سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان با تاکید بر این که آنتی‌بادی‌های موجود در لوپوس منجر به کمبود پلاکت و کاهش ضربان قلب جنین می‌شود، گفت: در این زمان پزشک ممکن است تصور کند جنین دچار کمبود اکسیژن شده ولی علت واقعی مشکل ابتلای مادر به بیماری لوپوس است.

دکتر طاهره افتخار در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه لوپوس بیماری سیستم ایمنی بدن است که قسمت‌های مختلفی از بدن مانند پوست، مفاصل، قلب، ریه، خون، کلیه‌ها و مغز را درگیر می‌کند، افزود: سیستم ایمنی بدن به صورت طبیعی، آنتی بادی‌هایی دارد که علیه ویروس‌ها و دیگر مواد خارجی عمل می‌کنند که در بیماری لوپوس سیستم ایمنی فرقی بین سلول‌ها و بافت بدن نمی گذارد درنتیجه به بافت خودی حمله می‌کند که این روند موجب درد و صدمه در قسمتهای مختلف بدن و ایجاد بیماری لوپوس در فرد می‌شود.وی ادامه داد: عوامل مختلف مثل نور خورشید، استرس، دود سیگار، هیجانات، خستگی‌های مفرط، عفونت‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و فشارهای عصبی شدید از مؤثرترین عوامل بروز بیماری لوپوس است.

اشعه ماوراء بنفش نور آفتاب، محرک علائم پوستی بیماری لوپوس است

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تشخیص نادرست بیماری لوپوس با مسمومیت بارداری، اظهار کرد: این بیماری علایم مسمومیت بارداری مانند پرفشاری خون، افزایش پروتئین ادرار و تورم را تقلید می‌کند و در مواردی هم موجب انسداد سرخرگ‌ها، سوراخ شدن روده، تشنج و کاهش هوشیاری و آریتمی (نامنظمی ضربان قلب) می‌شود.این متخصص زنان و زایمان، تصریح کرد: بیماری لوپوس گاهی به علت کمبود پلاکت، خونریزی زیرپوستی اتفاق می‌افتد که البته این موارد به نوع لوپوس بستگی دارد.

دکتر افتخار با اشاره به اینکه سقط جنین و مرگ داخل رحمی از عوارض شایع در زنان باردار مبتلا به بیماری لوپوس است، اظهار داشت: در صورت مشاهده سقط جنین، مرگ داخل رحم و افزایش فشار خون باید به بارداری زنان مبتلا به لوپوس خاتمه داد.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه زنان باردار مبتلا به لوپوس باید تحت مراقبت شدید قرار گیرند، گفت: این افراد علیرغم مراقبت‌های شدید باید زیر نظر متخصص زنان و روماتولوژیست آزمایش‌های متعدد انجام دهند. همچنین لازم است برای زایمان به مرکز مجهزی مراجعه کنند.

این متخصص زنان و زایمان، در خصوص اینکه گاهی بیماری لوپوس در دوران بارداری تشدید می‌شود، افزود: به دلیل اینکه این بیماری قبل از بارداری به صورت نهفته و خفته بوده در این دوران اثر هورمون‌هایی مثل استروژن و پروژسترون موجب تشدید این بیماری می‌شود.وی آنتی بادی‌ها را موجب کمبود پلاکت و کاهش ضربان قلب جنین دانست و اظهار کرد: پزشک ممکن است تصور کند جنین دچار کمبود اکسیژن شده ولی علت واقعی آن ابتلای مادر به بیماری لوپوس است.

دکتر افتخار با بیان اینکه داروهای لوپوس نمی‌تواند بر روی جنین تاثیر بگذارد، تصریح کرد: برخی از داروهای بیماری لوپوس ممکن است باعث اختلال رشد جنین شود. همچنین کورتون می تواند در مواردی منجر به تولد کودک لب ‌شکری شود.این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه برای کاهش ریسک خونریزی به زنان باردار زایمان طبیعی توصیه می‌شود، افزود: زایمان طبیعی به شرایط بیمار، کاهش پلاکت فرد و نتایج آزمایش‌ها بستگی دارد و پزشک با توجه به نکته‌هایی در این مورد تصمیم می‌گیرد. به همین دلیل زایمان طبیعی برای زنان باردار توصیه می‌شود.

وی در پایان با تاکید براینکه بارداری برای زنان مبتلا به لوپوس یک ریسک است و باید مراقت علایم این بیماری باشند، خاطرنشان کرد: زنان باردار مبتلا به لوپوس باید در دوران بارداری مرتب به یک مرکز مجهز و به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha