سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 59490
سلامت نیوز : به گفته یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی، استفاده از خوراکی‌هایی که توسط دستفروشان فروخته می‌شود باعث ابتلا به مسمومیت‌های غذایی و آلودگی‌های میکروبی شده و ممکن است در نهایت منجر به مرگ افراد شود.

برلیانت بزرگمهر در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه اظهار کرد: این خوراکی‌ها که معمولا بهداشتی نیستند باعث اسهال شده و اگر این مسئله تکرار شود، ممکن است ناراحتی‌های گوارشی برای فرد ایجاد کرده و تا آخر عمر همراه او باشد و یا مثلا منجر به ابتلا به حصبه و وبا شوند.

به گفته وی، این خوراکی‌ها که فاقد ارزش غذایی کافی هستند به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی و گرد وغبار هوا غیربهداشتی شده همچنین ممکن است روی آنها پشه و مگس نشسته و آن‌ها را آلوده کنند.وی ادامه داد: همچنین ممکن است هنگام تهیه این خوراکی‌ها زیر ناخن تهیه‌ کننده آن آلوده بوده و یا در ظرف‌های آلوده نگهداری شده باشند.

این مشاور تغذیه با بیان اینکه معمولا کودکان و نوجوانان مشتری این خوراکی‌ها هستند، افزود: این گروه که بسیار حساس و آسیب‌پذیرند، تمایل زیادی به مصرف این خوراکی‌ها داشته و از آنجا که این خوراکی‌ها نزدیک وعده‌های اصلی غذا مصرف می‌شوند، جلوی اشتهای آن‌ها را می‌گیرد.

بزرگمهر، شکل‌گیری عادات غلط غذایی را از دیگر مشکلات استفاده از این خوراکی‌ها دانست و گفت: بچه‌هایی که از خوراکی‌های دست‌فروشان استفاده می‌کنند، کم‌ کم به این نوع تغذیه عادت کرده و دیگر نمی‌توانند از غذای خانگی استفاده کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: مسئله مهم این است که باید کاری کنیم که گرایش بچه‌ها نسبت به این خوراکی‌ها از بین برود. بنابراین ابتدا باید نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها را بشناسیم و در مورد جانشین کردن مواد سالم به جای این خوراکی‌ها اقدام کنیم.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی در پایان اظهار کرد: بهتر است مادران غذاهای خانگی برای فرزندانشان را آماده کرده و میوه‌های تازه و آجیل بدون نمک و خشکبار بهداشتی را به عنوان یک تغذیه سالم برای فرزندانشان تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha