مسوول پایگاه انتقال خون خراسان شمالی گفت: برای نهادینه كردن فرهنگ اهدای خون در جامعه باید هنرمندان و فعالان عرصه رسانه‌ها و مطبوعات وارد میدان شوند.

به گزارش ایرنا، دكتر مهران سلطانی روز پنجشنبه در همایش "صدای پای تو" به مناسبت روز اهدای خون در بجنورد، افزود: پایگاه انتقال خون به تنهایی قادر نخواهد بود فرهنگ اهدای خون را در بین مردم گسترش دهد.

وی گفت: برای فرهنگ‌سازی باید از توان هنری و ادبی هنرمندان كمك گرفت زیرا هنرمندان با احساس و زبان هنر، بهتر می‌توانند این نیاز را در اذهان جامعه نهادینه كنند.

او فرهنگ‌سازی اهدای خون را نیازمند عزمی ملی خواند و افزود:
خبرگزاریها، نشریات، روزنامه‌ها و صدا و سیما باید فرهنگ حسنه اهدای خون را ترویج دهند.

وی گفت: بر اساس بررسیها، از هر سه نفر یك نفر به نوعی به خون و فراورده خونی نیاز پیدا می‌كند.

او بیان كرد: اهدای خون توسط افراد تندرست در واقع پرداخت زكات سلامتی محسوب می‌شود.

وی بیان كرد: پایگاه انتقال خون خراسان شمالی برای ترویج فرهنگ اهدای خون سه هزار پوستر و ‪ ۱۰‬هزار لوح فشرده آموزشی را بین دانش‌آموزان استان توزیع كرده است.

او در خصوص میزان اهدای خون در این استان نیز گفت: اهدای خون در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به پارسال هفت درصد رشد داشته است.

وی گفت: در این مدت تولید فراورده‌های خونی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ‪ ۱۳‬درصد رشد و همچنین ضایعات برگشتی از بیمارستانها نیز ‪ ۱۲‬درصد كاهش یافته است.

دكتر سلطانی افزود: ‪ ۴۸‬درصد اهداكنندگان خون در خراسان شمالی جوانان زیر ‪ ۳۰‬سال هستند.

وی بیان كرد: شمار اهداكنندگان زن نسبت به پارسال یك درصد كاهش داشته كه باید در این زمینه اقدامات ترویجی صورت گیرد.

همایش "صدای پای تو" با حضور هنرمندان، شاعران و نویسندگان و شماری از اهداكنندگان مستمر خون در تالار فرهنگی حافظ بجنورد برگزار شد كه در پایان به ‪ ۲۰‬اثر برتر ارایه شده به این همایش جوایزی اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha