سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 59467

سلامت نیوز : محمود سروش در گفت‌و‌گو با فارس افزود: دفاع بیولوژیک و جلوگیری از ورود هر نوع میکروب و ویروس به کشور یکی از وظایف اصلی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت است که به خصوص با همکاری مرکز مدیریت بیماریها و مرکز سلامت و محیط این معاونت انجام می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در همین زمینه یکی از اقدامات مهم کنترل تمام زائران به عتبات عالیات در عراق است و تمام زائران و اتوبوسهای آنها اعم از کاروانهای سازمان حج و زیارت و زائران انفرادی کنترل می‌شوند و آموزشهای لازم برای پیشگیری از بیماری به آنها ارائه می‌شود.

سروش گفت:‌ به طور کلی افسران سلامت در تمام مرزهای زمینی،هوایی و دریایی کشور مستقر هستند و همه موارد مشکوک را کنترل می‌کنند به عنوان مثال تمام کودکان زیر 15 سال هنگام ورود به کشور از نظر بیماری فلج اطفال ایمن سازی می‌شوند.

رئیس اداره آنفلوانزا و مراقبتهای مرزی وزارت بهداشت در پاسخ به فارس درباره تهدیدات احتمالی گفت: تهدیدات بیولوژیک زیادی همواره وجود دارد، یکی از مهمترین آ‌نها بیماریهای حاد تنفسی مانند آنفلوانزا و انواع آن مانند آنفلوانزای پرندگان، آنفلوانزای خوکی و گسترش آنفلوانزای انسانی و تغییرات ژنوم این ویروس است.

وی افزود: مثال دیگر بیماری وباست که اکنون در سلیمانیه عراق شایع است و به همین علت مرزهای کردستان و آذربایجان غربی برای کنترل و جلوگیری از ورود این بیماری به حالت آماده باش هستند.

سروش ادامه داد: خطرات دیگری هم وجود دارد مانند بیماری تب کریمه کنگو که ممکن است از مرزهای جنوبی و جنوب شرقی وارد کشور شوند.وی گفت: افسران سلامت در تمام مرزهای کشور متعهد هستند که بیماریابی دقیق داشته باشند،به مردم آموزش دهند و همه موارد و اطلاعات را به وزارت بهداشت انعکاس دهند.

وی ادامه داد:‌ بر اساس مقررات بین‌المللی کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی موظف هستند ظرفیت پاسخ‌دهی خود را نسبت به بیماریها بالا ببرند و بر همین اساس ما نیز ظرفیت پاسخ دهی کشور را نسبت به بیماریها بالابرده‌ایم.

رئیس اداره آنفلوانزا و مراقبتهای مرزی وزارت بهداشت افزود: یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه ایجاد 170 تخت ICU ایزوله تنفسی در کشور است که به سرعت بیماران بدحال به این تختها منتقل می‌شوند. 

سروش گفت: یکی از نگرانی‌های امسال ما این است که موارد بیماری آنفلوانزا و شبه آنفلوانزا نسبت به سالهای گذشته افزایش پیدا کرده است و تلاش می‌کنیم با توصیه به مردم برای رعایت اصول بهداشتی این مسئله را کنترل کنیم.

وی درباره تأمین واکسن آ‌نفلوانزا گفت: متأسفانه مشکل کمبود واکسن داریم و امیدواریم با پیگیری وزیر بهداشت این مشکل حل شود و این واکسن در داروخانه‌ها در اختیار مردم قرار گیرد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تأکید کرد: وزارت بهداشت حدود 500 هزار دوز واکسن آنفلوانزا را برای افراد در معرض خطر مانند کارکنان اورژانس 115، کارکنان اورژانسهای بیمارستانی، بخشهای عفونی، بخشهای ایزوله تنفسی، بخشهای مراقبتهای ویژه تأمین کرده است که در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی گفت: علاوه بر آنان افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، ندامتگاهها، مراکز تجمعی و بیماران پیوندی نیز از جمله گروههای آسیب پذیری هستند که وزارت بهداشت برای تأمین واکسن آنفلوانزای آنان تلاش می‌کند.

سروش در پاسخ به اینکه سایر گروههای مردم آیا امکان تأمین واکسن را از داروخانه دارند یا نه گفت: متأسفانه واکسن مورد نیاز برای مردم به صورت حداقلی وارد کشور شده است و در این زمینه مشکل داریم،سال گذشته بخش خصوصی حدود یک میلیون و 900 هزار دوز واکسن آنفلوانزا را از طریق داروخانه‌ها توزیع کرد که در کنار 500 دوز واکسن وزارت بهداشت عدد خوبی بود.

رئیس اداره آنفلوانزا و مراقبتهای مرزی وزارت بهداشت ادامه داد: امسال نیز ارز لازم برای خرید این واکسنها تأمین شده است اما مشکلاتی برای خرید این واکسن به وجود آمده که امیدواریم حل شود اما توصیه کلی ما رعایت اصول بهداشت فردی برای جلوگیری از انتقال بیماریهای تنفسی توسط مردم است.

وی گفت: توصیه همیشگی وزارت بهداشت این است که کودکان، سالمندان و بیماران همواره اوایل فصل سرما واکسن آنفلوانزا را بزنند البته کودکان زیر 5 سال که دو سال کامل از شیر مادر تغذیه کرده باشند و مشکلی نداشته باشند،از این نظر خیلی در خطر نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha