مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشكده علوم پزشكی خراسان شمالی گفت: میانگین دوران شیردهی انحصاری مادران به نوزادان در این استان از آغاز تا پایان دوره، ‪ ۶۱‬درصد كاهش دارد.

دكتر مریم پورآدینه روز پنجشنبه در آستانه روز جهانی شیر مادر طی گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی پایان انحصاری شیردهی مادر را تا شش ماهگی توصیه كرد و افزود: این در حالی است كه اكنون شیردهی مادران این استان تا پایان چهارماهگی به ‪ ۷۹/۶‬درصد و تا پایان شش‌ماهگی به ‪ ۱۸/۷‬درصد رسیده‌است.

وی علت كاهش یكباره تغذیه انحصاری شیر مادر در دوران بعد از چهار ماهگی را نگرانی مادر از وزن نگرفتن كودك، آغاز زودهنگام تغذیه كمكی به نوزادان و كمبود میزان مرخصیهای مادران كارمند ذكر كرد.

متخصص اطفال و نوزادان بیمارستانهای امام رضا(ع) و بنت‌الهدی ویژه زنان در بجنورد نیز گفت: میانگین تغذیه انحصاری با شیر مادر در خراسان شمالی تا پایان شش ماهگی، ‪ ۹‬درصد كمتر از میانگین كشوری است.

دكتر الهام احمد میری میانگین كشوری تغذیه انحصاری با شیر مادر تا پایان شش ماهگی را ‪ ۲۷/۹‬درصد و در این استان ‪ ۱۸/۷‬درصد ذكر كرد.

وی افزود: این در حالی است كه میانگین تغذیه انحصاری با شیر مادر تا پایان چهار ماهگی در كشور ‪ ۵۶/۸‬درصد و در خراسان شمالی ‪ ۷۹/۶‬درصد است.

او عدم پایش مستمر كودكان توسط مادران، نبود مشاوره با پزشك، عدم‌اعتماد به نفس مادران در تامین شیر نوزادان را از دیگر مشكلات كاهش دوره شیردهی انحصاری به نوزادان دانست.

وی مهلت شیردهی انحصاری به نوزادان را پایان شش ماهگی و شیردهی كامل را پایان دو سالگی عنوان كرد و افزود: سفارشهای دینی نیز در این مورد تاكید دارد.

او بر لزوم تغذیه نوزادان با شیر مادر تاكید كرد و گفت: بر مبنای آمار سازمان بهداشت جهانی، با تغذیه كودكان با شیر مادر می‌توان از مرگ بیش از ‪ ۱۰‬درصد از كودكان كمتر از پنج سال جلوگیری كرد.

وی افزود: بر مبنای همین آمار، مرگ بر اثر عفونتهای تنفسی ‪ ۲/۵‬برابر در كودكانی كه شیر مادر نمی‌خورند بیش از كودكانی است كه از شیر مادر تغذیه می‌شوند.

او اضافه كرد: مرگ بر اثر ابتلای به اسهال نیز در كودكانی كه از شیر مادر تغذیه نمی‌شوند ‪ ۲۵‬برابر بیش از كودكانی است كه شیر مادر می‌خورند.

استان خراسان شمالی ‪ ۸۱۱‬هزار نفر جمعیت دارد كه بیش از نیمی از آنان در مناطق روستایی سكونت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha