سلامت نیوز: متخصص علوم ایمنی گفت: وسایل گرمایشی همواره باید با لوله گاز نیم تا یک متر فاصله داشته باشد. دور بودن وسیله گرمایشی از وسایل برقی و به خصوص پریزهای برق مسئله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر امیر محمد دهدزی، در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت رعایت اصول ایمنی در مراحل نصب بخاری اظهار کرد: قبل از نصب بخاری در ابتدا باید از استاندارد بودن وسیله مورد نظر از لحاظ ایمنی کاملا اطمینان حاصل کنید. نباید بین خطوط اتصالی آن جدایی یا در رفتگی باشد تا گاز از آن جا خارج نشود.

وی در خصوص محل مناسب قرارگیری وسایل گرمایشی ادامه داد: این وسایل همواره باید با لوله گاز نیم تا یک متر فاصله داشته باشد. دور بودن وسیله گرمایشی از وسایل برقی و به خصوص پریزهای برق مسئله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر دهدزی در ادامه تاکید کرد: شلنگ مورد استفاده در نصب وسایل گرمایشی باید مرتبط به گاز باشد و نباید از شلنگ آب یا انواع دیگر آن در این زمینه استفاده کرد زیرا این شلنگ‌ها به علت غیراستاندارد بودن مقاومت بالایی ندارند و موجب آتش سوزی می شوند.

این متخصص علوم ایمنی با اشاره به نکات مهمی که باید در زمان نصب بخاری مورد توجه قرار گیرد خاطرنشان کرد: موقع اتصال شلنگ به این وسیله گرمایشی باید کاملا از ثابت بودن آن مطمئن شد و همچنین ورودی و خروجی لوله گاز باید از نظر استحکام مورد توجه قرار گیرد بطوریکه درزی برای نفوذ گاز به بیرون وجود نداشته باشد.

وی افزود: در هنگام نصب بخاری باید از آزاد بودن ابتدا و انتهای مسیر دود کش یقین حاصل کرد بطوریکه هنگام روشن کردن بخاری قسمت فوقانی لوله باید داغ باشد.

این عضو هییت رییسه انجمن علوم ایمنی در مورد رعایت ایمنی سایر وسایل گرمایشی گفت: در محل شوفاژخانه و به خصوص در قسمت شعله، مسائل ایمنی حساسی وجود دارد که از نظر مهندسی باید مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت بی احتیاطی در این زمینه احتمال خطر انفجار را افزایش می دهد.

وی در خصوص رعایت مسائل ایمنی شومینه اضافه کرد: در کارگزاری شومینه باید به مسیر خروجی دود شعله که شامل گاز CO است توجه ویژه‌ای شود بطوریکه این گاز سمی کاملا به خارج از ساختمان هدایت شود، در این صورت در هنگام روشن کردن شومینه شعله آبی رنگ خواهد بود که نشان دهنده سوخت کامل و سالم است.

دکتر دهدزی افزود: CO گازی سمی، بدون بو و رنگ است و قدرت جذب اکسیژن آن نسبت به هموگلوبین که یک عنصر در گلبول قرمز بوده 4 برابر است و می تواند باعث خفگی اختلال حواس و آسیب‌های مغزی شود.

وی در باره اقداماتی که در زمان نشت گاز باید صورت گیرد یادآور شد: در صورت احساس پخش شدن بوی گاز و نشت آن در محیط ابتدا باید منشا نشت گاز را پیدا کرد و با باز کردن پنجره‌ها یک تهویه مناسب به وجود آورد و سپس کودکان و افراد سالمند را از محیط آلوده خارج کرد.

دکتر دهدزی در ادامه اظهار کرد: کودکان به دلیل حجم کوچک ریه و تنفس سریع بیشتر در معرض آسیب دیدگی هستند و افرادی که بیماری قلبی دارند 5 برابر بیشتر از دیگر افراد در معرض خطر حمله قلبی ناشی از نشت گاز هستند بنابراین در هنگام گاز گرفتگی باید توجه ویژه‌ای به این گروه‌ها باید داشت.

این متخصص علوم ایمنی در پایان با اشاره به اینکه بی توجهی به مسائل ساده ایمنی سالیانه جان افراد زیادی را در کشور به خطر می اندازد، گفت: اگر علایم بالینی از قبیل سردرد، تهوع و بی حالی در افراد وجود داشت سریعا باید به اورژانس بیمارستان مراجعه کنند تا با وصل کردن اکسیژن به فرد مصدوم جلوی آسیب بیشتر را بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha