چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 59533
سلامت نیوز : برای مردم فرقی ندارد، وقتی از هرجایی که ایستاده‌اند آبی آسمان معلوم نباشد و کمی نفسشان بگیرد می گویند: «هوا بد است» اما واژه «هوا» برای مسئولان شهری و کشوری معانی متفاوتی دارد و به بخش‌هایی مانند، هوای پاک، سالم، نیمه سالم، بحرانی و شاید چند بخش دیگر تقسیم شود!

امسال، کمی بهتر از پارسال
به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گو با «حمایت» با تایید آمار های اعلام شده اخیر استان دار تهران درباره تعداد روز های سالم و ناسالم هوای پایتخت گفت: درست است که آلودگی هوای تهران امسال نسبت به دوسال گذشته روند خوبی را در پیش گرفته اما هنوز هم وضعیت خوبی نداریم. به گفته وی از ابتدای امسال تا پایان مهر‌ماه 17 روز هوای پاک، 198 روز هوای سالم، 5 روز هوای ناسالم و فقط یک روز هوای بسیار ناسالم را تجربه کردیم.

قاتلی به نام آلودگی
تصورش هم وحشتناک است ما در شهری زندگی می کنیم که قاتل خطرناکی در کوچه‌های آن پرسه می زند و با خیال راحت و بدون دردسر هر سال جان 4 تا 5 هزار تهرانی را می‌گیرد. براساس گزارش وزارت بهداشت بخشی از این آلودگی ناشی از آزبست موجود در فضاست. آزبست در تهران خیلی راحت تولید می شود، هر بار که کلاج یا ترمز می گیرید، پشم شیشه های استفاده شده در ساخت این بخش از خودرو به دلیل مجاورت با گرما گازی سمی به نام آزبست تولید می‌کند، حتما پشت چراغ قرمز به وفور بویی شبیه سوختگی معروف به بوی لنت به مشامتان رسیده است، این گاز سمی در هوای شهر ما البته به استناد گزارش امسال وزارت بهداشت 100 برابر حد استاندارد است.

سالی 8 میلیارد دلار خسارت!
در بین همه مسئولانی که داعیه محیط زیست و هوای کلان شهرهای آلوده بخصوص تهران را دارند، رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دل پری دارد. وی مدعی می شود که کلکسیونی از انواع آلاینده‌ها و تلنباری از انبوه قوانین اجرا نشده در خصوص رفع آلودگی هوای تهران داریم، کاش کسی کاری بکند زیرا براساس برآوردهای صورت گرفته در شرکت کنترل هوا خسارات آلودگی هوا به کشورمان هر سال در حدود 8 میلیارد دلار است!

تخلف در مراکز معاینه فنی
در میان همه ی بایدها و نبایدهایی که در حوزه آلودگی هوای تهران وجود دارد، مراکز معاینه فنی وظیفه ای خطیر را به عهده دارند. مرتضی تمدن، استاندار تهران معتقد است برخی مراکز معاینه فنی خودروها در چارچوب قانونی کار نمی‌کنند، قانونی کار کنند خیلی از خودروها که تایید معاینه فنی دارند نباید وارد خیابان ها شوند. وی نیز مانند رشیدی براساس آمار اعلام کرد که امسال میزان روزهای بحرانی کمتر از سال های گذشته بوده است و علت این رخداد فرخنده را در کاهش ساعات کار ادارات، تعطیلی پنج شنبه مدرسه ها،‌ افزایش محدوده طرح ترافیک، تغییر در مصرف سوخت واحدهای کشاورزی، نیروگاه‌ها، توسعه فضای سبز در غرب و شمال شرق تهران دانست. البته افزایش سهم ناوگان حمل و نقل عمومی از 64 درصد به 75 درصد نیز درکاهش روزهای آلوده اثر داشته اما به اعتقاد تمدن 5 ساله شدن زمان معاینه فنی خودروها همه ی این اقدام ها را بی اثر کرده و بهتر است مجلس فکری به حال زمان معاینه فنی خودروها بکند و آن را به 2 سال کاهش دهد.

هزار وعده خوبان
در بین همه باید ونبایدها ومی شود و نمی شود ها مدیر کل محیط زیست استان تهران اعلام کرد که تا پایان امسال نیمی از واحدهای صنعتی آلاینده شهر تهران کم می شوند!دکتر رسول علی اشرفی‌پور در حاشیه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با اعلام این که در سال 89 تعداد واحدهای آلاینده تهران از 750 واحد به 568 واحد کاهش یافت، در سال 90 با کاهش 30 درصدی، تعداد آن به 285 واحد رسید و بر اساس برنامه تدوین شده در سازمان محیط زیست قرار است این تعداد در سال 91 کاهش 50 درصدی داشته باشد.بررسی های سازمان محیط زیست نشان داده است که اکنون در شهر آلوده تهران، 127 واحد ظرفیت بالایی برای آلودگی دارند که به طور حتم تا پایان امسال باید فکری به حال آنها بشود و نیمی ازآنها از تهران خارج یا آلودگی های خود را کاهش دهند.

خوب ها و بدها
و در آخر یک خبر خوب هم برای مردم داریم، این که قرار است تا پایان امسال خودروهای خوب و بد معرفی شوند. یعنی با اجرای طرح اندازه‌گیری ضرایب انتشار آلودگی از سوی خودروهای در حال حرکت، تا پایان سال نتایج این طرح اعلام و به طور دقیق مشخص می‌شود هر یک از انواع خودروها به چه میزان آلایندگی تولید می‌کنند و آلاینده‌ترین خودروها کدامند.در این طرح علاوه بر اینکه مشخص می‌شود هر یک از انواع خودروها به چه میزان آلودگی تولید می کنند، طول عمر مبدل‌های کاتالیستی در خودروهای مختلف نیز براساس میزان پیمایش آنها مشخص می شود. برکسی پوشیده نیست که برابر قانون تمام خودروهایی که در کشور تولید می‌شوند باید استاندارد یورو 2 داشته باشند اما هنوز یکسری از خودروها به سختی استاندارد یورو 2 را اخذ می‌کنند، این در حالی است که براساس قانون از سال بعد خودروها باید به سمت اخذ استاندارد یورو 4 و 5 حرکت کنند! حالا این طرح نیز چگونه اجرا خواهد شد مسئولان بهتر می دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha