سلامت نیوز : رمضان میرعباسی صبح امروز در چهارمین همایش سالانه رسانه و سلامت روان اظهار داشت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد سالمند به سنین بالای 65 سال گفته می‌شود که حدود ۸ درصد جمعیت جامعه ما هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: 40 سال آینده ۲۶ درصد جمعیت ایران سالمند خواهد شد و ما به یک موج سینوسی و منفی پیش خواهیم رفت و اگر به همین صورت پیش برویم 80 تا 100 سال آینده جمعیت ایران به 30 میلیون نفر می‌رسد که 50 درصد آنان سالمند خواهند بود.

میرعباسی با اشاره اینکه برای سالمندان چه باید کرد، گفت: همه می‌دانیم که سرمایه هر کشوری نیروی انسانی آن است و اگر ما برای جمعیت سالمند‌مان فکری نکنیم با چالش بزرگی مواجه خواهیم شد زیرا افراد سالمند و جوان هم می‌توانند تهدید و هم فرصت به حساب آیند و در جایگاه خودشان نقطه قوت و ضعف کشور شوند.

وی با اشاره به نقاط قوت سالمندان اظهار داشت: استفاده از تجارب اندوخته شده سالمندان می‌تواند یک فرصت باشد ولی اگر از آن به نحو احسن استفاده نکنیم به تهدید تبدیل می‌شود و امروز مشاهده می‌کنیم عموماً در جامعه به افراد بالای 50 سال توجه خاصی نمی‌شود.

شهردار منطقه 7 تهران ادامه داد: ‌با آنکه سالمندان اوقات فراغت بیشتری دارند ولی رسانه‌ها برای آنان برنامه‌های متعدد ندارند و این در حالی است که بیشتر برنامه‌های رسانه‌ها به‌خصوص صدا و سیما مربوط به قشر جوان است که آنان به دلیل نداشتن اوقات فراغت مناسب نمی‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند.

میرعباسی با بیان اینکه تمام نهادها و سازمان‌ها در زمینه ساخت برنامه‌ برای سالمندان باید نقش ایفا کنند، گفت: شهرداری نیز با ایجاد مناسب‌سازی معابر در مناطق 22 گانه و مهیا کردن فضاهای مناسب برای سالمندان جهت کارآفرینی اقدام کرده است و تلاش دارد تا مناسب‌سازی‌ها را بهتر کند.

وی با اشاره مجدد به اینکه جمعیت ایران با روند کنونی در 80 تا 100 سال آینده به 30 میلیون نفر می‌رسد که نیمی از آن نیز سالمند خواهند بود، افزود: باید در این زمینه برنامه‌های استراتژیک جهت قشر جوان و سالمندانمان داشته باشیم.

میرعباسی با بیان اینکه در سال‌های گذشته درصد جمعیتی کشور به صورت غیرمنطقی کاهش خواهد یافت، بیان داشت: متأسفانه سالمندان پس از بازنشستگی از چرخه‌های حاکمیتی، سیاسی و اجتماعی خارج می‌شوند و امروز یکی از چالش‌های اساسی در توسعه کشور به دلیل کم شدن جوانان و نداشتن برنامه در حوزه سالمندان است و متأسفانه برنامه مناسبی در این زمینه نداریم و هر چه برنامه هم نوشته می‌شود در قفسه‌های بایگانی باقی می‌ماند چون بسترهای لازم آن فراهم نشده است.در چهارمین همایش سالانه رسانه و سلامت روان از داوود رشیدی بازیگر سینما و همسرش احترام برومند نیز تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha