پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 59583
 سلامت نیوز : مدیركل كمیسیون‌های پزشكی سازمان پزشكی قانونی كشور گفت: با بررسی های انجام شده در كمیسیون‌های پزشكی قانونی بیشتر خطاهایی كه در حرفه چشم پزشكی اتفاق افتاده، مربوط به كنترل عوارض اعمال جراحی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ دكتر كامران سلطانی افزود: از نظر علمی وقوع عوارض در پزشكی و اعمال جراحی واقعیتی انكار ناپذیر است و پزشكان به خوبی به این موضوع واقف هستند، اما مسئله اساسی آن است كه تا حد امكان از بروز این عوارض پیشگیری شود. وی تصریح كرد: در صورتی كه عوارض قابل پیشگیری باشد پزشكان باید تمهیدات لازم را در این باره درنظر بگیرند و درغیر این صورت نیز باید حداكثر تلاش خود را در كنترل عوارض به كار بندند. مدیركل كمیسیون‌های پزشكی سازمان با تاكید بر تاثیر آموزش در كنترل عوارض ناشی از اقدام های درمانی هم اظهار داشت یكی از مهم‌ترین راهكارهایی كه در كنترل این عوارض وجود دارد، ارایه آموزش‌های لازم در هنگام آموزش تخصص توسط دستیاران چشم پزشكی است و به هر میزان این آموزش‌ها كامل تر باشد فارغ‌ تحصیلان رشته چشم پزشكی آمادگی علمی و مهارت‌ عملی بیشتری در مقابله با عوارض ناخواسته خواهند داشت.

وی درمورد رتبه چشم پزشكان در بحث قصور پزشكی هم تصریح کرد: بر اساس ارجاع های دادگاه‌ها در سال گذشته، چشم پزشكان در مقایسه با دیگر گروه‌های پزشكی در موضوع قصور در رتبه ششم قرار داشتند. همچنین در سال گذشته 179 پرونده قصور چشم‌پزشكی در كمیسیون‌های پزشكی قانونی بررسی شد كه 44 مورد آن منجر به محكومیت و 135 مورد به تبریه چشم‌پزشك ختم شد. دكتر سلطانی همچنین با اشاره به حضور كارشناسان پزشكی قانونی در بیست و دومین كنگره بین‌المللی سالیانه چشم پزشكی اظهار داشت: طبق مقررات و احكام برنامه توسعه 5 ساله پنجم یكی از وظایف پزشكی قانونی پیشگیری از جرم و فعالیت در این خصوص است و قصور پزشكی نیز یكی از جرایم غیر عمدی است كه در جامعه رخ می دهد، بنابراین پزشكی قانونی با حضور در سمینارهای آموزشی و برپایی پانل های تخصصی نكته های مربوط به موضوع قصور پزشكی و چگونگی پیشگیری از آن را مطرح می كند. وی با اشاره به ارایه مواردی از قصور چشم پزشكان در این كنگره ادامه داد: تشخیص ندادن و مسایل قانونی آن، مهارت نداشتن، كنترل نکردن و عوارض ناشی از عمل جراحی و رعایت نکردن نظام های دولتی همراه با مثال‌های عینی و متعدد از پرونده های مطرح شده در كمیسیون‌های تخصصی چشم پزشكی، از جمله مباحثی است كه در كنگره بین‌المللی چشم پزشكی مطرح می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha