سلامت نیوز : رئیس اداره سلامت بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: با بررسی یک میلیون و 200 دانش آموز در بدو ورود به مدرسه مشخص شد، نسبت به سال 82 ، 5.7 درصد پوسیدگی دندان در بین دانش‌آموزان بیشتر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدحسین خوشنویسان امروز 10 آبان ماه در اولین کنگره بین‌المللی مراقبت‌های خاص در دندانپزشکی که در هتل پردیسان برگزار شد، افزود: مشکلاتی که در خصوص بیماری‏های دهان و دندان وجود دارد در تمام کشورهای دنیا نیز وجود دارد و طرح‎ها و برنامه‌هایی که برای پیشگیری مطرح می شود، متفاوت است.

وی تصریح کرد: این افزایش پوسیدگی دندان به دلیل افزایش جمعیت نسبت به سال 82 بوده اما به هر حال شاخص بیماری بالاتر رفته است که این صرف به دلیل عدم وجود برنامه نیست بلکه برنامه های مختلفی اجرا می‏‌شود که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بوده و به عنوان استراتژی منطقه‌ای مطرح شده است.خوشنویسان با بیان اینکه برنامه و نوع مسیر انتخابی خوب و ایده‌آل بوده است، ادامه داد: کلیه بچه های 6 تا 12 سال به طور مستقیم و 100 درصد تحت پوشش مراقبتی قرار خواهند گرفت.

وی اظهار کرد: به دلیل قدیمی بودن اطلاعات در سال جاری، پیمایش اجرا خواهد شد و تا پایان سال وضعیت دقیق رده‎های سنی را اطلاع خواهیم داد و امیدواریم وضعیت کنونی که وضعیت خوبی نیست با اجرای برنامه‌‏ها تا سال 1404 به اهداف خود برسیم.

خوشنویسان خاطرنشان کرد: علت اصلی موفق نبودن برنامه‏‌های گذشته، کار بر مبنای اعتبارات بوده لذا تمامی کودکان را پوشش نمی‏‌داد، به طور مثال تمامی مهدکودک‎ها تا 2 سال گذشته خدمات فلوراید را دریافت نمی‌‎کردند اما با دستور وزارت بهداشت این پوشش کامل شده است البته کل این هزینه‏‌ها برای مردم رایگان خواهد بود.وی با بیان اینکه با توجه به هزینه تهیه خدمات دندانپزشکی تلاش کرده‏‌ایم تا تعرفه جدید را ارائه دهیم، اضافه کرد: تعرفه جدید را ارائه داده‏‌ایم و منتظر نظر شورا هستیم.

خوشنویسان عنوان کرد: در خصوص خودکفایی مواد و لوازم و تجهیزات فعالیت‌های خوبی بعد از انقلاب شده است و اخیراً شورای حمایت از تولیدکنندگان در کشور ایجاد شده که متشکل از چندین وزارتخانه شامل وزارت بهداشت، وزارت بازرگانی، بانک‌ها و حوزه فناوری و تحقیقات است که وضعیت تولیدات را حمایت می‌‎کند تا ما هرچه سریع‏تر در تولیدات به خودکفایی برسیم.

وی با بیان اینکه برخی از قطعات مقرون به صرفه نیست که تولید شود بلکه بهتر است وارد کنیم، گفت: در پی این هستیم که سیستم حمایتی برای کلیه تولیدکنندگان و نه فقط دندانپزشکان مطرح کنیم.خوشنویسان در خصوص طرح پزشک خانواده اظهار کرد: تا ابلاغ برنامه مشخص برای دندانپزشکی مطرح نشده است چرا که دندانپزشکی برای طرح پزشک خانواده که نوپا است، بار مالی زیادی را به همراه دارد و لذا نمی‌تواند در این مقطع، کار را انجام داد.

وی در ادامه درباره طب سنتی گفت: پزشکی وقتی دستورالعمل یا دارویی را برای درمان پیشنهاد می‎کند باید مراحلی مانند تولید، تست بر روی حیوان، انسان‎های داوطلب و ارائه آن به طور پایلوت برای بررسی تاثیرات دارو را طی کند. ما با روش ساده نمی‌‏توانیم بگوییم دارو یا روش درمانی قابل قبول است لذا طب سنتی نیز قابل رد یا تایید نهایی نیست اما اگر بخواهد به طور قابل قبول مطرح شود حتما باید بررسی شود.

خوشنویسان اظهار کرد: در خصوص پیشگیری می‎توان به طب سنتی روی آورد اما برای درمان نیازمند روش‏هایی هستیم که به سرعت عمل کند لذا از اساتید طب سنتی می‏‌خواهیم تا در این کنگره حضور یابند و یافته‏‌های خود را ارائه دهند.وی با بیان اینکه در این کنگره پزشکان به تمامی افرادی که بیماری خاص و سیستماتیک دارند خدمات متناسب با بیماری آنها ارائه دهند، خاطرنشان کرد: نتایج هر پانل در نهایت به طور مدون در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

خوشنویسان اظهار کرد: محور اصلی این کنگره، نگرش بیمار، محور داشتن پزشک و دندانپزشک است اینکه شخص بیمار نیازمند مراقبت است و باید بین پزشک و دندانپزشک برای درمان هماهنگی وجود داشته باشد.وی بیان کرد: بیماران دیابتی در کل کشور طی برنامه‎‏ای آموزش می‌‏بینند تا با اصلاح روش زندگی که اثربخشی بالایی دارد بیماری آنها کنترل شود چرا که دیابت بیماری غیرواگیر بوده و آموزش اهمیت بالایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha