پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 59567
سلامت نیوز :  شاید شنیده‌اید غذا خوردن در بعضی ساعات شبانه روز می‌تواند نقش مهمی در افزایش وزن داشته باشد. به عبارت دیگر، زمان غذا خوردن در تغییر وزن افراد موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ براساس تحقیقات جدیدی كه در این زمینه صورت گرفته است، افرادی كه در ساعات غیر معمول غذا می‌خورند، در مقایسه با دیگر افراد بیشتر در معرض افزایش وزن و در نتیجه ابتلا به اختلالات متابولیك ناشی از افزایش وزن هستند بنابراین نمی‌توان گفت، مادامی كه میزان كالری دریافتی بدن از كالری‌ای كه می‌سوزاند، كمتر است، با مشكل چاقی و اضافه وزن روبه‌رو نمی‌شوید.

در این مطالعه كه روی گروهی از موش‌ها انجام شده، محققان برای دو گروه از موش‌ها برنامه غذایی پركالری در نظر گرفتند. یك گروه از موش‌ها محدودیت زمانی برای خوردن غذا نداشتند و می‌توانستند 24 ساعته غذا بخورند. گروه دوم براساس برنامه زمان‌بندی شده منظم غذا می‌خوردند.

حجم و نوع غذای در نظر گرفته شده برای این دو گروه كاملا یكسان بود، اما پس از پایان آزمایش، محققان دریافتند، موش‌هایی كه براساس برنامه زمان‌بندی شده غذا خورده بودند، نسبت به گروه دیگر اضافه وزن كمتری داشتند و با اختلالات و بیماری‌های گوارشی كمتری مواجه شدند.

به نظر می‌رسد، این تفاوت ناشی از چگونگی واكنش اندام‌های مختلف بدن نسبت به خوردن غذا در ساعات غیرمعمول باشد. در حقیقت می‌توان بی‌نظمی در برنامه غذایی روزانه را مهم‌ترین عامل اضافه وزن و بروز اختلالات و بیماری‌های گوارشی دانست.

عملكرد اندام‌های مختلف بدن نیز تابع یك ساعت بیولوژیك است. براین اساس در زمان‌هایی از طول روز، این اندام‌ها در وضع كاملا فعال قرار دارند و در این زمان سرسختانه در حال كار هستند و البته زمان‌هایی از روز نیز در وضع غیرفعال هستند بنابراین خوردن غذا در این ساعات كه اندام‌های گوارشی در استراحت به سر می‌برند و غیرفعال هستند در عملكرد طبیعی بدن اختلال ایجاد كرده، فرآیند گوارش غذا را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

در این شرایط در مقدار كالری كه در بدن سوزانده می‌شود، تعادلی وجود ندارد و بخش قابل توجهی از مواد غذایی دریافتی به صورت بافت چربی در بدن ذخیره می‌شود.به گفته متخصصان تغذیه، این یافته‌ها در مورد انسان‌ها نیز صدق می‌كند و از این‌رو توصیه می‌شود، برای جلوگیری از اضافه وزن، از خوردن غذا در ساعات‌ غیرمعمول اجتناب كرده، برنامه غذایی روزانه‌ را براساس یك برنامه زمان‌بندی شده و منظم تنظیم كنید تا تبعات كمتری را متحمل شده، با مشكل اضافه وزن و چاقی مواجه نشوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha