سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳

معاون اجتماعی بهزیستی خواستار انجام مشاوره های ژنتیک پیش از ازدواج به ویژه در ازدواج های فامیلی شد.

تولد سالانه40هزار کودک معلول در کشور

سلامت نیوز : محمد نفریه در گفت و گو با پانا، اظهار کرد: به منظور جلوگیری از معلولیت های جسمی و ذهنی، مشاوره های ژنتیک پیش از ازدواج بسیار حائز اهمیت است و این اهمیت آنجایی برجسته تر می شود که زوجین دارای نسبت فامیلی هستند چرا که حدود پنج درصد از ازدواج های فامیلی منجر به تولد کودکی معلول می شود.

وی ادامه داد: بروز معلولیت های مختلف در ازدواج های فامیلی بیش از دیگر ازدواج ها است و از این رو مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج در ازدواج های فامیلی بحثی تزئینی و تشریفاتی نیست و باید به شکل جدی مورد توجه مسئولان و خانواده قرار گیرد و فرهنگ مشاوره ژنتیک باید نهادینه شود.

نفریه تصریح کرد: به طور متوسط سالیانه حدود 30 تا 40 هزار کودک معلول در کشور متولد می شود و معلولیت ها شامل عقب ماندگی های ذهنی، سندرم داون و بیماری های متابولیسم است. اساسا بیشترین سهم معلولیت ها مربوط به اختلالات ژنتیکی است که با مشاوره های ژنتیکی پیش از ازدواج می توان مانع از بروز درصد بالایی از آن ها شد.

نفریه خاطرنشان کرد: زوج‌های جوان قبل از ازدواج، باید به مراکز مشاوره که هزینه آن ها بسیار کم است، مراجعه کنند و در صورت تشخیص مشاوران، آزمایش‌های لازم را انجام دهند تا با پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک گام بزرگی در کاهش تولد کودکان معلول برداشته شود.

وی افزود: بیشتر بیماری‌های ژنتیک قابل درمان نیستند اما قابل پیشگیری یا کنترل هستند و با این وجود در حال حاضر 70 درصد ازدواج‌های فامیلی منجر به بروز معلولیت در نوزادان می‌ شود که از این میان نیمی از معلولیت ها ناشی از اختلالات ژنتیکی بوده و بیشترین آنها در زمینه ناشنوایی است.معاون اجتماعی بهزیستی در ادامه اعلام کرد: در حال حاضر 177 مرکز مشاوره ژنتیک در کشور فعال است و امیدواریم تا پایان امسال مراکز بیشتری در این زمینه راه اندازی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha