سلامت نیوز :یک متخصص جراحی عمومی با تاکید بر اینکه اگر درمان‌های موضعی طی چند ماه موثر واقع نشوند، می‏‌توان از تزریق آمپول‏‌های کورتون به داخل کلویید استفاده کرد، گفت: رایج‌ترین درمان کلویید، استفاده از پمادهای کورتونی است که گاهی علاوه برتزریق کورتن، از روش انجماد و فریز هم استفاده می‌شود.

دکتر فریدون معماری در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه کلویید یک نوع اسکار یا جوشگاه است که به دلیل ترمیم زخم ایجاد می‏‌شود، افزود: کلویید یا همان گوشت اضافه یک حالت برجسته و توپر نسبت به پوست اطرافش دارد به‌ طوری که معمولا از نظر زیبایی مشکل‌ساز است.وی ادامه داد: برخی افراد مبتلا به کلویید استعداد ژنتیکی دارند و ترمیم پوستشان پس از اعمالی ‌مانند برداشتن خال، جراحی، بریدگی ‌و زخم به شکل کلویید است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه کلوییدها گاهی خود‌به‌خود و بدون زخم در بدن ایجاد می شود، تصریح کرد: این نوع کلوییدها پس از ضربه‌های معمولی ایجاد می‌شوند که به زخم منجر نمی‌شود و یا اینکه پس از خوب‌ شدن ضایعات التهابی مانند آکنه‌ به وجود می‌آیند.

این متخصص جراحی عمومی در خصوص اینکه علاوه بر زمینه‌ ژنتیکی، قسمت‏هایی از بدن استعداد بیشتری برای ساختن کلویید دارند، بیان کرد: پزشکان موظف هستند در زمان جراحی در این قسمت‌ها به بیمار اطلاع دهند که احتمال گوشت اضافه بعد از ترمیم زخم، وجود دارد.

دکتر معماری با تاکید بر اینکه کلویید در قسمت‌های قفسه سینه، قسمت فوقانی بازو، شانه‌ و ناحیه پشت بین دو کتف شایع است، اظهار داشت: درگیر شدن این قسمت‌ها به این معنا نیست که قسمت‏های دیگر بدن استعداد ساخت کلویید را ندارد بلکه پزشک در زمان برداشتن خال یا ضایعه ابتدا آن را بررسی و در زمان تشخیص کلویید باید آن را بردارد.

سوراخ‌ کردن گوش،‌ کلویید به اندازه یک نخود در لاله گوش ایجاد می‌کند

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اندازه کلویید به ضایعه قبل از آن یا وسعت جراحی بستگی دارد، گفت: کلویید همراه با آکنه معمولا در حد یک نخود است در صورتی که در فردی که عمل جراحی قلب باز انجام می دهد از بالای جناغ سینه تا پایین دنده‌هایش شکافته شده است کلویید آن به شکل یک خط ممتد به ابعاد بزرگ‌تر ایجاد می شود.

مردان بیشتر از زنان به کلویید مبتلا می‌شوند

این متخصص جراحی عمومی با اشاره به اینکه کلویید در سیاه پوستان نسبت به سفید پوستان اروپایی، آسیایی بیشتر است، افزود: ایران حد وسط سیاه پوست و سفید پوست قرار دارد و مردان بیشتر از زنان به بیماری کلویید مبتلا می‌شوند.

دکتر معماری درمان کلویید با دارو را یکی از علل رشد مجدد برای افرادی که به صورت ژنتیک مبتلا به کلویید شده‌اند، دانست و بیان کرد: اقدام‌های درمانی در برخی افراد هم کلویید را برطرف نمی‌کند و حداکثر ممکن است مقداری از ضخامت آن را کم کند.

این متخصص جراحی عمومی با تاکید بر اینکه رایج ترین درمان کلویید، استفاده از پمادهای کورتونی است، اظهار داشت: در صورت عدم پاسخ درمان های موضعی طی چند ماه، می توان تزریق آمپول کورتون به داخل کلویید انجام داد. همچنین علاوه بر تزریق، از روش انجماد و فریز کردن هم استفاده می شود.

لیزر روش نهایی درمان کلویید است

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: راه حل آخر درمان کلویید لیرز است که در صورت عدم درمان هر یک ازاین روش‌ها باید گوشت اضافه یا کلویید را با روش جراحی برداشت.دکتر معماری ادامه داد: می‌توان زخم‌های در حال ترمیم کلویید را در فازهای اولیه با کورتن، تزریق یا پمادهای موضعی درمان کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه کلویید گاهی با خارش و سوزش و در مناطق پرمو ایجاد می شود، گفت: دراین مناطق مو رشد کرده هر چند وقت یک‌ بار باعث زخم، ترشح و عفونت می‏‌شوند و در صورت عدم بروز این سه مشکل درمان آن الزامی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha