پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷

برخی طرح‌های سازمان ملی جوانان برای ازدواج جوانان به نوعی پاک کردن صورت مسئله است. در تمام کشورهای دنیا چه در فقیرترین و چه در ثروتمندترین کشورها هیچ دولتی خودش را در امور خانواده‌ها دخالت نمی‌دهد.

3 استان دارای بیشترین طلاق در کشور
سلامت نیوز : دولت سه سال است طرحی را به طور آزمایشی در خراسان رضوی دنبال می‌کند که بر پایه آن قرار است در راستای طرح خانواده پایدار، خانواده‌های بیشتری تشکیل و دختران و پسران 13 تا 15 ساله بیشتری آموزش مهارت‌های ازدواج ببینند.هدف از این طرح کاهش میزان طلاق و افزایش انگیزه‌های ازدواج است این درحالی است که تازه‌ترین آمار وقوع طلاق در کشور نشان می‌دهد بیشترین نرخ طلاق درسه ماهه اول سال دراستان‌های البرز،‌ تهران و خراسان رضوی به ثبت رسیده است.به اعتقاد مصطفی اقلیما کارشناس مسائل و آسیب‌های اجتماعی طرح خانواده پایدار از جمله طرح‌های مقطعی است که با تغییر دولت‌ها از اولویت و دستور کار خارج می‌شوند. از سویی دیگر ناصر کاشانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: اجرای این طرح‌ها هیچ کمکی به افزایش میزان ازدواج در کشور نمی‌کند.در این طرح قراراست آموزش مهارت‌های زندگی در سوم متوسطه، مشاوره برای محاکم قضایی خانواده، آموزش ابتدای ازدواج و آموزش‌های مطلع مهر که بعد از ازدواج و در سه بخش انجام می‌شود انجام شود.

صدای بلندی که مدتی بعد اثری از آن نیست

مصطفی اقلیما، آسیب‌شناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با آرمان معتقد است: برخی طرح‌های سازمان ملی جوانان برای ازدواج جوانان به نوعی پاک کردن صورت مسئله است. در تمام کشورهای دنیا چه در فقیرترین و چه در ثروتمندترین کشورها هیچ دولتی خودش را در امور خانواده‌ها دخالت نمی‌دهد. ما در سال‌های اولیه انقلاب هیچ‌گاه با این مسائل مواجه نبودیم و ما مشکلاتی به‌عنوان ازدواج جوانان نداشتیم. این نشان می‌دهد که هرچقدر افراد کار و درآمد درستی داشته باشند به همان نسبت زندگی‌ها پایدارتر است و نابسامانی در خانواده‌های امروزی و افزایش میزان طلاق نشان می‌دهد که بیش از هرچیز این مسئله به تورم بستگی دارد.به گفته او امسال خانواده‌ها نسبت به سال قبل فقیرتر شده‌اند، چراکه درحالی دولت حقوق و دستمزدها را 20 درصد افزایش داد که مردم با تورم بالاتری مواجه بودند: به نظر می‌رسد اولین مشکل بر سر راه ازدواج نبود کار و امنیت شغلی است. در سال گذشته درحالی‌که برخی‌از کارخانه‌ها مجبور به اخراج کارگران‌شان شدند اما میزان استخدام‌های دولتی به 25 هزار نفر نرسید. این در حالی است که سالانه با 5/1 میلیون نفر فارغ‌التحصیل بیکار مواجه‌ایم که هر سال بر تعدادشان افزوده می‌شود.

وقتی میزان درآمد 300 هزار تومان است و مخارج میلیونی است به‌طور غیرمستقیم بر ثبات خانواده‌ها تاثیر گذاراست. اقلیما اضافه می‌کند: این مسائل نیاز به کارهای زیربنایی دارد. مرد و زنی که از صبح تا شام هیچ‌گاه همدیگر را نمی‌بینند و مجبورند در دو شیفت کار کنند تا از پس مخارج‌شان بر بیایند به طور طبیعی با کوچک‌ترین مشکل با هم دعوا می‌کنند. می‌خواهم بگویم مشکل جوانان ما وام برای ازدواج نیست و اتفاقا ازدواج‌هایی که با دادن وام آمارشان بالا رفته به شدت به طلاق منجر شده‌اند و در آماری که اخیرا اعلام شده نشان می‌دهد که 70 درصد طلاق‌ها در سن زیر 27 سال انجام می‌شود و 40 درصد زیر 24 سال است. به گفته او در روایات اسلامی نیز به توانمند بودن مرد از لحاظ مالی تاکید شده و گفته شده مرد باید به قدری توانایی داشته باشد که در محل سکونت پدری دختر خانه‌ای در حد خانه پدری دختر فراهم کند. شما فکر می‌کنید کدام یک از جوانان ما این توانایی مالی را دارند که چنین خانه‌ای را تهیه کنند؟ این سوال وجود دارد که با وجود تمام این طرح‌هایی که به صورت مقطعی تاکنون برگزار شده‌اند کدام یک به نتیجه رسیده‌اند؟ در حال حاضر نتیجه ازدواج جوانانی که به اصرار خانواده‌ها دست به اینکار زده‌اند به طلاق نزدیک‌تر بوده است. به نظر می‌رسد تمام این طرح‌ها صدای بلندی می‌شود که چند مدت بعد اثری از آن نمی‌بینید و با تغییر دولت‌ها اجرای هر طرحی به فراموشی سپرده می‌شود یا از اولویت اجرا خارج می‌شوند.

‌افزایش 977 واقعه طلاق در سه ماه نخست

آمار مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناسی وزارت ورزش و جوانان حاکی است استان‌های البرز،‌ تهران و خراسان رضوی با آمار 3، 5/2 و 3/2 نفر در یکهزار بیشترین نرخ طلاق در کشور را در سه ماهه نخست سال‌جاری به خود اختصاص دادند. این درحالی است که تعداد طلاق‌های ثبت شده در کشور در سه ماهه نخست سال 91، 34 هزار و 759 واقعه است که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته با ثبت تعداد 33 هزار و 782 واقعه طلاق، شاهد افزایش 977 واقعه طلاق درسه ماهه نخست سال بوده‌ایم.به گزارش ایسنا، نجابتیان در مورد استان‌هایی که کمترین ثبت طلاق را در سه ماهه نخست سال 91 داشته‌اند، بیان کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و یزد با آمار4/0، 1/1، 1/1 نفر در یکهزار کمترین نرخ ثبت طلاق را داشته‌اند.وی در مورد تعداد طلاق‌های ثبت شده در سه ماهه نخست سال 90 نیزعنوان کرد: تعداد طلاق‌های به ثبت رسیده در سه ماهه‌ نخست سال 90، 33 هزار و 782 واقعه طلاق بوده است.مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناسی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه بیشترین میزان طلاق در 3 ماهه نخست سال 91 در گروه سنی 25 تا 39 سال در میان مردان و همچنین 25 تا 39 سال در میان زنان است، گفت: به ترتیب در این گروه‌های سنی 9 هزار و 374 واقعه طلاق در میان مردان و 8 هزار و 699 واقعه در میان زنان ثبت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha