سلامت نیوز: به گفته یک فوق تخصص کلیه اطفال، بیمارانی که به ریفلاکس مبتلا می‌شوند مستعد عفونت‌های ادراری بوده و بیش از دیگران دچار عفونت می‌شوند.

دکتر داریوش فهیمی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این بیماری یک درصد افراد جامعه را درگیر کرده است، افزود: ریفلاکس ادرار از دوران داخل رحمی آغاز شده و پس از تولد ادامه پیدا می‌کند و تا شش سالگی باقی مانده و سپس بهبود پیدا می‌کند.

فهیمی ادامه داد: اغلب افراد از طریق همین عفونت‌های ادراری به بیماری خود پی می‌برند، در صورتی که این بیماری با یک عکس رنگی از مثانه قابل تشخیص‌ هستند.

به گفته وی، بیماری‌های کیستی از دیگر بیماری‌های مادرزادی شایع است که انواع مختلفی داشته و در کودکان مختلف متفاوت است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: بیماری پلی سیستیک نیز که در آن هر دو کلیه کودک کیست‌های فراوانی دارد یکی دیگر از بیماری‌های شایع است که به نارسایی‌های مزمن می‌انجامد.

این فوق تخصص کلیه اطفال با تاکید بر اینکه هر بیماری مادرزادی کلیه لزوما ارثی نیست، افزود: نحوه توارث نیز در بچه‌های مختلف متفاوت است به گونه‌ای که اگر پدر و مادر هر دو ژن نارسایی غالب را داشته باشند احتمال ابتلای فرزند آنها به بیماری‌های کلیوی به 50 درصد می‌رسد، اما اگر هر کدام یک ژن معیوب داشته باشند، احتمال ابتلا 25 درصد است.

وی ادامه داد: در صورتی که پدر و مادر ژن معیوب داشته باشند، از هر چهار بچه‌شان یک نفر به بیماری مادرزادی کلیه مبتلا می‌شود.

فهیمی درباره بیماری‌های مادرزادی بدون زمینه ارثی، اظهار کرد: ممکن است به دلیل برخی اختلافات جنینی یکی از کلیه‌های کودکان یا هر دو تای آنها کوچک‌تر از حد طبیعی باشد. همچنین ممکن است کلیه نسبت به مثانه در جای پایین‌تری قرار گرفته باشد.

این فوق تخصص کلیه اطفال در پایان اظهار کرد: اگر این بیماری‌ها به درستی و در زمان مناسب تشخیص داده شود، قابل درمان بوده و بیمار بهبودی خود را بازمی‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha