سلامت نیوز : کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: نیاز مادر شیرده به 500 کیلوکالری بیش از دوران قبل از بارداری ضروریست بنابراین دریافت کالری ناکافی از غذاها سبب کاهش تولید شیر می‌شود.

مهدیه السادات حاجی میرزاده در گفت‌وگو با (ایسنا) ، در خصوص اهمیت تغذیه مادر در دوران شیردهی گفت: تغذیه مناسب مادر در دوران شیردهی برای حفظ بنیه، سلامت و اعتماد به نفس مادر و همچنین تامین نیازهای نوزاد ضروری است.وی افزایش سطح ایمنی بدن نوزاد در برابر ابتلا به انواع عفونتهای حاد تنفسی و اسهال، تامین انواع املاح و ویتامین‌ها به مقدار لازم و کافی برای شیرخوار، مصرف کالری در بدن مادر و بازگشت وزن مادر به وزن قبل از دوران بارداری را از جمله فواید شیردهی مادر برشمرد.

این کارشناس تغذیه در مورد نکات تغذیه‌ای در دوران شیردهی گفت: بهترین راه برای اطمینان از مصرف متعادل و متنوع مواد غذایی در روز استفاده از 5 گروه اصلی غذایی مطابق هرم غذایی است.وی با بیان اینکه گروه نان وغلات منبع عمده تامین انرژی مورد نیاز روزانه است، ادامه داد: این گروه شامل انواع نان، ماکارونی، گندم، جو، سیب زمینی و ذرت است که مقدار 7 تا 11 سهم یا واحد به صورت روزانه از این گروه برای زنان شیرده توصیه می‌شود و هر سهم معادل یک برش نان سنگک، تافتون یا بربری به اندازه یک کف دست، نصف لیوان ماکارونی یا یک سوم لیوان برنج پخته است.

حاجی میرزاده افزود: گروه میوه‌ها منبع عمده تامین ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های آ، ث، املاح معدنی و فیبر است و شامل انواع میوه‌ها مانند سیب، انگور، طالبی، مرکبات و... است که مقدار توصیه شده روزانه از این گروه برای زنان شیرده 3 تا 4 سهم یا واحد است.وی هر سهم گروه میوه ها را معادل یک عدد میوه متوسط مانند سیب، پرتقال و...، 15عدد انگور، 12عدد گیلاس و یا نصف تا سه چهارم لیوان آب میوه ذکر کرد.

وی مصرف روزانه 4 تا 5 سهم یا واحد از گروه سبزی ها را به زنان شیرده توصیه کرد و گفت: گروه سبزی ها شامل انواع سبزی‌های برگی، هویج، انواع جوانه‌ها، گوجه، خیار و غیره است که هر سهم معادل یک لیوان سبزی خام یا نصف لیوان سبزی‌های پخته است.حاجی میرزاده، گروه اصلی دیگرغذاها را گروه شیر و لبنیات ذکر کرد و افزود: این گروه منبع عمده تامین کلسیم، فسفر، پروتئین، ویتامین آ و ویتامین‌های گروه "ب" است که نقش مهم در رشد و استحکام دندان‌ها و استخوان دارد. مقدار توصیه شده روزانه از این گروه برای زنان شیرده 3 تا 4 سهم یا واحد است و هر سهم معادل یک لیوان شیر یا ماست، دو لیوان دوغ و نصف لیوان کشک است.

وی با اشاره به گروه گوشت و حبوبات نیز خاطرنشان کرد: این گروه منبع عمده تامین پروتئین و املاحی نظیر آهن و روی است که مصرف روزانه 3 سهم یا واحد از این گروه برای زنان شیرده توصیه می‌شود.کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد اضافه کرد: هر سهم گروه گوشت و حبوبات معادل 30 گرم گوشت (قرمز، ماهی، و...)، نصف ران مرغ، یک عدد تخم مرغ و نصف لیوان حبوبات پخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha