شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰

ویلیام شكسپیر می‌گوید: «ترس‌ها به ما خیانت می‌كنند؛ ما را از كوشش دور كرده و از پیروزی‌هایی كه به احتمال زیاد در آینده به آن دست خواهیم یافت محروم می‌سازند.»

گفته‌اند: «بزرگ‌ترین عامل عدم موفقیت‌ چیزی نیست غیر از ترس از شكست.» و نیز: «اصلی‌ترین عامل بازدارنده حركت هم همین ترس از شكست بوده و هست.» همه ما حتماً می‌ترسیم یا حداقل می‌ترسیدیم آن هم از چیزهایی مثل امتحان یا یك موقعیت ناگهانی و شاید هم موقعیتی كه تا حالا تجربه‌ای برایش نداشته‌ایم. دلیل و منشأ ترس‌های ما در اكثر مواقع، دستپاچگی و یا سردرگمی ‌است كه آنها هم محصول تخیل منفی است. این تخیل می‌بایست درمان شود آن هم تا آخرین لحظه زیرا این تخیل باعث ایجاد ترس شده و ترس نیز اجازه استفاده از موقعیت را از ما گرفته، انرژی را تحلیل برده و بیماری ایجاد می‌كند و یا به بیان بهتر «ترس» مانند ویروسی روانی است كه اگر درمان نشود به سرعت تمام وجود فرد را در خود می‌گیرد. حال تا ترس بر شما غلبه نكرده و اعتماد به نفس را از شما نگرفته است سریع این 5 مرحله را طی كنید. مصمم باش. تأخیر به ترس میدان می‌دهد. سستی عامل تخیل منفی است. حركت اعتماد به نفس را ایجاد كرده و رشد می‌دهد. اعتماد به نفس 100 درصد اكتسابی است. هنگام طی كردن 5 مرحله قبلی متوجه می‌شوید كه ترس‌ها 2 دسته كلی دارند یعنی كوچك و بزرگ كه هیچ‌كدام نه آن‌قدر بی‌ارزشند كه به حساب نیایند و نه هیچ‌كدام آن‌قدر بزرگند كه قابل حل نباشند. فقط 2 نكته را از یاد نبرید: الف) عامل ترس‌ها را دقیقاً مشخص كنید. ب) راه‌حل مخصوص آن را به كار ببرید و اگر راه‌حلی برای آن نمی‌یابید آن را بسازید. در ضمن جهت حركت در مراحل بنا به انتخاب شماست.
حافظه مهم‌ترین ابزار مقابله با ترس داشتن حافظه قوی مثل داشتن یك حساب بانكی نامحدود و یا از آن بهتر مانند یك پشتیبان عاطفی مطمئن در زندگی است. پس برای اینكه حافظه دچار مشكل نشود باید پیش‌بینی‌هایی كرد، در 2 مرحله. مرحله اول، آنها را دسته‌بندی كنید. آنهایی که مخرب و آزاردهنده‌اند و آنهایی كه سازنده و شادی‌آورند. مرحله دوم، با هر كدام از افكار رفتاری متناسب خود را داشته باشید. یعنی افكار مخرب و آزاردهنده را با سوالاتی نظیر «چه چیزی باعث ناراحتی من شده؟» و یا «دلیل آزاردهنده بودن این فكر چیست؟» صادقانه ریشه‌یابی كنید و سپس به جواب فكر كنید. هنگامی‌ كه از بین راه‌حل‌های موجود و یا راه‌حل‌های خود یكی را برگزیدید دیگر هیچ نگرانی از بابت مشكلات نداشته باشید چرا كه قبلاً یك بار كاملاً ریشه‌ای به مساله فكر كرده‌اید و دیگر جایی برای نگرانی نیست. ضمناً یادآوری كنیم كه هرگز سعی نكنید افكار آزاردهنده را در ذهن خود دفن كنید، چرا كه آنها مانند زباله‌های اتمی ‌اثرات نامطلوبی روی محیط اطرافشان دارند. پس همیشه افكار منفی را خوب تجزیه و تحلیل كنید تا از این تجربه در زمان‌های بعدی استفاده كنید. این كار را درباره افكار مثبت نیز انجام دهید، تا عامل شادی آن را پیدا كنید. این كار ما باعث می‌شود حافظه دیگر درگیر مسائل حاشیه‌ای نباشد و مستقیم برود سر اصل مطلب. 
اعتماد به نفس كجاست؟ تا حالا شده به انجام كاری از روی هیجان آن هم در شرایط خیلی سخت دست زده باشید، با اینكه در شرایط معمولی حتی جرات دست‌زدن به آن كار را هم نداشته بودید؟ به نظر شما بین شخصیت اول كه در شرایط معمولی كاری انجام نمی‌دهد با شخصیت دوم كه جسورانه خیلی كارها را انجام داده چه تفاوتی هست غیر از «خودباوری»؟ حالا چند راه ساده برای نیل به خودباوری یا همان اعتماد به نفس در نمودار زیر برای شما آورده‌ شده، آنها را دست كم نگیرید و دست به كار شوید.
از شكست نترسید ایمان خود را نسبت به موفقیت از دست ندهید. امیدوار باشید. در هر شرایطی بر حسب منطق خود پیش بروید و درگیر محیط نشوید. «جو‌گیر نشوید». به راه‌های پیروزی فكر كنید نه عواقب شكست. روی امكانات و استعدادهای خود تمركز كنید. از تجربیات، صحبت‌ها و راهنمایی‌های انسان‌های بزرگ و موفق خوب استفاده كنید. روی هدف تمركز كنید و فكر حرف دیگران را نكنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha