چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 59537

سلامت نیوز : روز دوشنبه یک پلنگ که در روستای آیینه ورزان آبسرد دماوند به اهالی و سپس ماموران یگان حفاظت محیط زیست حمله کرده بود، کشته شد. در جریان این حادثه پلنگ به رییس اداره محیط زیست دماوند حمله و او را به شدت مجروح کرد. به گزارش خبرآنلاین؛ این درحالی است که دوستداران محیط زیست می‌گویند پلنگ به ندرت به انسان حمله می‌کند. حتی رییس اداره محیط زیست دماوند همین نظر را دارد. عباس میرزا کریمی، رئیس اداره محیط زیست دماوند درباره کشته شدن پلنگ در این حادثه و دلیل وحشی شدن این حیوان گفت: «بر اساس تجارب به دست آمده پلنگ، به ندرت به انسان حمله می‌کند. اگر مردم محله این حیوان را عصبانی نمی‌کردند، هرگز به کسی حمله نمی‌کرد. دلیل دیگر حمله این حیوان می‌تواند قرار داشتن در فصل جفت گیری باشد». او در تشریح جزئیات حادثه به مهر گفت: «زمانی که برای بررسی موضوع به روستای آیینه ‏ورزان شهر آبسرد رفتم، قبل از اینکه بتوانم تصمیمی‌بگیرم با حمله ناگهانی حیوان روبرو شدم. فاصله من با پلنگ 20 متر بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ به فاصله سه ثانیه حیوان خود را به من رساند و من را زخمی‌کرد.» از سوی دیگر، رسول علی اشرفی پور، مدیرکل محیط زیست استان تهران درباره حمله پلنگ به یگان حفاظت محیط زیست دماوند و کشته شدن پلنگ به ایسنا گفت: «یک قلاده پلنگ وارد باغات روستای آیینه ورزان آبسرد شد. حیوان به دو نفر حمله و آنها را مصدوم کرد. پس از این موضوع به اطلاع اداره محیط زیست دماوند رسید. مسئول اداره محیط زیست دماوند به اتفاق دو نفر از ماموران محیط زیست استان بلافاصله وارد صحنه شده و با توجه به تجربیات قبلی سعی در آرام و دور کردن حیوان از منطقه داشتند که متأسفانه به دلیل جریح شدن حیوان، غافلگیرانه پلنگ به مسئول اداره محیط زیست دماوند حمله‌ور شده و باعث جراحت‌شدید وی شد.» او درباره دلیل کشته شدن پلنگ و استفاده نشدن از داروی بیهوشی هم گفت: در پی این حادثه برای نجات مأمور و جدا کردن حیوان، چاره‌ای جز شلیک به حیوان باقی نماند.

علیرغم تجهیز ادارات کل محیط زیست به اسلحه بیهوشی، این سلاح‌ها بیشتر جنبه پژوهشی و زنده‌گیری حیوانات در شرایط طبیعی دارد و شرایطی که حیوان به هر علتی جریحه‌دار شده و از فشار خون بالا برخوردار است معمولا نمی‌توان و بعضا نباید از سلاح بیهوشی استفاده شود که شبیه اتفاق افتاده در روستای آیینه ورزان آبسرد دماوند دقیقاً از این جنس است.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران اگر حضور بموقع مأموران محیط زیست در منطقه نبود چه بسا حیوان جریحه‌دار شده با توجه به جمعیت قابل توجه منطقه آبسرد و آیینه ورزان به افراد محلی حمله و فاجعه بدتری می‌آفرید. اشرفی پور، دلیل ورود پلنگ به محیط زیست انسانی، را منقطع شدن زیستگاه‌های طبیعی، محدودیت‌های اکولوژیک و تخریب و گسستگی شبکه غذایی حیات‌وحش عنوان کرد و گفت: همین باعث پناه آوردن حیات‌وحش مخصوصاً راسته گربه سانان مانند پلنگ به مناطق روستایی، باغات و مزارع می‌شود. البته در قریب به اتفاق موارد به دلیل تجربه خوب محیط بانان معمولا با حضور در صحنه و آرام نگهداشتن محیط، حیوان را از کانون‌های جمعیتی دور می‌کنند اما موارد نادری هم پیش می‌آید که بیشتر به خاطر عدم برخورد مناسب مردم با حیات وحش، سبب ناآرامی‌و جریحه‌دار شدن حیوان می‌شود که گاهی حمله حیوان به انسان را به همراه دارد. این در حالی است که در شرایط عادی معمولا حیوانات از تقابل با انسان خودداری می‌کنند. او گفت: بر اساس بررسی‌های معاونت محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان تهران حداقل 35 قلاده پلنگ ایرانی در برخی از زیستگاه‌های طبیعی دماوند و فیروزکوه وجود دارد که رقم قابل توجهی است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران از شهروندان خواست به محض رویت حیوانات وحشی مانند پلنگ یا خرس سعی کنند از ازدحام اطراف حیوان پرهیز و ضمن حفظ آرامش، بلافاصله مأموران محیط زیست منطقه را در جریان قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha