سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 59473

سلامت نیوز : مراسم افتتاح شبکه ملی سلامت «شمس» در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد.

براساس این گزارش، شمس به عنوان یکی از شبکه‌های اختصاصی شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت ارتباطی بین مراکز بهداشتی، تشخیصی و درمانی سراسر کشور است که امکان برقراری ارتباط بین این مراکز، تبادل داده‌ها به صورت الکترونیکی و ارائه خدمات الکترونیک سلامت در کشور را فراهم می‌کند.این شبکه مختص حوزه دولتی نیست و بخش غیردولتی و کسب و کارهای مربوط در این حوزه نیز می‌توانند از خدمات این شبکه استفاده کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ خدمات الکترونیکی مختلفی در حوزه سلامت روی این بستر قابل ارائه است که از آن جمله می‌توان به سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایران (سپاس) دوره‌های آموزش مجازی، مشاوره پزشکی از راه دور و سامانه اطلاع رسانی داروها و نوبت‌دهی درمانگاه‌ها اشاره کرد.

اهمیت این موضوع از این جهت است که یکی از شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی درخصوص میزان توسعه‌یافتگی کشورها در حوزه سلامت الکترونیکی، تعداد مراکز بهداشتی درمانی دارای زیرساخت ارتباطی پرسرعت است.

این شبکه با انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی و شرکت مخابرات در اسفند سال 90 آغاز شد و اتصال مراکز سلامت از نیمه شهریور سال 91 شروع گردید و تا کنون بیش از 4 هزار مرکز به شبکه ملی سلامت متصل شدند.

در راه‌اندازی این شبکه سعی شده در وهله اول مراکز سلامت دولتی که تعداد آنها به 26 هزار مرکز می‌رسد به سامانه متصل شوند و اجرای مرحله اول این طرح شامل اتصال 10 هزار مرکز سلامت تا پایان سال جاری است.

این در حالی است که تعدادمراکز بهداشتی درمانی که طی 15 سال گذشته زیرساخت ارتباطی برای آنها فراهم شده است حدود 2هزار و 100 مرکز بوده و با اجرای این طرح در سال جاری تعداد مراکز بهداشتی درمانی دارای زیرساخت ارتباطی مطمئن، 5 برابر خواهد شد.مرحله دوم این طرح در سال آینده اجرا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha