سلامت نیوز : دکتر آسیه الفت‌بخش در گفتگو با سینانیوز در مورد اینکه سن ابتلا به سرطان در ایران ۱۰ سال از میانگین کشورهای اروپایی پایین‌تر است، افزود: در چند سال گذشته مرتب آمارهایی داشتیم مبنی بر اینکه اگر سن سرطان در غرب ۵۰-۶۰ سال است در کشور ما یک دهه پایین‌تر است ولی اپیدمولوژیست‌های ما به این نتیجه رسیده‌اند که ما به دلیل داشتن جمعیت جوان‌تر با این تفاوت مواجه‌ایم. ما در این رده سنی یعنی ۴۰-۵۰ سال جمعیت بیشتری داریم که علت اصلی بالا بودن ابتلا به سرطان در این سنین است. پیش‌بینی ما این است که این روند در سال‌های آینده اصلاح می‌شود و به‌‌‌‌ همان الگوی ۵۰-۶۰ سال می‌رسد.

وی در ادامه در مورد علت افزایش سرطان‌های شایع زنان و به طور خاص سرطان سینه را در سال‌های گذشته گفت: موارد جدید سرطان سینه به عنوان شایع‌ترین سرطان زنان در ایران و جهان سال به سال افزایش داشته است. در آخرین آمار سال ۸۷، ۲۷ نفر از هر ۱۰۰هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. دلیل آن به طور قطع شناخته نشده است. به نظر می‌رسد تغییر سبک زندگی، بالا رفتن سن ازدواج و اولین حاملگی، نحوه تغذیه و زندگی شهری و صنعتی شده از عوامل مهم این افزایش باشد.

دکتر الفت‌بخش، اجرای برنامه های غربالگری در کشور را برای همه انواع سرطانها ضروری ندانست و ادامه داد: اصولا غربالگری برای همه سرطان‌ها معنی ندارد. وقتی ارزش دارد که روشی داشته باشیم که سرطان را در مرحله‌ای که هنوز علامتی ندارد تشخیص بدهد. همین طور هزینه‌های آن قابل قبول باشد و آن بیماری با کشف شدن در مراحل اولیه قابل درمان باشد. مثلا در مورد سرطان معده غربالگری توصیه نمی‌شود اما برای سرطان سینه توصیه می‌شود. گرچه برای بعضی خانواده‌ها که بروز سرطان در آن‌ها شایع است انجام آزمایشات در ۵۰ سالگی و بعد از آن هر ۵ سال یک بار توصیه می‌شود. به هر حال راه اندازی غربالگری برای سرطان سینه الزامی است که این کار وظیفه وزارت بهداشت است.
مدیر گروه پژوهشی در پژوهشکده سرطان پستان گفت: اما در سایر موارد برنامه‌هایی که می‌توانیم داشته باشیم آگاه کردن زنان است. این ثابت شده کشورهایی که امکان غربالگری ندارند وقتی آگاهی افراد را بالا برده‌اند موفق شده‌اند مبتلایان به سرطان را در مراحل پایین‌تری شناسایی کنند و فرد قبل از اینکه به سرطان پیشرفته دچار شود به پزشک مراجعه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha