سلامت نیوز: مدیرعامل کارخانه داروسازی سها زیرپوشش سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال ‌احمر، از تولید پلت‌ یا نقلک های دارویی بویژه در زمینه داروی مکمل برای نخستین‌ بار در کشور و از سوی کارشناسان و متخصصین ایرانی جمعیت هلال احمر خبر داد.

فرآورده‌های جامد و کروی شکل در صنعت داروسازی اصطلاحاً پلت یا نقلک دارویی نامیده می‌شوند.

سیامک افاضلی در گفت و گو با ایرنا،با اشاره به اینکه اکثرمردم با فرآورده‌های دارویی حاوی آهن و فولیک اسید که به شکل اشکال کروی درون کپسول‌های شفاف ،آشنایی دارند، گفت: در فرآورده‌های دارویی نیز محصولات متعددی به این شکل تهیه و عرضه شده که نمونه بارز آن کپسول های ˈامپرازولˈ است.

وی توضیح داد، نقلک ها دارویی(پلت‌ها)، ‌اشکال دارویی جامد و کروی با اندازه 300 تا 700 میکرون بوده که در تولید فرآوردهای دارویی، ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی سابقه طولانی دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دارویی از نقلک ‌ها و فرم بی‌اثر(خنثی) که اصطلاحا ( Non Pareil Seed ) نامیده می‌شوند،برای تولید فرم نهایی دارواستفاده می کنند، گفت: تاکنون NPS به صورت 100درصد وارداتی بوده و برای کشوربالغ بر 2 میلیون دلار ارزبری داشته است.

افاضلی افزود: تولید نقلک های دارویی NPS برای نخستین‌ بار در ایران و در شرکت داروسازی سها به صورت صنعتی و با رعایت همه استانداردهای لازم محقق شده است.

وی به مزایای نقلک ‌های تولید داخلی نسبت به سایر فرآورده‌های خارجی مشابه اشاره کرد و گفت: در این فرآیند فرم آزادسازی دارو تحت کنترل است به نحوی که می ‌توان آزادسازی دارو را به صورت کوتاه، مداوم و طولانی اثر کرد.

افاضلی با بیان اینکه امکان محافظت از دارو در مقابل اثرگذاری اسیدهای معده در سیستم گوارشی به استفاده از نقلک های دارویی صورت می‌پذیرد، گفت: همچنین در زیبایی ظاهرمحصول و پوشاندن طعم بد آن، محافظت از دارو و افزایش تاریخ انقضای محصولات دارویی نیز نقلک ‌ها موثرهستند.

مدیرعامل شرکت داروسازی سها مهمترین راهبرد این شرکت داروسازی را کمک به افزایش سلامت همه انسانها دانست و گفت: انتفاع مالی در درجه دوم تولید داروحائزاهمیت است.

وی گفت: قابلیت بالای صادرات محصولات تولیدی و همکاری با شرکت های بزرگ جهانی برای تولید مشترک دارو و تحقق اهداف انسان دوستانه جمعیت هلال احمر از نکات بارز این شرکت برای تولید دارو است.

افاضلی گفت: محصولات این شرکت در اشکال مختلف قرص، کپسول سخت ونرم،شربت، سوسپانسیون، کرم، پماد، ژل، قطره چشمی و مطابق با قوانینGMP و آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی تولید می شود.

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها امروز سیزدهم آبان در مصلای امام خمینی (ره)به کار خود پایان می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha