سلامت نیوز : یک متخصص دهان، فک و صورت با تاکید براینکه ناراحتی‌های گوارشی، کلیوی، تنفسی، خونی، هورمونی و سوء تغذیه می تواند باعث بدبویی دهان شود، گفت: رعایت نکردن بهداشت دهان و ابتلا به بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان از مهمترین علل بوی بد دهان است.

دکتر آرش منصوریان در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه رعایت نکردن بهداشت دهان، ناهنجاری‌های دندان و تنفس از راه بینی می‌توانند بوی بد دهان را ایجاد کنند، افزود: بوی بد دهان می‌تواند در اثر محرک‌ها تشدید شود. همچنین استرس، مصرف داروهای ضدافسردگی و ضد فشار خون، روان گردان‌ها، مسکن‌ها، سیگار و الکل از عوامل تاثیرگذار برخشکی دهان و تشدید کننده بوی بد دهان است.وی ادامه داد: از دیگر علل تشدید کننده بوی بد دهان باقی ماندن ذرات پروتیین در میان دندان‌ها، پوسیدگی دندان، تنفس از راه دهان، پروتزهای ثابت درزدار و بیماری‌های لثه است.

مصرف رازیانه، جعفری، میخک، دارچین و نعناع باعث کاهش بوی بد دهان می‌شود

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص اینکه استفاده از زبان پاک کن و نخ دندان موجب کاهش بوی بد دهان می‌شود، اظهار داشت: روزانه 2 تا 3 بار مسواک زدن، جویدن آدامس، خوردن دانه رازیانه، جعفری، میخک، دارچین، نعناع، صبحانه و مایعات می‌توانند به کاهش بوی بد دهان کمک کند.

تجمع مواد غذایی و میکروب‌ها در لابه لای پرزهای زبان می‌تواند بوی بد در دهان ایجاد کند

این مدیر گروه بیماری های دهان، تصریح کرد: ناراحتی های گوارشی، کلیوی، تنفسی، خونی، هورمونی و سوء تغذیه می تواند باعث بدبویی دهان شود. همچنین رعایت نکردن بهداشت دهان و ابتلا به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان مهم ترین عامل بوی بد دهان است.

دکتر منصوریان با بیان اینکه لایه های سطحی زبان به طور مداوم از طریق اصطکاک زبان با غذا، ‌کام و دندان‌های جلوی فک، کنده می‌شود، گفت: جریان آب دهان، می‌تواند سطح زبان را تمیز کند که در صورت محدود شدن حرکات زبان به علت بیماری، لایه‌های سطحی کنده شده روی زبان باقی می ماند و همراه با بقایای مواد غذایی و میکروب‌ها باعث بوی بد دهان می‌شود.

خوشبویی دهان با مصرف آدامس موقتی است

این متخصص دهان، فک و صورت با اشاره به اینکه برخی از افراد برای رفع بوی بد دهان، آدامس یا قرص های خوشبو کننده مصرف می کنند، بیان کرد: این مواد برای مدت کوتاهی بوی بد دهان را تغییر می دهند که با دارا بودن ترکیبات قندی که دارد، موجب پوسیدگی و خرابی بیشتر دندان‌ها و تشدید بوی بد دهان می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص اینکه بهترین راه برطرف کردن بوی بد دهان مراجعه به دندان پزشک جهت ترمیم دندان‌های پوسیده و جرم گیری است، افزود: علیرغم این موارد، یادگیری روش صحیح مسواک کردن دندان ها و زبان و استفاده از نخ دندان یکی از راه‌های برطرف کردن بوی بد دهان است.

یکی از علل اصلی بد بویی دهان وجود باکتری غیرهوازی بر روی زبان است

این متخصص دهان، فک و صورت با تاکید براینکه دلیل عمده و اصلی بوی بد دهان، وجود یک باکتری غیرهوازی در بیوفیلمی روی زبان است، گفت: این باکتری، پروتئین موجود در غذاها را شکسته و گازهایی مثل سولفیدهیدروژن و اسکاتول تولید می‌کند که موجب بد بویی دهان می شود.

دکتر منصوریان بهداشت و نظافت دهان را یکی از راه‌های کنترل بوی بد دهان دانست و تصریح کرد: برخی افراد پس از تمیز کردن دهان به علت برخی مشکلات دهانی، همچنان دچار این بو می‌شوند که در این صورت باید علت اصلی این بیماری شناخته شده و درمان بر طبق آن صورت گیرد.

مسواک اول صبح برای زیبایی و مسواک آخر شب برای سلامتی!

وی با تاکید بر اینکه نظافت دهان، تمیز کردن زبان، خلال دندان، غرغره کردن و عادات غذایی از رایج ترین راه ها برای کاهش و درمان بوی بد دهان است، اظهار داشت: برای کاهش فعالیت باکتری‌ها، باید دهان را تمیز و پس از غذا خوردن، غرغره کردن با آب ولرم را انجام دهیم. همچنین بعد از مصرف تنقلات، شیرینی و بیسکویت باید دهان را با آب شستشو و 2 بار در روز مسواک کنیم.

این متخصص دهان، فک و صورت در پایان خاطرنشان کرد: پوسیدگی دندان از دیگر علتهای اصلی بوی بد دهان است که باید برای پر کردن آن به دندانپزشک مراجعه کرد که امروزه این عمل با مواد مصنوعی که همرنگ دندان هستند استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha