چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷

محققان اسپانیایی به استناد پژوهشهای خود اعلام کردند وقوع سکته قلبی در افراد زمان مشخصی دارد و اکثر حمله های قلبی بین ساعت های 10 تا 11 صبح و حدود ساعت 19 عصر رخ می دهد.

سکته قلبی زمان مشخصی‌ دارد
سلامت نیوز : محققان مرکز عملیات امداد و فوریت های پزشکی‌ اسپانیا گفتند که در مطالعات خود دریافته اند رابطه معنی داری میان زمان اعلام خبر وقوع سکته قلبی افراد به مرکز فوریت ها و ساعت زیستی‌ یا ساعت طبیعی بدن وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ بر اساس این گزارش، مطالعات یادشده موید آن است که نمودار زمان وقوع سکته قلبی بطور خاص دو اوج حداکثر را نشان می‌‌دهد که یکی‌ از آنها بین ساعت‌های 10 تا 11 صبح است و دیگری که اندکی‌ پایین تر از قبلی‌ است،حدود ساعت 19 رخ می دهد.

به گفته محققان اسپانیایی، این الگو بسیار پایدار است به طوری که هیچ عامل خطری از جمله فشار خون بالا ، دیابت ، دیسلی پیدمی (اختلال در سوخت و ساز چربی‌) ، مصرف دخانیات و یا عوامل دیگر از جمله سن یا جنسیت در آن تغییری ایجاد نمی‌‌کند .

با این حال، پژوهشگران می گویند دو استثنا در این زمینه وجود دارد: اوج سکته قلبی در میان افرادی که مبتلا به دیابت هستند بعد از ظهرها اندکی دیرتر از افراد عادی است. در مقابل، برای افرادی که دخانیات مصرف می‌‌کنند اوج سکته بعد از ظهر بسیار بیشتر از اوج صبح است .

محققان این نتایج را پس از بررسی و مطالعه روی 709 نفر مبتلا به سکته قلبی بین یکم ژانویه سال 2001 تا 31 دسامبر سال 2009 انجام داده اند.به عقیده آنها، ثبات این آمار‌ها به عوامل فیزیولوژیکی بستگی دارد که تحت تاثیر ساعت طبیعی بدن کار می کنند.

به طور مثال، محققان اشاره کردند که در ساعت‌های صبح، خون انسان غلیظ تر است و همین امر موجب می شود میزان ˈپلاسماتیک فیبروژنˈ خون و بازدارنده‌های ˈپلاسمینˈ افزایش یابد و این وضعیت منجر به لخته شدن شدید خون می‌‌شود . این لخته شدن در موارد شدید، سکته قلبی را در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha