سلامت نیوز : مدیرکل اعتباربخشی و نظارت بر درمان وزارت بهداشت از پیگیری‌های انجام شده برای استفاده از بیمه مشترک میان کشورهای اسلامی به منظور توسعه گردشگری سلامت خبر داد و از وزارت امور خارجه خواست تا توانمندی‌های حوزه سلامت ایران را به دیگر کشورها معرفی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سجاد رضوی در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در نشستی با خبرنگاران گفت: با اقدامات انجام شده برای توسعه خدمات گردشگری سلامت در کشور، گفت: آیین‌نامه‌های مربوط به این موضوع تدوین و ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آن که در حال حاضر چه تعداد از بیمارستان‌های کشور مجاز به ارائه خدمات گردشگری سلامت هستند، افزود: تنها بیمارستان‌هایی می‌توانند خدمات بستری گردشگری سلامت را ارائه دهند که از درجه ارزشیابی یک عالی برخوردار باشند. در حال حاضر حدود پنج درصد بیمارستان‌های کشور درجه یک عالی هستند. با برنامه اعتباربخشی جدید که از امسال در بیمارستان‌ها به اجرا گذاشته می‌شود، بیمارستان‌ها تلاش می‌کنند که سطح خود را افزایش دهند.

وی افزود: در حال حاضر حدود 35 تا 40 درصد بیمارستان‌های کشور نیز درجه یک هستند که تلاش می‌کنند به سمت درجه یک عالی پیش روند، چرا که شاخص‌های مربوط به این موضوع اغلب شاخص‌های کیفی و عملکردی است.

مدیرکل اعتباربخشی و نظارت بر درمان وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که چرا بیمارستان‌های درجه دوم و سوم مجاز به ارائه خدمات گردشگری سلامت نیستند، گفت: ایران در حوزه گردشگری سلامت با کشورهای اطراف خود رقابت دارد. انتظار داریم بیمارانی که از خارج کشور برای دریافت خدمات سلامت مراجعه می‌کنند در زمینه هتلینگ و چگونگی ارائه خدمات راضی باشند تا این موضوع تهدیدی برای جذب گردشگر سلامت نباشد به همین دلیل بیمارستان‌های درجه یک عالی را برای خدمات گردشگری سلامت در اولویت گذاشتیم. در کنار این موضوع بحث رقابت هم میان بیمارستان‌های مختلف مطرح می‌شود.

رضوی گفت: در حال حاضر در شهرهای مرزی و همچنین استان‌هایی مانند کرمانشاه، خوزستان، کردستان، ارومیه، تبریز، اردبیل و همچنین تهران بیمارستان‌های درجه یک عالی فعالند.

وی ادامه داد: افرادی که به عنوان گردشگر به ایران می‌آیند و در حین سفر خود خدمات سلامتی را نیز دریافت می‌کنند از چگونگی دریافت این خدمات بسیار راضی هستند چرا که به دلیل تبلیغات منفی خارج از کشور، انتظار ندارند حوزه سلامت ایران تا این حد پیشرفته باشد.

مدیرکل اعتباربخشی و نظارت بر درمان وزارت بهداشت کشورهایی نظیر هند، ترکیه و اردن را از جمله کشورهای رقیب و همسایه ایران در زمینه گردشگری سلامت عنوان کرد و گفت: سازمان‌های زیادی در جذب گردشگر سلامت دخیل هستند. از جمله آن که وزارت امور خارجه لازم است توانمندی‌های حوزه سلامت ایران را به دیگر کشورها بشناساند. در حال حاضر زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات گردشگری سلامت در بیمارستان‌ها نسبت به سال‌های گذشته ارتقای جدی یافته‌اند. بنابراین اگر وزارت امور خارجه بتواند حوزه سلامت ایران را به خوبی به دیگر کشورها بشناساند، در داخل کشور برای ارائه خدمات سلامت مشکلی وجود ندارد و هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته است.

رضوی با بیان اینکه کشورهای عربی مانند عراق و کشورهای آسیای میانه مانند آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان و همچنین ایرانی‌های مقیم خارج از کشور برای دریافت بسیاری از خدمات پزشکی به ایران مراجعه می‌کنند، ادامه داد: در این زمینه با وزارت امور خارجه هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و تسهیلات بهتری برای ارائه ویزای سلامت انجام می‌شود. گردشگران سلامت نیزعمدتا به منظور دریافت خدمات دندانپزشکی، جراحی‌های مختلف، پیوند عضو، خدمات چشم پزشکی و ... به ایران مراجعه می‌کنند.

وی همچنین درباره تعرفه‌ای که در بخش گردشگری سلامت دریافت می‌شود، گفت: به منظور رقابت بهتر در جریان تعرفه‌هایی که در سایر کشورها اعمال می‌شود، هستیم. در حال حاضر تعرفه بخش خصوصی که در بیمارستان‌ها جاری است را برای خدمات گردشگری سلامت پیشنهاد داده‌ایم. در برخی بیماری‌ها مانند پیوند عضو و جراحی‌های زیبایی ممکن است هزینه‌ها بالاتر شود که در این موارد نیز اجازه داده شده تعرفه‌ای تا دو برابر تعرفه بخش خصوصی دریافت شود.

وی افزود: در قسمت تعرفه خدمات گردشگری سلامت، خطری که وجود دارد آن است که نباید این تعرفه‌ها تفاوت چشمگیری با تعرفه‌های داخل داشته باشند، چرا که ممکن است پزشکان و سیستم پزشکی کشور را ترغیب کند که به بیماران خارجی بپردازند و بیماران داخلی در نوبت قرار گیرند یا مجبور به پرداخت پول بیشتری باشند.

رضوی تاکید کرد: بیمارستان‌هایی که خدمات گردشگری سلامت ارائه می‌دهند، حق ندارند بخش عمومی‌شان را به گردشگری اختصاص دهند و بیمار داخلی در نوبت قرار گیرد. به چنین بیمارستان‌هایی مجوز ارائه خدمات گردشگری سلامت نخواهیم داد.

رضوی افزود: بیمارستان‌هایی که ظرفیت‌شان کامل است، نمی‌توانند در اختیار گردشگر خارجی قرار گیرند، مگر آنکه ظرفیت خود را افزایش داده و آن افزایش ظرفیت را در اختیار گردشگر سلامت قرار دهند.

وی درباره راه‌اندازی بخش خصوصی درمان در بیمارستان‌های دولتی (بخش VIP) نیز گفت: در بخش‌های خصوصی بیمارستان‌های دولتی اگر تخت خالی وجود داشته باشد و بیمار داخلی متقاضی نباشد، می‌توان از این ظرفیت برای گردشگر سلامت استفاده کرد. بر اساس قانون، بیمارستان‌های هیات امنایی می‌توانند 10 درصد تخت‌هایشان را به صورت خودگردان ارائه کنند.

مدیرکل اعتباربخشی و نظارت بر درمان وزارت بهداشت از پیگیری‌های انجام شده به منظور استفاده از بیمه مشترک میان کشورهای اسلامی به منظور توسعه خدمات گردشگری سلامت در کشور خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم که با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای اسلامی اعتباربخشی هماهنگ و متناسب با فرهنگ اسلامی را داشته باشیم و یا حتی بتوانیم از بیمه مشترک میان کشورهای اسلامی استفاده کنیم تا گردشگران سلامت با کمترین پرداخت‌ها خدمات سلامت را دریافت کنند. این موضوع به توسعه گردشگری سلامت به ویژه میان کشورهای اسلامی کمک می‌کند.

رضوی در پایان از برگزاری همایش گردشگری سلامت در ماه آینده در بیمارستان رضوی مشهد خبر داد و گفت: دبیرخانه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در ایران تشکیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha