پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 59585
سلامت نیوز :  توفان سندی یکی از بزرگ‌ترین توفان‌های تاریخ آمریکا دوشنبه‌شب سواحل شرقی آمریکا را درنوردید و نیویورک را در سیل و خاموشی فرو برد. نیویورک، شهری که جنب‌وجوش در آن توقف نداشته، به شهر ارواح بدل شده و به حالت فلج درآمده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که منهتن جنوبی در آب فرو رفته و آب به متروی نیویورک نفوذ کرده است، برق بسیاری از مناطق توفان‌زده قطع است و مقررات منع رفت‌وآمد در این مناطق به اجرا درآمده است. باراك اوباما، رئیس‌جمهوری آمریكا به دنبال ورود توفان به نیویورك وضعیت «فوق‌العاده بزرگ» اعلام كرد.

خاموشی سواحل شرقی آمریکا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ ساعت‌ها پیش از رسیدن توفان سندی، خاموشی در سواحل شرقی آمریکا زندگی بیش از 5/7 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده بود. این در حالی است که منابع رسمی اعلام کرده‌اند احتمالا قطعی‌ها وخیم‌تر خواهد شد. همچنین گزارش شد انفجار شدیدی نیروگاه برق منهتن نیویورک را لرزاند. بدترین قطعی برق در نیوجرسی گزارش شده بود. مهم‌ترین شرکت تامین انرژی نیویورک، برق بخشی از مشترکان را قطع کرده تا توفان آسیب بیشتری به مردم وارد نکند. اداره مرکزی برق نیوجرسی ۲۸۷‌هزار و ۸۲۶ مورد قطعی برق گزارش کرد که بیشتر آن در شهرستان‌های اوشن و مون‌مات بوده است. خدمات عمومی برق و گاز نیوجرسی که به سه‌چهارم جمعیت نیوجرسی خدمات‌رسانی می‌کند، ۹۳ هزار و ۵۰۰ مشترک بدون برق داشته است. تاسیسات دیگر در شمال شرقی آمریکا قطعی برق محدود و تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی هزاران مشترک را گزارش کردند. بیشتر این قطعی‌ها نتیجه سیل و افتادن درخت‌ها روی خطوط برق است.

تعطیلی بورس و سازمان ملل

در شهر آتلانتیک‌سیتی در ایالت نیوجرسی ۳۰‌هزار نفر از شهروندان این شهر از خانه‌هایشان تخلیه شدند. شهر تقریبا زیر آب است. در شهر نیویورک و در جزیره منهتن، از ۳۷۵ هزار نفر از مردم خواسته شده خانه‌هایشان را ترک کنند، رودخانه‌های اطراف منهتن، طغیان کرده و آبشان وارد خیابان‌های شهر شده است. سازمان ملل متحد و بورس نیویورک نیز روز سه‌شنبه را تعطیل اعلام کردند (سازمان ملل در کنار رودخانه هادسون واقع شده است و با طغیان این رودخانه امکان آبگرفتگی طبقات پایینی آن وجود دارد). در پایتخت آمریکا هم مانند نیویورک، بالتیمور، فیلادلفیا و بوستون، حمل و نقل عمومی تعطیل شده است. حدود ۱۴ هزار پرواز در آمریکا لغو شده است و حرکت قطارها هم در شمال شرقی آمریکا به تاخیر در آمده است. بازارهای مالی آمریکا نیز روز دوشنبه برای اولین‌بار پس از حوادث یازدهم سپتامبر 2001 تا زمان نامعلوم تعطیل شده است. یک موسسه تحقیقاتی، میزان زیان‌های مالی ناشی از توفان در آمریکا را حدود 20 میلیارد دلار برآورد کرده و این در حالی است که تنها نیمی از مناطق صدمه‌دیده تحت پوشش بیمه قرار دارند.

افزایش شمار قربانیان

همزمان با انتشار گزار‌ش‌هایی درباره ناتوانی دولت آمریکا در مقابله با توفان سندی، منابع خبری از افزایش شمار تلفات توفان به 67 نفر در آمریکا و کانادا خبر می‌‌دهند. به گزارش پرس‌تی‌وی، یک مقام دفتر مدیریت بحران محلی در آمریکا اعلام کرد توفان شدید سندی دوشنبه دست‌کم 3 کشته در ایالت نیوجرسی برجای گذاشت. منابع خبری همچنین از کشته شدن دست‌کم 13 نفر در روز دوشنبه بر اثر توفان سندی در آمریکا و کانادا خبر داده‌اند. با کشته شدن این 16 نفر، شمار تلفات توفان سندی در آمریکا و کانادا به دست‌کم 67 نفر افزایش یافت. به گزارش آسوشیتدپرس، قربانیان توفان سندی از نیوجرسی، نیویورک، مریلند، پنسیلوانیا، ویرجینیای غربی و کانکتیکات بودند. بر اساس این گزارش، دلیل مرگ این قربانیان هنوز به طور واضح مشخص نشده است. شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیز گزارش داد دست کم 50 خانه در بخش «بریزی پوینت» شبه‌جزیره «راکوی» در «کوئینز» نیویورک در شعله‌های آتش سوختند. گستره افقی باد از مرز کانادا تا کارولینای جنوبی و از ویرجینیای غربی تا اقیانوس اطلس گزارش شده که این مساله توفان سندی را به یکی از وسیع‌ترین توفان‌های تاریخ آمریکا مبدل کرده است.

توقف تبلیغات انتخاباتی

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و میت رامنی، رقیب او در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری آمریکا سفرهای انتخاباتی خود را متوقف کرده‌اند. انتخابات سه‌شنبه هفته آینده برگزار می‌‌شود و هر دو رقیب این روزهای باقی‌مانده را برای تبلیغات آخر خود کنار گذاشته بودند. اوباما که در فلوریدا شهر به شهر می‌‌رفت و برای مردم سخنرانی می‌‌کرد، روز یکشنبه سفر خود را نیمه‌کاره گذاشت و به واشنگتن بازگشت تا از نزدیک بحران را مدیریت کند. کاخ سفید اعلام کرده است وی برای رصد دقیق وضعیت توفان سندی در واشنگتن مانده و در تجمع تبلیغاتی که پیش از این برنامه‌ریزی شده بود، حاضر نمی‌شود. تحلیلگران سیاسی در آمریکا می‌‌گویند اگر او بتواند مدیریت خوبی از خود نشان دهد به انتخاب شدنش کمک می‌‌کند. روزنامه آلمانی زوددویچه نوشت: این واقعه برای اوباما خطرات بیشتری نسبت به رامنی دارد. وی سکاندار حکومت آمریکاست و اگر واکنش نامناسبی به خرابی‌های این توفان در سواحل شرقی آمریکا نشان دهد خشم مردم متوجه وی و همکارانش خواهد شد. تاثیر توفان کاترینا در سال 2005 بر دوران ریاست‌جمهوری «جورج بوش» سندی بر این ادعاست. البته اوباما می‌‌کوشد تا جایی که می‌‌تواند از حامیان اصلی خود یعنی جوانان، سیاهپوستان و زنان استفاده کند، چرا که کارشناسان انتخاباتی معتقدند، در کشوری دوقطبی به ندرت می‌‌توان آرا را تغییر داد و بیشتر باید بر حفظ افراد موجود تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha