چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 59508

واحدهای مسکونی روستایی در شرایطی بودند که باید به طور کامل بازسازی می‌شدند، یعنی همه واحدها تخریبی در حد 100 درصد داشتند و حجم تخریب‌ها کمتر از این رقم نبود اما در شهرها واحدهای مسکونی که قابل تعمیر باشند وجود داشت.

مردم زلزله‌زده و مرد 12000میلیاردی
سلامت نیوز : نوسان قیمت‌ها هزینه ساخت واحدهای مسکونی زلزله زدگان را افزایش داده است.رئیس بنیاد مسکن آذربایجان شرقی در گفت‌و گو با قانون ضمن اعلام مطلب فوق افزود: ما پیش‌بینی کرده بودیم که هزینه هر خانه روستایی تا گچ و خاک حدود 16 میلیون تومان شود این در حالی است که با نوسان قیمت‌ها دیگر نمی‌شود با این رقم ، خانه را آماده تحویل کرد.

قربان محمدی در پاسخ به این سوال که قیمت ساخت هر واحد مسکونی چقدر افزایش می‌یابد، گفت: قیمت‌ها هر روز در حال تغییر است، چیزی که من می‌دانم این است که حداقل چهار میلیون تومان به این رقم اضافه شده است.وی درباره نحوه بازپرداخت این 16 میلیون تومان گفت: از این 16 میلیون تومان، 2 میلیون تومان وام بلاعوض برای هر واحد مسکونی درنظر گرفته شده است . 

او در جواب این سوال که آیا پرداخت وام 2 میلیون تومانی بلاعوض قطع نشده است، گفت: خیر این رقم همچنان محاسبه می‌شود و 14 میلیون تومان باقی نیز با بهره چهار درصد محاسبه می شود و افراد باید بازپرداخت کنند.او در جواب این سوال که خانه‌ها را چگونه آماده تحویل می‌کنید، گفت: ما احداث اسکلت، دیوارچینی و سقف زدن و نصب در و پنجره را تقبل می کنیم و بعد واحد مسکونی را تحویل افراد می‌دهیم تا خودشان موزاییک و گچ  و کاشی و سایر کارهای مورد نیاز را انجام دهند .  وی توضیح داد که تاکنون 1500 واحد مسکونی را با همین شرایط به افراد تحویل داده‌‌اند.به گفته وی،‌ تاکنون اسکلت 9 هزار و 130 واحد مسکونی احداث و سقف 4900 واحد نیز زده شده است . 

محمدی افزود: دیوار چینی 6860 واحد مسکونی نیز به پایان رسیده است و تا پایان آذر ماه تمامی واحدها تحویل داده می‌شود. وی از وضعیت هوا ابراز رضایت کرد و گفت: سه‌شنبه 9 آبان ورزقان بسیار گرم بود و اگر هوا به همین صورت باشد ما می‌توانیم تا پایان پاییز تعهداتمان را انجام دهیم .این مقام مسئول با اشاره به اینکه در روستاها هیچ واحد تعمیری وجود نداشت گفت: واحدهای مسکونی روستایی در شرایطی بودند که باید به طور کامل بازسازی می‌شدند، یعنی همه واحدها تخریبی در حد 100 درصد داشتند و حجم تخریب‌ها کمتر از این رقم نبود اما در شهرها واحدهای مسکونی که قابل تعمیر باشند وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه وضعیت خانه‌ها در روستاها طوری نبود که قابل تعمیر باشند، گفت: در حال حاضر تمامی واحدها ضد زلزله احداث می‌شوند و از این بابت مهندسان نظارت کافی بر روند ساخت و ساز دارند.وی کل واحدهای تخریب شده روستایی را 9 هزار و 500 واحد عنوان کرد.

300روستا تخریب شد
300 روستای آذربایجان شرقی در اثر زلزله در حالی کاملا تخریب شدند که در همین استان مردی با نزدیکی به بانک‌های محلی و ملی و بهره‌گیری از رانت‌های ریز و درشت توانسته است عنوان یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی را نصیب خود کند . بانک‌ها در حالی به این مرد هزاران میلیارد تومان تسهیلات داده‌اند که برای پرداخت یک وام ده میلیون تومانی حتی سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه برای پرداخت وام تا 10 میلیون تومان یک ضامن کافی است را نادیده گرفته و رأسا خواستار معرفی دو ضامن می‌شوند. با این حال بدهکاران بانکی بزرگ مانند مردی به نام "م- ز" توانسته‌ با نزدیکی به نهادهای قدرت از رانت‌های ویژه ای برخوردار شده و وام‌های کلان بانکی دریافت کند.

زلزله قابل پیش بینی بود
در حالی هزاران نفر از مردم زلزله زده در چادرها اسکان دارند و با تخریب خانه‌هایشان روبه‌رو شده‌اند که زلزله از قبل قابل پیش‌بینی بود و هشدارهایی در این زمینه از سوی کارشناسان و مقامات مسئول داده شده بود .هشت ماه پیش از وقوع زلزله، پژوهشگاه زلزله‌شناسی از حرکت سریع گسل تبریز در بازه زمانی کوتاه و قدرت این گسل اطلاعاتی را ارائه کرد که چندان جدی گرفته نشد.


دکتر نظری، معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی گفته است: ما هشت ماه قبل از زلزله در بررسی هایی متوجه شدیم که گسل شمال غرب کشور یا همان تبریز از سرعت حرکت بالایی برخوردار است و ما متوجه شدیم که بر اساس حرکت این گسل می‌توان بازه زمانی وقوع زلزله را تا حدی پیش‌بینی کرد.نظری افزود: قدرت وقوع این زلزله قابل پیش بینی نبود اما خرابی این گسل چیزی 10برابر شدیدتر از زلزله رخ داده  است.


وی با بیان اینکه پژوهشگاه زلزله مطالعات خود پیرامون این گسل را با نمایندگان مجلس و استانداری‌ها مطرح کرده بود خاطرنشان کرد: متاسفانه نتایج مطالعات به صورت جدی پیگیری نشد.وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که وقوع زلزله غیر قابل پیش بینی است اما بازه زمانی و میزان قدرت زلزله خیزی گسل را می‌توان با مطالعات زمین شناسی تا حدی پیش بینی کرد و از بروز تلفات مالی و جانی تا حدی جلوگیری نمود. این در حالی است که نهادهای مسئول در این فاصله زمانی هیچ اقدامی برای ایجاد امنیت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در روستاها و شهرهای این منطقه انجام نداده‌اند. پرداخت تنها 10 میلیون تومان به هر واحد مسکونی می توانست مقاوم سازی این واحدها در برابر زلزله را رقم بزند.

  برای 9 هزار میلیارد ریال
بنابر اعلام نهادهای مسئول و گزارش‌های استانداری آذربایجان شرقی، کل خسارات وارد شده به این استان در جریان زلزله مرداد ماه، رقمی بالغ بر 9 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. این درحالی است که کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان کاهش یافته و مردم مناطق زلزله زده نیاز شدیدی به آرد گندم دارند. تأمین نفت سفید نیز با توجه به سرد شدن هوای منطقه بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha