پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
سلامت نیوز : آمار ۲۰۰ هزار معتاد استان و نگرانی های موجود درباره ۵ هزار معتاد پرخطر پای 8 نفر از اعضای مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس نهم را به مناطقی از پایتخت معنوی ایران باز کرد که به گفته آن ها وجود چنین مناطقی لکه ننگ و غیرقابل دفاع است.بر این اساس در این بازدید پیشنهاد شد که استاندار جدید این موضوع را مورد توجه قرار دهد و اولین بازدید وی از مناطق آلوده به مواد مخدر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ روز گذشته 8 نفر از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از خیابان توس ۶۵ که به عنوان یکی از مناطق اعتیاد خیز و محلی برای تجمع معتادان در مشهد به شمار می آید به مرکز «نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان» در جاده کلات - مشهد نیز سری زدند تا از نزدیک با معتادان حاضر در این مرکز دیدار و برای ایجاد هماهنگی بیشتر برای رفع این مشکلات برنامه ریزی کنند.

تشکیل جلسه مجمع در مرکز نگهداری معتادان پرخطر

اعضای مجمع نمایندگان استان پس از بازدید از خیابان توس ۶۵ و مرکز نگهداری معتادان پرخطر گردهم آمدند و یکی از جلسات خود را در همین مرکز برگزار کردند. در این جلسه تمامی نمایندگان استان در صحبت های خود لزوم توجه بیشتر به معضل اعتیاد و همکاری دستگاه های اجرایی با نظارت و همکاری استاندار جدید را خواستار شدند.

کودکان بی گناه در آرزوی شناسنامه

در ابتدای این جلسه تعدادی از کودکان زیر ۱۵ سال در جمع نمایندگان و سایر مسئولان حاضر شدند. کودکانی که به گفته جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به دلیل معتاد بودن پدر و مادر به اعتیاد روی آورده بودند و با هماهنگی انجام شده هم اکنون در یکی از کمپ های مشهد نگهداری می شوند. به گفته نخعی که مسئولیت سرپرستی این کودکان را بر عهده دارد همه این کودکان به انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی آلوده بوده اند که خوشبختانه با اقدامات انجام شده در حال حاضر همه آن ها پاک هستند. وی بی مسئولیتی والدین آن ها، ازدواج های موقت و همچنین فروش شناسنامه را از جمله دلایلی برشمرد که سبب شده است در شرایط فعلی این کودکان فاقد شناسنامه باشند. در این راستا معاون پیش گیری از وقوع جرم دادگستری استان دستور داد تا وضعیت هویت این کودکان مشخص و همکاری لازم برای رفع این مشکل انجام شود.

مشکل اعتیاد مربوط به کل استان است

رئیس مجمع نمایندگان استان در این جلسه با اشاره به این که اکثر معتادان استان در مشهد متمرکز شده اند گفت: با وجود این، مشکل اعتیاد مربوط به کل استان است.حجت الاسلام و المسلمین پژمان فر افزود: عمده ترین مشکل فعلی در حوزه اعتیاد به مواد مخدر صنعتی مربوط می شود که آثار مخرب آن به سرعت بروز می یابد و امکان ادامه زندگی را برای افراد دشوار می کند.نماینده مشهد و کلات در مجلس نهم پرهیز از موازی کاری، هماهنگی بیشتر میان دستگاه های اجرایی، افزایش خدمات ارائه شده در مرکز نگهداری معتادان پرخطر، برخورد قانونی با کمپ های غیرمجاز و همچنین تسهیل در ایجاد مراکز قانونی و مجاز را از جمله نکات قابل توجه برای حل مشکل اعتیاد در خراسان رضوی ذکر کرد و افزود: بدون تردید با هماهنگی بیشتر می توان این لکه ننگ غیرقابل دفاع را پاک کرد.

چه کسی به مراکز غیرمجاز اجازه فعالیت می دهد؟

دکتر رضا سعیدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده در مراکز تحت نظارت دانشگاه، از فعالیت غیرمجاز کمپ های نگهداری معتادان انتقاد کرد و تأیید صلاحیت افراد حاضر در این مراکز را خواستار شد. سرهنگ صادقی، جانشین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در این باره گفت: بسیاری از این مراکز مجوزهای لازم را دریافت کرده اند و برای دریافت مجوز سایر کمپ ها نیز مکاتباتی را انجام داده ایم.

۶۰ درصد جرایم توسط معتادان انجام می شود

در ادامه سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعتیاد را موضوعی اجتماعی، فرهنگی و امنیتی توصیف کرد و گفت: ۶۰ درصد از جرایم اجتماعی به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط معتادان انجام می شود. دکتر قاضی زاده افزود: با توجه به این آمار اگر بتوانیم برای حدود ۵ هزار معتاد پرخطر استان برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم و برای نگهداری و بازپروری آن ها فکری کنیم قطعا بسیاری از خطرات امنیتی و بهداشتی کاهش خواهد یافت.

ایجاد کارگاه های خاص برای معتادان بهبود یافته

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس نهم نبود اعتماد کافی به معتادان بهبود یافته برای فعالیت در بازار و صنعت را یکی از مشکلات جدی در ادامه زندگی بعد از بهبود آن ها برشمرد و گفت: باید با ایجاد کارگاه های خاص شرایط اشتغال و امرار معاش آن ها را فراهم کنیم.

تصمیمات مان ضمانت اجرایی ندارد

در ادامه صحبت های قاضی زاده، سرهنگ صادقی ضمانت اجرایی نداشتن تصمیمات در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را از جمله ضعف های موجود در این حوزه برشمرد و گفت: حدود ۲۰ روز است که قرار است با دانشگاه علوم پزشکی قراردادی برای ارائه خدمات بهداشتی بسته شود که بودجه آن نیز آماده شده اما متأسفانه هنوز این کار انجام نشده است.

دیدن این معضلات بسیار ناراحت کننده بود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بازدید از منطقه توس ۶۵ و معضلات موجود در آن را ناراحت کننده توصیف کرد و افزود: مشاهده این معضلات به ما کمک خواهد کرد تا با مشکلات موجود بیشتر آشنا شویم. حجت الاسلام و المسلمین بحرینی گفت: ایجاد اتاق فکر برای رصد دقیق ورودی ها و خروجی های مراکز نگهداری معتادان پرخطر و ارزیابی عملکرد و بازخورد این مراکز ضروری است. حجت الاسلام و المسلمین بحرینی افزود: نگهداری و حمایت از معتادان پرخطر در استان کار مشکلی نیست که از عهده آن برنیاییم اما باید به این نکته نیز توجه داشت که گاهی حمایت های بیش از حد و ارائه امکانات در مراکز نگهداری از معتادان می تواند جذابیت ایجاد کند و شاید ماندن معتادان در شرایط فلاکت بار برای سایر افراد جامعه عبرت آموزتر باشد.

رسیدگی به معتادان، افراد سالم را دچار مشکل نکند

حجت الاسلام محمد رجایی نماینده مردم گناباد و بجستان نیز ارائه تسهیلات و کمک های همه جانبه به معتادان را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و افزود: نکته ای که باید به آن دقت داشته باشیم این است که حمایت از معتادان، جوانان سالم ما را که برای دریافت وام و اشتغال با مشکلاتی مواجه اند دچار مشکل نکند. رجایی افزود: باید راهکاری بیندیشیم که به دلیل این ابهامات افراد سالم دچار آسیب نشوند.

مهاجرت نیمی از جمعیت روستانشین به حاشیه شهرها

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس نهم نیز با اشاره به بازدید از ۳۰۰ روستای حوزه انتخابیه خود در ۶ ماه گذشته گفت: متأسفانه در طول ۵ سال گذشته به طور متوسط نیمی از جمعیت روستانشین به حاشیه شهرها مهاجرت کرده اند.خسروی افزود: به دلیل آن که عمده مشکلات اعتیاد در حاشیه شهرها به وجود می آید می توانیم با صرف بخشی از هزینه ها به بهبود شرایط زندگی در روستاها کمک کنیم تا از معضل حاشیه نشینی در شهرها کاسته شود.

اولین بازدید استاندار جدید از مناطق آلوده مشهد باشد

جواد کریمی نماینده مردم مشهد و کلات در ادامه این جلسه پیشنهاد کرد استاندار جدید خراسان رضوی در اولین بازدید به مناطق آلوده به اعتیاد در شهر مشهد سری بزند و سپس در جلسه ای با نمایندگان برای حل این مشکل چاره اندیشی شود.کریمی از کم کاری شورای شهر و شهرداری در حوزه اعتیاد انتقاد کرد و گفت: با وجود بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی سالانه شهرداری اثری از شهرداری و شورای شهر در موضوع اعتیاد نمی بینیم در صورتی که این موضوع به شهرداری نیز ارتباط دارد. دهقانی، نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز نیز از بی تفاوتی و نبود اراده کافی در حل مشکل اعتیاد گلایه کرد و گفت: باید اراده ای در سطح کشور و از سوی دولت برای حل این معضل شکل بگیرد.

سند پیش گیری بهزیستی بدون اعتبار مانده است

در ادامه معاون پیش گیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی کم توجهی به گروه سالم جامعه را یکی از نکات قابل توجه در کاهش بروز آسیب ها و پیش گیری از افزایش معتادان برشمرد و گفت: با وجود آن که سند پیش گیری تدوین شده و توسط اداره کل بهزیستی آماده شده، اما به دلیل نبود اعتبار روی میز مانده است.

حاشیه ها

* کریمی گفت: چطور استانداری که به حرف رئیس جمهور گوش نمی کند عزل می شود، که کار خوبی هم است، اما استاندار هم باید همین طور در حوزه کاری خود عمل کند. او گفت: استاندار از قدرت اجرایی خود استفاده کند و مکانی را برای نگهداری معتادان در اختیار بگذارد تا جای مناسبی را برای این برنامه ها داشته باشیم نه این که از گاوداری استفاده شود.

* طبق برنامه خبرنگاران و برخی مسئولان در ساعت 8:30 در مرکز حاضر شده بودند اما سرهنگ صادقی در اقدامی خودجوش و اعلام نشده نمایندگان را به بازدید از توس ۶۵ برده بود که باعث تأخیر ۲ ساعته در آغاز برنامه بازدید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha