سلامت نیوز : مدیرکل امور آموزش و کارآموزی سازمان پزشکی قانونی کشور یکی از دلایل شکایت از کادر درمانی را عدم آگاهی پزشکان از قوانین و مقررات دانست و گفت: با برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی و تشکیل پانل‌های علمی می‌توان اطلاعات پزشکان را در این خصوص افزایش داد. ضمن آنکه با چنین اقدامی سطح سلامت جامعه نیز ارتقا می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مسعود قادی‌پاشا با بیان این مطلب افزود: در راستای سیاست‌های قوه قضاییه و سازمان پزشکی قانونی کشور، یکی از اهداف استراتژیک سازمان بحث پیشگیری از قصور پزشکی است. به همین منظور و با برنامه‌ریزی صورت گرفته سازمان پزشکی قانونی کشور ضمن ارائه یک پانل در بیست و دومین کنگره سالیانه چشم‌پزشکی شرکت می‌کند.

وی ادامه داد: بیست و دومین کنگره سالیانه چشم‌پزشکی 8 تا 11 آبان در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود و پزشکی قانونی در روز پنج‌شنبه 11 آبان پانل خود را با محوریت موضوع قصور پزشکی، رضایت و برائت به ریاست رییس سازمان پزشکی قانونی ارائه خواهد کرد.

مدیرکل امور آموزش و کارآموزی سازمان پزشکی قانونی اظهار کرد: در پانل پزشکی قانونی موضوعاتی همچون شایع‌ترین تخلفات و شکایات بیماران از چشم‌پزشکان در دو سال گذشته، اهمیت رضایت و برائت در درمان و اعمال جراحی، چگونه می‌توان از خطاهای چشم‌پزشکی مبرا بود، میزان ارش و دیه در خطاها و قصور پزشکی، معرفی مواردی از خطاهای ناشی از عدم تشخیص، عدم مهارت، عدم کنترل عوارض و عدم رعایت نظامات قانونی توسط دکتر شجاعی، دکتر شعبانی، دکتر سلطانی، دکتر جعفری و اینجانب ارائه می‌شود.

به گفته وی در ادامه این پانل جلسه پرسش و پاسخ نیز برگزار می‌شود که در آن به سوالاتی همچون آیا عدم تشخیص، قصور است؟ آیا اخذ برائت ما را از قصور مبرا می کند؟ آیا ایجاد عارضه در اقدامات جراحی و درمانی قصور است؟ و ... پاسخ داده می‌شود.

قادی‌پاشا با اشاره به اهمیت موضوع رضایت و برائت در مباحث درمانی که موضوع سخنرانی وی است، تصریح کرد: رضایت در واقع اجازه بیمار برای شروع درمان است و هیچ پزشکی بدون اجازه بیمار حق شروع اقدامات درمانی و جراحی را روی بیمار ندارد. تنها در صورت اورژانسی بودن وضع بیمار اقدامات درمانی و جراحی بدون اخذ رضایت میسر است.

وی اظهار کرد: در صورتی که پزشک رضایت بیمار را حاصل کند در واقع مسئولیت کیفری از وی مبرا می‌شود. البته این موضوع به معنی کوتاهی در مراحل درمان و نادیده گرفتن موازین علمی و فنی نیست.به گفته قادی‌پاشا رضایت یک برگه امضا شده نیست بلکه منظور قانونگذار از اخذ رضایت آگاهی کامل بیمار از روند درمان و جراحی است.

مدیرکل امور آموزش و کارآموزی سازمان در خصوص اخذ برائت یعنی آگاهی دادن کامل به بیمار در مورد عوارض درمان نیز افزود: برائت به اطلاع بیمار از عوارض شایع اعمال جراحی و درمانی مربوط می‌شود و در صورتی که پزشک از بیمار برائت داشته و کلیه موازین علمی و فنی را رعایت کند، اگر عارضه‌ای در حین عمل جراحی و درمانی برای بیمار حاصل شود، پزشک ضامن خسارت یا عارضه ایجاد شده نیست و مسئولیت مدنی از وی سلب می‌شود.

قادی‌پاشا با بیان اینکه در حال حاضر ذهنیت برخی پزشکان آن است که در صورت اخذ برائت اگر مرتکب قصور شوند، دیگر مسئولیتی متوجه آنان نیست، خاطرنشان کرد: اگر پزشک آگاهی کامل از اقدامات درمانی (اخذ رضایت) و آگاهی کامل در مورد عوارض شایع بیماری (اخذ برائت) به بیمار دهد اما در عمل جراحی مرتکب خطا شود،‌ ضامن و پاسخگو خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha