پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 59623

هدفون‌ها از کاربردی‌ترین دستگاه‌های الکترونیکی هستند که در طی زمان کمتر از بسیاری دیگر از ابزار و تجهیزات الکترونیکی و دیجیتال شاهد تغییرات جدی بوده‌اند.

خطرات هدفون‌هایی که بر گوش می‌گذاریم چیست؟
سلامت نیوز : هدفون‌ها از کاربردی‌ترین دستگاه‌های الکترونیکی هستند که در طی زمان کمتر از بسیاری دیگر از ابزار و تجهیزات الکترونیکی و دیجیتال شاهد تغییرات جدی بوده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پندار ؛ اما استفاده از این دستگاه‌ها در کنار تمام مزایای غیرقابل انکارشان برخی مضرات را هم در پی دارد.محققان ضمن اینکه کاهش قدرت شنوایی و آسیب دیدن سلول‌های مویین شنوایی را به استفاده بلندمدت از هدفون با صدای بلند ارتباط می‌دهند، برخی بیماری‌های خطرناک دیگر را هم به عنوان محصول استفاده طولانی مدت از هدفون‌ها با صدای بسیار بلند ارتباط می‌دهند.

هدفون‌ها به شما کمک می‌کنند موسیقی گوش کنید، بدون اینکه دیگران صدای موسیقی مورد علاقه شما را بشنوند و باعث مزاحمتی برای دیگران شوید. با هدفون‌های هندزفری و هدست‌های رایانه‌ای می‌توانید تماس‌های صوتی و تصویری خود را بهتر و با کیفیت تر برقرار کنید.هدفون‌ها ابزاری برای آرامش و حفظ حریم خصوصی افراد هستند و در عین حال یکی از ابزار اصلی سرگرمی برای علاقه‌مندان دو آتشه موسیقی هم محسوب می‌شوند.

اما استفاده طولانی مدت از هدفون با صدای بلند، با عوارضی هم همراه است. اولین عارضه مستقیم گوش دادن به صدای بلند در مدت طولانی با استفاده از هدفون‌ها، آسیب دیدن سلول‌های مویین گوش داخلی و کاهش شنوایی و حتی در مواردی از دست رفتن شنوایی است.اما بیماری‌های دیگر هم ممکن است خیلی آرام و پنهان بر اثر گوش دادن مداوم به صداهای بسیار بلند با استفاده از هدفون‌ها شکل بگیرند.

یک مجله علمی همه‌گیر شناسی با عنوان Journal Of Epidemiology مطالعه‌ای را منتشر کرده‌است که نشان می‌دهد گوش دادن به صداهای بلند به مدت طولانی می‌تواند باعث به وجود آمدن تومور مغزی شود.بر اساس این مطالعه تومورهای حاصل از گوش دادن به صدای مداوم در مدت طولانی خیلی به آرامی و بدون عوارض خاصی پدید می‌آیند و رشد می‌کنند، اما در مدت طولانی می‌توانند باعث فشار به اعصاب شنوایی در مغز شوند و شنوایی انسان را به صورت غیر قابل بازگشت از کار بیاندازند.

یک ژورنال علمی دیگر با عنوان European Heart Journal مطالعه‌ای را از سوی محققان اروپایی منتشر کرده‌است که گوش دادن به صداهای بسیار بلند را یکی از عوامل افزایش احتمال حمله قلبی معرفی می‌کند.محققان دانشگاه میشیگان آمریکا هم در مطالعه‌ای که به تازگی نتایج آن را منتشر کرده‌اند، گوش دادن طولانی مدت به صداهای بسیار بلند را یکی از عوامل فشار خون بالا عنوان کرده‌اند. بر اساس این مطالعه افزایش قدرت صدا بر تعداد ضربان‌های قلب و فشار خون تاثیر می‌گذارد.

چگونه از هدفون استفاده کنیم؟

دکتر کوری پورتنف، دکترای اودیولوژی از دانشگاه کلورادو، مطالعه‌ای انجام داده‌است که نشان می‌دهد تا چه اندازه استفاده از هدفون می‌تواند بی ضرر باشد. بر اساس نتایج مطالعه دکتر پورتنف هر اندازه که صدای بلند‌تری از هدفون خارج می‌شود، میزان استفاده روزانه از هدفون هم باید کاهش یابد.

این تحقیق اشاره می‌کند در صورتی که به صدایی بین ۱۰ درصد تا ۵۰ درصد از بالاترین سطح صدای دستگاه پخش موسیقی همراه‌تان استفاده می‌کنید، گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون برای تمام ساعات روز هم آسیبی به شنوایی شما نمی‌زند.
اما اگر می‌خواهید با ۸۰ درصد از قدرت پخش دستگاه پخش موسیقی با استفاده از هدفون به موسیقی گوش کنید، باید دقایق استفاده از هدفون خود را به شدت کاهش دهید.

با صدای پخش موسیقی روی ۸۰ درصد شما می‌توانید از ایرفون‌ها حداکثر ۹۰ دقیقه در روز بدون آسیب استفاده کنید و از هدفون‌های گوش‌پوش (Over Ear) کمتر از پنج ساعت استفاده کنید.اما اگر ده درصد صدای موسیقی خود را کم کنید و آن را روی ۷۰ درصد قرار دهید، میزان ساعت سالم استفاده از هدفون به شدت بیشتر می‌شود. با صدای ۷۰ درصد شما می‌توانید ۶ ساعت از ایرفون‌ها و ۲۰ ساعت از هدفون‌های گوش‌پوش استفاده کنید.

اما نکته مهم در مورد این ساعات استفاده این است که اگر شما از هدفون‌هایی با تکنولوژی حذف صدای بیرون یا ایزوله‌کردن صدا استفاده می‌کنند، به خودی خود باعث می‌شوند تا شما صدای موسیقی و صدایی را که گوش می‌کنید، روی حجم کمتری قرار دهید، چرا که صداهای مزاحم اطراف کمتر می‌شوند و شما با صدای کمتر هم می‌توانید جزییات دقیقی را از طریق هدفون بشنوید.

همچنین به یاد داشته‌باشید که مدل‌های مختلف هدفون‌ها می‌توانند آثار متفاوتی بر روی شنوایی شما داشته‌باشند، هدفون‌هایی که با در نظر گرفتن سلامتی کاربران انجام شده‌باشند، و از فن‌آوری‌هایی مانند حذف صداهای مزاحم استفاده کرده‌باشند می‌توانند انتخاب‌های بهتری برای خرید خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha