سلامت نیوز : فربد فدایی در چهارمین همایش سالانه رسانه و سلامت روان با اشاره به بازنمایی افسردگی سالمندان در رسانه اظهار داشت: بهترین رسانه قرآن است که در 11سوره آن احترام به سالمندان آورده شده است و در آیه 24 سوره بنی‌اسرائیل احترام به پدر و مادر در دوره سالمندی به طور جد به آن تاکید شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: سالمندی می‌تواند دوران شادی باشد و در غرب مشاهده می‌‌کنیم به هر چه که قدمت داشته باشد بها می‌دهند ولی متأسفانه تنها چیزی که در غرب به آن بها داده نمی‌شود سالمندان هستند زیرا غرب نگاه مصرف‌گرایی دارد.فدایی ادامه داد: ما مشاهده می‌کنیم در غرب اکثر سالمندان را در خانه‌های سالمندان نگه می‌دارند و متأسفانه ما هم چشم به غرب دوخته‌ایم و آنچه را که خود داریم از بیگانه تمنا می‌کنیم و به سمت نگهداری سالمندان در خانه‌های سالمند پیش رفته‌ایم.

وی با تأسف از بی‌توجهی به طرح شهید رجایی در سال 60 برای حمایت از سالمندان افزود: اگر این طرح با نام جان اسمیت نامگذاری شده بود شاید بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.فدایی گفت: در ژاپن 70 درصد سالمندان با فرزندانشان زندگی می‌کنند که این آمار حتی در ایران نیز وجود ندارد البته در اروپا از جمله در کشور سوئد از سال 1930 به این مسئله توجه شده است.

فدایی با بیان اینکه ما پیشنهاد ایجاد کانون فرزانگان با همکاری شهرداری برای استفاده از تجارب سالمندان و فراهم کردن اوقات مناسب برای آنان را ارائه کرده‌ایم، بیان داشت: یکی دیگر از طرح‌های ما پدر و مادرخواندگی سالمندان برای کودکان بی‌سرپرست بوده است.

وی اظهار داشت: جمعیت جهان به‌خصوص ایران به سمت سالمندی پیش می‌رود و 15 درصد جمعیت کشورمان در سال  1400 سالمند خواهند شد.فدایی با اشاره به اینکه از 60 سال قبل در دنیا به مسئله سالمندی توجه شده است، افزود: براساس فرهنگ سنتی کشورمان سالمندان نه تنها بیماری و افراد دور انداختنی نیستند بلکه سالمندان خردمندان و بزرگان جامعه به حساب می‌آیند.

وی ادامه داد: متأسفانه دیدگاه‌های نادرستی در زمینه سالمندی وجود دارد که عنوان می‌شود سالمندان شاد نیستند و همیشه ناراحت هستند ولی ثابت شده است، سالمندانی که شاد نیستند کسانی به حساب می‌آیند که در دوران جوانی نیز شاد نبوده‌اند و این مسئله به دوران سالمندی آنان انتقال یافته است.

فدایی تصریح کرد: در جوامع شرقی سالمندان مورد ستایش قرار می‌گیرند و در کشور چین مشاهده شده است که بر اساس تحقیقات، سالمندان در آزمون‌های ذهنی نتایج بسیار بهتری کسب کرده‌‌اند ولو اینکه برای پاسخ به این آزمون‌ها زمان بیشتری صرف کرده باشند.

عضو گروه مشورتی بازنگری طبقه‌بندی سازمان جهانی بهداشت از بیماری‌های روانی گفت: پژوهش‌های علوم اعصاب نشان می‌دهد که سالمندان تصمیمات خردمندانه‌تری می‌گیرند.

فدایی اظهار داشت: همان طور که عمر افزایش می‌یابد باید کیفیت آن نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا سالمندی با معلولیت، هزینه‌های بیشتری را بر جامعه وارد می‌کند.وی گفت: در مقایسه‌ای بین ایران و ژاپن تفاوت زندگی با کیفیت و معلولیت در برابر امید به زندگی بررسی شد که در ژاپن 5 سال است و در ایران این فاصله 20 سال است.وی با اشاره به عمر انسان‌های اولیه به‌خصوص انسان‌های 100 هزار سال پیش گفت: عمر متوسط انسان‌های این دوران 20 سال بود و حداکثر عمری که می‌کردند در حدود 35 سال برآورد شده است.

فدایی ادامه داد: انسان‌های 30 هزار سال پیش نیز عمری متوسط در حدود 30 سال داشتند و گاهی گمان می‌رود که در قدیم افراد عمر بیشتری داشتند ولی کالبدشکافی مومیایی‌های مصر باستان نشان می‌دهد که اغلب افراد بسیار کم عمر می‌کردند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های پزشکی نوین که هم بر کمیت و هم بر کیفیت عمر افزوده است، بیان داشت: ولی متأسفانه امروز ما با افزایش سرطان‌ها که درمان قطعی نیز ندارند مواجه‌ایم.فدایی با اشاره به فیلم‌های توت‌فرنگی‌های وحشی، گاو خشمگین، جای در قلب، شوهر آرایشگر، تیرانداز، اومبرتودی و گربه روی شیروانی داغ که از جمله فیلم‌های مربوط به مشکلات و دوران سالمندی است، گفت: ‌5 درصد 65 ساله‌ها و 20 درصد 80 ساله‌ها به آلزایمر مبتلا می‌شوند ولی برای آن درمان وجود دارد.وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از سالمندان؛ پیری خود را نمی‌پذیرند و برای فرار از این مسئله موهای خود را رنگ می‌کنند و به جراحی پلاستیک رو می‌آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha