پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 59621

دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اما سنگ اندازی‌هایی را انجام می‌دهند که می‌توان پیامدهای آن را مشاهده کرد.

بیماران خاص نگران تامین داروهای خود نباشند

سلامت نیوز : نشست تخصصی «بررسی مشکلات دارویی بیماران خاص» صبح امروز و در پنجمین روز از برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور دکتر محمد عبده زاده مدیرکل نظات بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو و دکتر مجید آراسته رییس انجمن تالاسمی ایران برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد عبده زاده در این نشست تخصصی با بیان اینکه قسمت عمده داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی داروهای خوراکی هستند که در داخل کشور تولید می‌شوند، اظهار کرد: خوشبختانه با هماهنگی که میان انجمن تالاسمی، وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر به وجود آمده شاهد یک آرامش نسبی در حوزه داروهای بیماران تالاسمی هستیم.

وی ادامه داد: این دیدگاه تعاملی باعث شده در مواقعی که کمبود دارویی در مقاطعی از سال به وجود می‌آید، بیماران بدون دارو نمانند.به گفته وی، پیش بینی‌های لازم در خصوص تامین و تدارک دارو برای بیماران خاص را از سال گذشته داشته‌ایم، به همین خاطر اگر در مقطعی نیز دچار چالش شویم برای ما غیر قابل پیش بینی نیست.

مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را برای تامین داروهای بیماران خاص انجام می‌دهیم، اظهار کرد: البته شاید در برخی از مقاطع انتظارات مردم آنگونه که باید برآورده نشده باشد. یک علت این امر به تحریم‌هایی باز می‌گردد که از سوی کشورهای خارجی برای ما ایجاد شده است. تمام دنیا هم قسم شده‌اند تا به هر شکلی به نظام و تمامیت کشور آسیب برسانند و دارو نیز از این قضیه متاثر خواهد شد.

به گفته عبده‌زاده، هرچند ممکن است برای حفظ ظاهر عنوان کنند دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اما سنگ اندازی‌هایی را انجام می‌دهند که می‌توان پیامدهای آن را مشاهده کرد.وی ادامه داد: مردم به هیچ وجه نگران تامین داروهای خود نباشند و یک برنامه مشخص برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی وجود دارد.

همچنین در این نشست تخصصی دکتر مجید آراسته رییس انجمن تالاسمی ایران نیز با بیان اینکه در برخی مواقع با کمبودهای دارویی مواجه بودیم و مشکلاتی را در این خصوص داشتیم، گفت: اما اکنون وضعیت تامین دارو بهتر شده است و دیگر مشکلات عمده ما در این خصوص و در حوزه دارو به سازمان‌های بیمه‌گر باز می‌گردد.

وی ادامه داد: دستور العمل پوشش بیمه‌ای داروها از 14 مرداد سال جاری ابلاغ شد، اما بیمه‌های پایه نظیر خدمات درمانی و تامین اجتماعی آن را اجرا نمی‌کنند، این مسئله باعث می‌شود دسترسی بیماران به آسانی صورت نپذیرد.آراسته ابراز امیدواری کرد که این مشکل هرچه زودتر حل شود تا دسترسی بیماران به داروها بهتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha