در جریانی که اخیراً اتفاق افتاد پلنگ وارد باغات روستای آیینه ورزان آبسرد شده و پس از برخورد و جراحت وارده به دو نفر و جمع شدن تعدادی افراد، موضوع به اطلاع اداره محیط زیست دماوند رسید.

جزئیات حمله پلنگ به مأموران یگان حفاظت محیط زیست دماوند
سلامت نیوز : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران جزئیات حمله روز گذشته پلنگ به ماموران یگان حفاظت محیط زیست دماوند که به زخمی شدن یکی از ماموران و کشته شدن پلنگ منجر شد را تبین کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ رسول علی اشرفی‌پور صبح امروز جزئیات دقیقتری از حادثه حمله پلنگ به مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند که روز گذشته در روستای آیینه ورزان آبسرد دماوند رخ داد را بازگو کرد.وی گفت:به دلیل دست اندازی انسان به طبیعت شاهد منقطع شدن زیستگاههای طبیعی، محدودیت‌های اکولوژیک و تخریب و گسستگی شبکه غذایی حیات وحش هستیم.

علی اشرفی پور ادامه داد: این موضوع باعث پناه آوردن حیات وحش مخصوصاً راسته گربه سانان مانند پلنگ هر از چند گاهی به مناطق روستایی، باغات و مزارع می‌شود که البته در قریب به اتفاق موارد به دلیل تجربه خوب محیط بانان معمولاً با حضور در صحنه و آرام نگهداشتن محیط، حیوان را از کانونهای جمعیتی دور می‌کنند.

وی تاکید کرد: اما موارد نادری هم پیش می‌آید که بیشتر بخاطر عدم برخورد مناسب مردم با حیات وحش، سبب ناآرامی و جریحه دار شدن حیوان می‌گردد که گاهی حمله حیوان به انسان را به همراه دارد. این در صورتی است که در شرایط عادی معمولاً حیوانات از تقابل با انسان خودداری می‌کنند. نکته‌ای که وجود دارد استفاده از تفنگ بی‌هوشی است. علیرغم تجهیز ادارات کل محیط زیست به اسلحه بی‌هوشی، این سلاح‌ها بیشتر جنبه پژوهشی و زنده گیری حیوانات در شرایط طبیعی دارد و شرایطی که حیوان به هر علتی جریحه دار شده و از فشار خون بالا برخوردار است معمولاً نمی‌توان و بعضاً نباید از سلاح بی‌هوشی استفاده گردد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه شبیه اتفاق افتاده در روستای آیینه ورزان آبسرد دماوند دقیقاً از این جنس است اظهار داشت: البته مناطق طبیعی دماوند وفیروزکوه جزء زیستگاههای طبیعی با کیفیت و خوب حوزه اداره کل محیط زیست استان تهران است. به طوری که از شاخص تنوع زیستی منحصربفردی برخوردار است.

به گفته وی بر اساس بررسی‌های معاونت محیط طبیعی اداره کل حداقل ۳۵ قلاده پلنگ ایرانی در برخی از زیستگاههای طبیعی دماوند و فیروزکوه وجود دارد که رقم قابل توجهی است. در جریانی که اخیراً اتفاق افتاد پلنگ وارد باغات روستای آیینه ورزان آبسرد شده و پس از برخورد و جراحت وارده به دو نفر و جمع شدن تعدادی افراد، موضوع به اطلاع اداره محیط زیست دماوند رسید.

اشرفی‌پور توضیح داد: مسئول اداره فوق به اتفاق دو نفر از همکاران بلافاصله وارد صحنه شده و با توجه به تجربیات قبل سعی در آرام و دور نمودن حیوان از منطقه داشتند که متأسفانه به دلیل جریح شدن حیوان، غافل گیرانه به مسئول اداره محیط زیست دماوند حمله ور شده و باعث جراحت شدید وی شد. برای نجات مأمور فوق و جدا نمودن حیوان چاره‌ای جز شلیک به حیوان باقی نمی‌ماند و بی‌تردید اگر حضور به موقع مأمورین محیط زیست در منطقه نبود چه بسا حیوان جریحه دار شده با توجه به جمعیت قابل توجه منطقه آبسرد و آیینه ورزان به افراد محلی حمله و فاجعه بدتری می‌آفرید.

وی با بیان اینکه حضور مأمورین محیط زیست ضمن ادای وظیفه سازمانی نوعی ایثار نیز تلقی می‌شود خاطر نشان کرد: نکته‌ای که وجود دارد در خواست من از مردمی که در مناطق روستایی و طبیعی زندگی می‌کنند این است که به محض دیدن حیات وحشی مانند پلنگ یا خرس سعی کنند از ازدحام اطراف حیوان پرهیز و ضمن برقراری آرامش، بلافاصله مأمورین محیط زیست منطقه را در جریان قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha