباسی در جاده یاسوج به اصفهان 22 کشته و زخمی برجای گذاشت.این حادثه ساعت

4‌و 45 دقیقه سحرگاه دیروز در کیلومتر 50 جاده یاسوج به اصفهان و در منطقه «باگ» به وقوع پیوست. در این حادثه 17 نفر مجروح و 5 نفر کشته شدند و حال 2 نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان به وسیله یک اتوبوس آمبولانس و 8 دستگاه آمبولانس فوریتهای پزشکی کهگیلویه و بویراحمد انجام شد و مجروحان به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منتقل شدند. علت این حادثه در دست بررسی است با این حال برخی مسافران سرعت زیاد را عامل این تصادف عنوان می کنند.

همچنین راننده این اتوبوس لیز بودن جاده بر اثر بارندگی را علت انحراف اتوبوس از جاده و واژگونی آن بیان کرده است. گفته می شود این اتوبوس از بندرعباس عازم اصفهان بوده که نیمی از مسافران خود را در شیراز پیاده کرده و با بقیه مسافران از طریق جاده یاسوج به مقصد اصفهان حرکت می کند.

در ساعات اولیه پس از بروز حادثه، استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بر بالین مجروحان در بیمارستان حاضر شدند. استاندار ضمن حضور در کنار بیماران و دلجویی از آنان، خواستار رسیدگی کامل به مصدومان حادثه شد. صبح دیروز اعضای ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به منظور بررسی جوانب این حادثه و تصمیم‌گیری لازم، در مرکز مدیریت بحران این دانشگاه تشکیل جلسه دادند.

سالانه20هزار قربانی

این 2سانحه و مرگ 31نفر از هموطنان‌مان در حالی اتفاق افتاده كه به گفته فرمانده پلیس راه کشور، تلفات جاده‌ای در راه‌های اصلی ، فرعی و روستایی کشور طی 6 ماه نخست امسال كاهش 2/5 درصدی نشان می‌دهد. اینطور كه سرهنگ محمد رضا مهماندار می‌گوید،تصادفات جاده ای در کشور ما بعد از بیماری قلب و عروق دومین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود.وقتی در آمارها دقیق می شویم اوضاع نگران‌كننده‌تر هم می شود چون سالانه 20هزار نفر در تصادفات رانندگی جانشان را از دست می‌دهند و بیش از10 برابر این عدد مجروح و معلول روی دست جامعه گذاشته می شود. اگر چه آمارها طی این سال‌ها همواره روند كاهشی داشته و از 27 هزار قربانی در سال 85 به 20هزار مرگ ناشی از سوانح رانندگی در سال90رسیده است اما هنوز آمار تلفات تصادفات رانندگی در ایران 25 برابر ژاپن و 2 برابر ترکیه است.

ضرورت هوشمندسازی حمل و نقل مسافر

معمولا در این سوانح انگشت اتهام به سوی رانندگان گرفته می شود اما كسی نمی پرسد چرا پس از تكرار چند صد باره این حوادث نظارت اساسی و درستی روی كار رانندگان اتوبوس های برون شهری صورت نمی گیرد. مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارك‌سوارهای شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار تهران امروز با یادآوری اینكه نظارت بر رانندگان بر عهده تعاونی ها و وزارت راه و شهرسازی است، تصریح می كند:«نظارتی بر كار رانندگان اتوبوس‌های برون‌شهری وجود ندارد،دریغ از یك آیین نامه یا هیات تخلفی كه به قصور رانندگان رسیدگی كند.»

محمدرضا حاجی‌بیگی راهكار اساسی برای نظارت بر رانندگان و پیشگیری از تخلفات آنان را تجهیز اتوبوس‌ها به سیستم هوشمند می‌داند و تاكید می‌كند:در صورت استقرار این سیستم تخلف هیچ راننده‌ای از چشم ناظران دور نمی‌ماند. سیستم جی.‌پی.‌اس آنلاین این امكان را به ما می‌دهد كه هر لحظه عملكرد رانندگان را در جاده‌های برون شهری زیر نظر بگیریم و ببینیم در كدام جاده در حال حركت است،با چه سرعتی،در كجا توقف می كند و اگر از قانون تخطی كرد می توانید فوری به او هشدار دهید.حتی خود مسافران می توانند تخلف راننده را به سامانه هوشمند اطلاع دهند.قطعا این موضوع تاثیر زیادی در كاهش تخلفات و در نتیجه سوانح رانندگی خواهد داشت.»

وی با انتقاد از سیستم جی پی اس آفلاین كه اكنون روی اتوبوس های برون شهری نصب شده و ناكارآمد خواندن آن اظهار می كند:«این سیستم مثل جعبه سیاه می ماند و هیچ نتیجه مثبتی ندارد.اگر بین راننده ها،تعاونی ها و صاحبان اتوبوس های بین شهری تعامل برقرار شود و آنها در زمینه هوشمند سازی حمل و نقل مسافر گام بردارند قطعا ثمره آن نخست به خود آنها می رسد.»

حاجی‌بیگی بی توجهی به معاینه فنی را از مشكلات مهم در بروز سوانح رانندگی عنوان می كند و با یادآوری این موضوع كه مراكز معاینه فنی خودروهای سنگین زیر نظر وزارت راه اداره می شود، تاكید می كند:«هر اتوبوس بین شهری باید هر6ماه یكبار معاینه فنی شود اما 90درصد راننده ها با پرداخت پول، معاینه فنی می‌گیرند،یعنی به نوعی از زیر بار بررسی اصولی معاینه فنی فرار می كنند!ما نیاز به پیشگیری داریم .در بیشتر تصادفات جاده ای راننده هم جانش را از دست می دهد پس عملا نمی توانیم متخلف را توبیخ و پروانه اش را باطل كنیم.»

فرهنگ سازی،گام اول

غیر استاندارد بودن پیچ وخم ها و پستی وبلندی ها، كیفیت مصالح راه، عرض و دید جاده‌ها، نقص فنی خودروها، خستگی و خواب آلودگی، ناتوانی در مهار خودرو، رعایت نكردن فاصله مناسب یا حق تقدم و بی‌احتیاطی‌های خطرآفرین از سوی رانندگان به ویژه در میان برخی از رانندگان وسایل نقلیه عمومی از دلایل عمده ایجاد سوانح رانندگی خونبار در كشور است. اگرچه با تصویب و اجرایی شدن برخی قوانین رانندگی، تغییر و اصلاح برخی بخش های راه، توجه بیشتر برخی رانندگان و... تصادفات رانندگی در سال‌های اخیر تا‌حدودی كاهش یافته اما به نظر می‌رسد برای رسیدن به وضع مطلوب ایمنی در جاده‌های کشور، راه دور و درازی در پیش داریم. شاید اولین مقوله در این زمینه، کارکردهای فرهنگی و نهادینه كردن فرهنگ رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی مردم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha