پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 59571
سلامت نیوز : نگرانی‌ها درباره سرانجام برنامه پزشك خانواده كه قرار است به نظام سلامت كشور سروسامان داده‌ و هزینه سلامت را كاهش دهد، همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین گفت‌وگوها عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس یك‌بار دیگر آژیر شكست برنامه پزشك خانواده را به صدا درمی‌آورد و می‌گوید: «پزشک خانواده یک برنامه دولتی است و وزارت بهداشت جایگاه بخش خصوصی را در این برنامه ملی تعریف نکرده است، بنابراین نگرانیم این طرح در نیمه راه متوقف شود.» پیش از او هم وزیر بهداشت برای بار دوم در طول یك ماه گذشته از دولت خواسته تا بودجه مورد نیاز طرح را تامین كند. برنامه‌ای كه اجرای آن در نیمه دوم سال 800 میلیارد تومان بودجه می‌خواهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ دستجردی می‌گوید: «برآورد ما برای اجرای برنامه پزشک خانواده برای نیمه دوم امسال 800 تا 900 میلیارد تومان اعتبار جدید برای سازمان‌های بیمه‌گر است که باید علاوه بر بودجه‌های فعلی در اختیار آنها گذاشته شود.»

بیمه‌های بدهكار به‌دنبال اعتبار

به گفته او این اعتبار اضافه بر اعتباراتی است که سازمان‌های بیمه‌گر اکنون برای بخش درمان در اختیار دارند و باید بپردازند البته وزارت بهداشت نیز برای اجرای این برنامه در کل کشور در 6 ماه دوم امسال به 200 میلیارد تومان بودجه اضافه نیاز دارد که در مجموع به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این برنامه در کل کشور برای نیمه دوم امسال نیازمندیم. او درحالی به‌دنبال اعتبار برای بیمه‌ها به‌منظور اجرای برنامه پزشك خانواده است كه اكنون بدهكاری‌ بیمه‌ها،بیمارستان‌های موجود در كشور را در آستانه ورشكستگی قرار داده است.

دستجردی می‌گوید: «برنامه پزشك خانواده تكلیف قانون برنامه توسعه كشور است واكنون اجرای آن را آغازكرده‌ایم به‌طوری كه پنج دانشگاه علوم پزشكی زیرپوشش قراردارند.»او با تاكید بر اینكه این مبلغ كلانی برای سلامت كشور نیست، می‌گوید: «امیدوارم معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری مانند همیشه عنایت ویژه‌ای به بخش سلامت مردم داشته باشد.» لحن خانم وزیر برای تامین هزینه لازم اجرای طرح بسیاری را نسبت به آینده این طرح دچار تردید كرده است.

در نهایت فتاحی می‌گوید: «اینکه طرح چند درصد موفق خواهد بود برای ما جای سوال است.»عابد فتاحی هم می‌گوید: «مشکلات حوزه سلامت در کشور فراوان است و بیمه‌ها همکاری‌های لازم را با حوزه سلامت ندارند. بیمه‌های سلامت‌محور نیز در کشور کارایی مطلوبی ندارند و همکاری نمی‌کنند.»او در مورد برنامه پزشک خانواده می‌گوید: «نظام ارجاع و پزشک خانواده یک طرح دولتی است و به بخش خصوصی توجهی نشده است. اگر چه آرزوی توفیق این طرح را داریم اما نگرانیم در ابتدای راه این طرح خاموش شود چرا که در این برنامه بسیاری از بخش‌های پزشکی را نادیده گرفته‌اند و ما بحث‌های زیادی در رابطه با آن داریم.»

مشكل از واقعی نبودن تعرفه است

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی واقعی نبودن تعرفه‌ها را از دیگر مشکلات پزشکان برشمرد و می‌گوید: «هزینه‌های بخش سلامت برعهده پزشکان است و این قشر هستند که مشکلات این حوزه را بردوش می‌کشند. تعرفه‌ها غیرواقعی است و سال‌هاست که فریاد می‌کشیم بیایید تعرفه واقعی را تعیین کنید.»فتاحی از مسئولان وزارت بهداشت، شورای عالی نظام پزشکی، انجمن‌های علمی‌و تمام دست‌اندرکاران حوزه سلامت خواست تا گردهم بیایند و با تعاملات لازم تعرفه واقعی را تعیین کنند چرا که بیش از همه فشار حوزه سلامت را جامعه پزشکی متحمل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha