سلامت نیوز-به گفته دانشمندان كانادایی، شروع زوال عقل در افرادی كه دو زبانه كامل هستند و در بیشتر عمر خود هر روز با دو زبان صحبت می‌كنند در مقایسه با افرادی كه تنها یك زبان می‌دانند می‌تواند تا چهار سال به تعویق افتد.

اشخاص دو زبانه چند سال دیرتر دچار زوال عقل می‌شوند
به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، محققان گفتند به نظر می‌رسد تلاش اضافه در استفاده از بیش از یك زبان موجب افزایش عرضه خون به مغز و تضمین سالم ماندن ارتباطات عصبی می‌شود. این دو، عواملی هستند كه گمان می‌رود به به مبارزه با زوال عقل كمك می‌كنند.
پروفسور "الن بیالیستوك" از "دانشگاه یورك" در تورنتو در بیانیه‌ای اعلام كرد كه از این نتایج شگفت زده شده‌اند.
وی گفت: در روند استفاده از دو زبان، بخش‌هایی از مغز كه فعال هستند و به این نوع ورزش و فعالیت مداوم نیاز دارند، درگیر می‌شوند و با این تجربه مغز قویتر می‌شود.
عامل اصلی زوال عقل در میان افراد مسن، بیماری آلزایمر است كه به تدریج حافظه شخص را از بین می‌برد. هنوز هیچ درمان شناخته شده‌ای برای این بیماری وجود ندارد.
گروه تحقیقاتی بیالیستوك مطالعه خود را بر روی  184بیمار مسن مبتلا به نشانه‌های زوال عقل كه در فاصله زمانی میان سال‌های  2002و  2005به "كلینیك حافظه تورنتو" مراجعه كرده بودند، انجام دادند.
از این گروه  91نفر تنها به یك زبان صحبت می‌كردند و  93نفر دیگر دو زبانه بودند.
در این بیانیه آمده است، محققان تعیین كردند كه متوسط سن آغاز نشانه‌های زوال عقل در گروه یك زبانه‌ها  4/71سال و در گروه دو زبانه‌ها  5/75سال بود.
این بیانیه افزود: این تفاوت حتی پس از در نظر گرفتن تاثیر احتمالی تفاوت‌های فرهنگی، مهاجرت، تحصیلات رسمی، وضعیت استخدام و حتی جنسیت افراد كه در نتایج تاثیر می‌گذارند، همچنان وجود داشت.
بیالیستوك تاكید كرد كه دو زبانه بودن به تعویق افتادن شروع زوال عقل كمك می‌كند.
"فرگوس كریك" روانشناس و عضو دیگر این گروه گفت، اطلاعات نشان می‌دهد كه دو زبانه كامل بودن "تاثیر محافظتی بزرگی" علیه شروع زوال عقل دارد اما در عین حال افزود، این مطالعه هنوز مقدماتی است.
این گروه تحقیقاتی در نظر دارد تا تحقیقات بیشتری درباره تاثیرات جانبی دو زبانه بودن انجام دهند.
انجمن آلزامیر كانادا با مهیج توصیف كردن این گزارش اعلام كرد این گزارش مطالعات اخیر را كه نشان می‌دهند فعال نگاه داشتن مغز روش خوبی برای به تعویق انداختن تاثیر زوال عقل است، تایید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha