موادغذایی خام را از مواد غذایی پخته جدا کنید و مواد غذایی خام را در پایین یخچال نگه داشته تا آب آن‌ها روی موادغذایی دیگر سرایت نکرده و آن‌ها را آلوده نکند.

موادغذایی خام را در طبقات پایینی یخچال نگهداری کنید
سلامت نیوز : علی اکبر کمالی اردکانی،‌کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص علائم متداول مسمومیت غذایی اظهارداشت: علائم مسمومیت غذایی ممکن است متغیر باشد و بستگی به نوع باکتری دارد که بیماری را به وجود آورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ علی اکبر کمالی اردکانی حالت تهوع، دل پیچه، اسهال، تب  و سردرد را از علائم شایع این مسمومیت عنوان کرد و افزود: علائم بیماری ممکن است خفیف تا شدید باشد یا ممکن است بلافاصله بعد از صرف غذا یا چند ساعت بعد از آن ایجاد شود.

وی با بیان این که مسمومیت غذایی ممکن است ۲۴ ساعت تا ۵ روز به طول انجامد، گفت:  برخی پاتوژن‌های موادغذایی علائم دیگری نیز به وجود می‌آورند. برای مثال، پاتوژن لیستریا ممکن است منجر به سقط جنین یا مننژیت در افراد آسیب پذیر شود. مسمومیت غذایی همچنین ممکن است موجب بروز بیماری‌ها و علائم طولانی مدت دیگری را نیز به وجود آورد.

این کارشناس توصیه کرد: اگر برخی از علائمی که در بالا ذکر شد را تجربه می‌کنید و تصور می‌کنید که دچار مسمومیت غذایی شده‌اید، بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.وی همچنین توصیه کرد: قبل از آماده کردن غذا، دست‌هایتان را با آب گرم و صابون خوب بشویید.وی با اشاره به اینکه اکثر غذا‌ها باید در دمای حداکثر C°۷۵ پخته شوند خاطرنشان کرد: گوشت مرغ را تا جایی بپزید که کاملاً سفید شود.

کمالی با تاکید بر این که همبرگر، گوشت چرخ کرده، گوشت کبابی، و سوسیس را تا زمانی بپزید که آبشان به کلی از بین برود افزود: ماهی را تا جایی بپزید که چنگال به راحتی در آن فرو رود.این کارشناس صنایع غذایی تاکید کرد: مواد غذایی خام را از مواد غذایی پخته جدا کنید و موادغذایی خام را در پایین یخچال نگه داشته تا آب آن‌ها روی موادغذایی دیگر سرایت نکرده و آن‌ها را آلوده نکند.

وی با اشاره به این که بر روی کلیه موادغذایی را با روکش‌های پلاستیکی و فویل بپوشانید، گفت: از ذخیره کردن موادغذایی که در کنسرو آن‌ها باز شده خودداری کنید.کمالی خانم‌های باردار، افراد سالخورده، کودکان و یا افراد بیمار را از افراد آسیب پذیر و در معرض مسمومیت غذایی دانست و بر مراقب و توجه بیشتر از این قشر تاکید کرد و افزود: در آماده سازی، ذخیره و سرو غذا‌ها به ویژه غذاهای پرخطر‌تر باید دقت زیادی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha