سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 59482

بسیاری از کودکان دیابتی با مصرف انسولین و خوردن به اندازه نیاز برای رشد کافی و نیز داشتن فعالیت‌های بدنی مناسب قادر خواهند بود قند خون خود را کنترل کنند.

شیرین کننده‌های رژیمی فاقد کالری‌اند
سلامت نیوز : بهمن فروزنده، کار‌شناس تغذیه مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با سینا نیوز در شهرکرد در خصوص اصول تغذیه‌ای صحیح در مبتلایان به تیپ I دیابت مطالب مهمی را بیان کرد.

وی در این خصوص که اکثر مبتلایان به این بیماری زیر ۲۰ سال هستند، گفت: «اغلب نوجوانان دچار تیپ I دیابت می‌شوند؛ زیرا بدن آن‌ها قادر به تولید هورمون انسولین نیست. بدون انسولین، بدن نمی‌تواند کلوگز را مصرف کند در نتیجه قند خونشان بالا می‌ماند. دیابت معمولاً در اواخر دوران کودکی بروز می‌کند، اما امکان بروز آن از ابتدای طفولیت تا سنین بالا نیز وجود دارد.»

وی ادامه داد: «علائم این بیماری در طول چند روز تا چند هفته بروز می‌کند که نشانه‌های آن عبارت است از: خستگی، تشنگی و نوشیدن مایعات فراوان، ادرار مکرر، خیس کردن رختخواب، کاهش اشت‌ها، کاهش وزن، عفونت می‌باشد.» وی ادامه داد: «هدف اصلی تغذیه در کودکان و نوجوانان با تیپ I دیابت داشتن رشد مناسب و در حد طبیعی است. کودکان به طور طبیعی دارای یک توانایی ذاتی در مصرف مقدار طبیعی برای رشد کافی هستند. لذا بسیاری از کودکان دیابتی با مصرف انسولین و خوردن به اندازه نیاز برای رشد کافی و نیز داشتن فعالیت‌های بدنی مناسب قادر خواهند بود قند خون خود را کنترل کنند.»

کودکان روزانه حداقل ۲ واحد از گروه گوشت‌ها را مصرف کنند
وی در خصوص گروه‌های غذایی مختلف و نحوه تغذیه با آن‌ها برای جلوگیری از ابتلا به تیپ I دیابت، عنوان کرد: «گروه غلات که شامل نان، سیب زمینی، برنج و ماکارونی است؛ حاوی فیبر، کلسیم و ویتامین B هستند، نباید به صورت سرخ شده مصرف شوند. گروه سبزیجات که حاوی فیبر، ویتامین A و C هستند نیز نباید به صورت سرخ شده استفاده شوند. گروه میوه‌ها نیز که حاوی‌‌ همان ویتامین‌ها هستند، تا حد امکان همراه با پوست صرف شود. همچنین کودکان حداقل روزانه ۵۰۰CC شیر و ماست مصرف کنند. در گروه گوشت‌ها که شامل مرغ، ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ است کودکان روزانه حداقل ۲ واحد از گروه گوشت‌ها مصرف شود. گروه چربی‌ها نیز به طور روزانه ولی در حد کم مصرف شود.»

وی در پاسخ به این سوال که فعالیت‌های فیزیکی در کاهش این بیماری چه نقشی دارد، تاکید کرد: فعالیت‌های بدنی باید بخش مهمی از برنامه روزانه کودک را تشکیل دهد. تمامی انواع فعالیت‌های بدنی از جمله شنا، دویدن و راه رفتن گلوکز مصرف می‌کنند. اگر کودک قبل از فعالیت به اندازه کافی مواد غذایی مصرف نکرده باشد ممکن است دچار افت قند خون شود.» وی تاکید کرد: «در یک ورزش مفید و سالم میزان نیاز به انسولین به حداقل می‌رسد؛ اگر قند خون بیشتر از ۳۰۰Mg/di باشد و کتون در ادرار دیده شود، ورزش به جای کاهش قند خون موجب افزایش آن شده و خطرناک است.»

شیرین کننده‌های رژیمی فاقد کالری‌اند
کار‌شناس تغذیه مرکز بهداشت استان در مورد شیرین کننده‌های مصنوعی و استفاده از آن‌ها نیز گفت: «شیرین کننده‌های رژیمی موادی مصنوعی هستند که حاوی شکر نبوده و در نتیجه فاقد کالری می‌باشند. لذا قند خون و وزن فرد را بالا نمی‌برند و باعث تنوع در برنامه غذایی می‌شوند. بدون اینکه اثری بر قند خون داشته باشند، مقدار کمی از آن را می‌توان در نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها استفاده شود. این شیرین کننده‌ها مانند تمام افزودنی‌های غذایی به طور شدیدی از نظر سلامت و مقدار مصرف، ارزشیابی می‌شوند. برای این مواد مقدار قابل قبول مصرف روزانه تعیین شده است، که این مقدار مصرف معمولاً برای بالغین یا برای تمامی افراد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تعیین می‌شود. بر اساس آخرین نتایج آزمایش روی این افراد مصرف محصولات حاوی شیرین کننده‌ها مانعی ندارد.»

وی با بیان این مطلب که اگر قند خون کودکی در محدوده کنترل باشد، چه کارهایی باید صورت داد، گفت: «این کودک می‌تواند تا ۱۰ درصد کالری مصرفی را از قندهای ساده طبیعی استفاده کند، اگر کودکی مصرف بسیار بالاتری داشت و مشاوره غذایی موفق به کاهش این مواد در محدوده طبیعی نشد می‌توانیم مصرف قندهای مصنوعی را در حد طبیعی توصیه کنیم.» بهمن فروزنده در پایان خاطر نشان کرد: «صرف شیرینی‌های طبیعی باید در حد متوسط و خصوصاً همراه سایر مواد غذایی مصرف شود. در ضمن در مواقعی مصرف شود که فرد کنترل قند خون مناسبی دارد. ضمناً نوشیدن آب می‌تواند مانع از ابتلا به دیابت در این افراد شود. افرادی که روزانه حدود ۱ کیلوگرم آب می‌نوشند تا ۳۴ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهند و مانع افزایش قند خون خود می‌شوند. دلیل این امر نیز بسیار ساده است؛ اگر بدن شما در تمام مدت شبانه روز سیراب بماند مغز شما به کبدتان دستور می‌دهد تا گلوکز بیشتری برای بدن تولید کند و قند خونتان به راحتی می‌سوزد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha