شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 59651

اعصاب بویایی وارد دو پیاز به نام پیاز بویایی می‌شوند و از آنجا به قشر مغز حرکت می‌کنند و درنهایت بو در مغز تشخیص داده می‌شود. اگر عمل به گونه‌ای باشد که مولکول بویایی به مخاط نرسد یا مولکول بویایی به مخاط برسد.

سلامت نیوز: اعصاب بویایی وارد دو پیاز به نام پیاز بویایی می‌شوند و از آنجا به قشر مغز حرکت می‌کنند و درنهایت بو در مغز تشخیص داده می‌شود. اگر عمل به گونه‌ای باشد که مولکول بویایی به مخاط نرسد یا مولکول بویایی به مخاط برسد.

مخاط بویایی در قسمت سقف بینی و در زیرجمجمه قرار گرفته است. از این مخاط، اعصاب حسی بویایی از طریق یک صفحه غربالی عبور می‌کنند و به سمت جمجمه می‌روند. اعصاب بویایی وارد دو پیاز به نام پیاز بویایی می‌شوند و از آنجا به قشر مغز حرکت می‌کنند و درنهایت بو در مغز تشخیص داده می‌شود. اگر عمل به گونه‌ای باشد که مولکول بویایی به مخاط نرسد یا مولکول بویایی به مخاط برسد ولی مخاط آسیب دیده باشد بویایی فرد با مشکل مواجه می‌شود. چنانچه عصب یا پیاز بویایی با مشکل مواجه شده باشد بویایی فرد کم می‌شود. اگر افراد قبل از جراحی به هر دلیلی مانند رینیت آلرژیک یا پولیپ، بویایی ضعیفی داشته باشند اما به این مساله توجه چندانی نشود، ممکن است تصور کنند این مشکل بعد از عمل ایجاد شده است.
عده‌ای دیگر قبل از عمل به دلیل برخی از ویروس‌ها سیستم بویایی‌شان تخریب شده است و این مساله را نمی‌دانند یا در اثر تصادف ویا ضربه، قاعده جمجمه‌شان شکسته و پیاز بویایی آنها آسیب دیده است؛ به همین دلیل تصور می‌کنند مشکل مربوط به بعد از عمل است. اگر بویایی بیمار قبل از عمل خوب بوده باشد ولی بعد از عمل با مشکل مواجه شده باشند، دلیلش این است که عمل به گونه‌ای انجام شده که چسبندگی شدید به وجود آمده و مولکول بویایی نمی‌تواند به مخاط برسد و درنهایت کم‌بویایی به وجود می‌آید. اگر در حین عمل، استخوان تیغه میانی بینی به سختی شکسته شود، اعصاب و پیاز بویایی آسیب می‌بینند و نتیجه اینکه فرد دچار اختلال بویایی می‌شود.
منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha